مصیبت‌ها، مانع از تحقق رسالت حضرت زینب(س) در قبال رساندن پیام کربلا به گوش تاریخ نشد


 مصیبت‌ها، مانع از تحقق رسالت حضرت زینب(س) در قبال رساندن پیام کربلا به گوش تاریخ نشد

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: هیچ یک از مصیبت‌ها و ناملایمات، مانع از تحقق رسالت حضرت زینب(س) در قبال رساندن پیام کربلا به گوش تاریخ نشد.

خبرگزاری شبستان؛‌ گروه قرآن و معارف: حضرت زینب (س) سومین فرزند امام علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها و بانوی صبر و ایثار است، بانویی که در تمام عمرش مصیبت دید و صبوری کرد و ایستاد. بانویی که روایت واقعه عاشورا وامدار اوست چرا که او با شجاعت و خطابه های غرایش در واقعه عاشورا و شهادت برادرش امام حسین (ع) بر علیه ظلم درخشید و شجاعتش را در تاریخ ثبت کرد.

در منابع تاریخی و منابع مذهبی سه تاریخ مختلف برای وفات حضرت زینب عنوان شده است.

سال 62 هجری قمری؛ برخی منابع تاریخ وفات حضرت زینب را 15 رجب سال سال 62 هجری قمری و 18 ماه بعد از حادثه عاشورا می دانند. (جعفر شهیدی ، زندگانی فاطمه، ص 261 – 262 )

سال 63 هجری قمری؛ برخی منابع تاریخ وفات حضرت زینب را 15 رجب سال 63 هجری قمری و دو سال و اندی بعد از حادثه عاشورا می دانند. (دایرة المعارف تشیّع ، ج 8 ، ص 603 )

سال 65 هجری قمری؛ بعضی دیگر از منابع تاریخ وفات حضرت زینب را 15 رجب سال 65 هجری قمری می دانند. (جواد محدّثی، فرهنگ عاشورا، ص 216 – 217 )

اعظم سهرابیان در گفت و گو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان با گرامیداشت 15 رجب سالروز ارتحال حضرت زینب(س) پیرامون فضایل و شخصیت این بانوی بزرگ اسلام گفت: حضرت زینب(س) فرزند امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س)، اسوه صبر شکیبایی و ایستادگی در برابر عظیم‌ترین مصیبت‌هاست.
این پژوهشگر حوزوی بیان کرد: ایشان در طول عمر با برکت خویش، با مشکلات و رنج‌ها و دردهای زیادی مواجه شد و حوادث تلخی همچون اسارت را پشت سر گذاشت، اما هیچ یک از مصیبت‌ها و ناملایمات، مانع از تحقق رسالت حضرت زینب(س) در قبال رساندن پیام کربلا به گوش تاریخ نشد.


وی عنوان کرد: احضرت زینب (س) با عناوین و القابی چون ام کلثوم کبری و صدیقه صغری و محدثه، عالمه و فهیمه شناخته می‌شد و ایشان را بانویی عابده، زاهده، عارفه، خطیبه و عفیفه می‌دانستند.
سهرابیان تصریح کرد: ایشان حتی فرزندانش را در را دفاع از اسلام و در کربلا تقدیم کرد و با همه مصیبت‌هایی که متحمل شد تفسیری جز زیبایی نداشت و این اوج عظمت و بزرگواری و صبوری و درک وسیع یک انسان در برابر دشمنان و مصیبت‌هاست.
وی خاطرنشان کرد: زینب، همان زینب پدری است که با بینش و شناخت و کمال، قدم در راه دشواری نهاد که جز عبادت و بندگی نبود و با همه جفایی که دید دست از رسالت و هدفش برنداشت و به ادای تکلیفی پرداخت که پس از شهادت خاندان امامت، عهده دار آن شده بود.


این پژوهشگر حوزوی گفت: ایشان در زهد و پارسایی و کسب علم و دانش و شب‌زنده‌داری زبانزد بود و هیچ مصیبتی، او را از عبادت و بندگی بازنداشت و هرگز لب به شکایت وانکرد.
وی افزود: حضرت زینب(س) در حادثه کربلا، آزمون سختی را با موفقیت پشت سر گذاشت و در شب عاشورا در محراب عبادت به استغاثه پرداخت و از خدا طلب صبر و شکیبایی می‌کرد و این چه عظمت بزرگی است که در مکتب پدر و مادر آموخت.
سهرابیان عنوان کرد: سیره فردی، اجتماعی و سیاسی حضرت زینب(س)، گویای شخصیت بزرگی است که در تاریخ بی‌نظیر است، شخصیتی که با همه مصیبت‌ها، جایگاه یک زن را در تبلیغ دین نشان می‌دهد و پیام عاشورا را به زیباترین شکل منتقل می‌کند.


وی بیان کرد: متاسفانه هنوز بسیاری از ابعاد شخصیتی این بانوی بزرگ در طول تاریخ تشیع، ناشناخته مانده است و به درک حقیقی از چنین مقامی دست نیافته‎‌ایم، ایشان در دفاع از اهل بیت (ع)، همه مصیبت‌ها را به جان خرید و در حادثه‌ای عظیم در دل تاریخ به نقش آفرینی پرداخت و با شناخت دقیق مسئولیت‌اش در آن معرکه پردرد، درس بزرگی در صبر و استقامت به شیعیان داد.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: ایشان در سال پنجم هجری در مدینه چشم به جهان گشود و در سال 63 هجری در سن 57 سالگی چشم از جهان فروبست و در طول عمر خویش با فداکاری و مجاهدت دوران سختی را سپری و مصائب عظیمی را تحمل کرد و تسلیم رضای حق بود.

پایان پیام/730

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی