زخم حفاری ها بر پیکره معابر کرج و گلایه های شهروندان


زخم حفاری ها بر پیکره معابر کرج و گلایه های شهروندان

کرج - ایرنا - آنطور که شهروندان می گویند، معابر اصلی و فرعی کلانشهر کرج در این سال‌ها حال و روز خوبی ندارند، از یک سو خرابی آسفالت و از سوی دیگر حفاری‌های پیاپی برخی دستگاه‌های خدمات رسان کمتر جای سالمی برای تردد بی درد سر خودروها و مردم باقی مانده است.

به گزارش ایرنا، کمتر معبر و خیابانی در کرج یافت می‌شود که اثری از حفاری ، دست انداز و فرسودگی آسفالت به چشم نخورد ، معابری که به دنبال حفاری‌های گسترده برخیدستگاه‌های خدمات رسان آسفالت آنها نیم بند دوخت و دوز شده و بنا به گفته شهروندان هزینه‌های زیادی روی دست صاحبان خودروها گذاشته است.

ماه های پایانی سال که می رسد برخی دستگاه‌های خدمات‌رسان برای حفاری خیابان‌های کرج از هم سبقت می‌گیرند، اگر چه کار آنها هم برحسب انجام وظیفه و خدمت به مردم در این عرصه دست به کار می شوند اما بنا به گفته شهروندان، روش ترمیم آسفالت به گونه‌ای است که پس از چند روز خیابان‌ها و کوچه ها دچار فرونشست شده و گاهی این فرونشست خودروها را می‌بلعد.

زخم حفاری ها بر پیکره معابر کرج و گلایه های شهروندان

در این میان برخی شهروندان، این رویه را به طنز تلخی تشبیه دانسته و از مسوولان اجرایی استان البرز و شهرداری کرج برای رفع این معضل تقاضای رسیدگی فوری و ویژه طلب می کنند.

رشید بهاروند ساکن محله انوشیروان درختی کرج از جمله شهروندانی است که به گونه ای طنز آمیز به حفاری و کنده کاری های کرج می پردازد و می گوید: زمان زیادی از رنگ و رو باختن خیابان‌های منطقه درختی و گلشهر کرج می‌گذرد؛ اقداماتی که بیشتر به رفتارهنری «پت و مت» شباهت دارد.

او ادامه می دهد: سه سال پیش که مخابرات قصد داشت کابل‌های زمینی‌اش در خیابان انوشیروان کرج را نوسازی کند شاهد بگو مگوی یکی از اهالی با نیروهای مخابرات بودم، وقتی علت جلوگیری از کنده کاری پیاده رو را پرسیدیم گفت با خون دل جلوی منزلم را موزاییک کرده‌ام و خوب می‌دانم بعد از کابل کشی همه زحماتم هدر خواهد رفت‌! او درست گفت، کنده کاری صورت گرفت و کابل‌ها در گودال قرار داده شدند اما او و سایر اهالی محل ماه‌ها با خاک و گل زندگی کردند. پس از چند ماه زحمتکشان پیمانکار شهرداری برای پر کردن کانال ایجاد شده دست بکار شدند اما هیهات از ذره‌ای فکر برای کوبیدن خاک و زیر سازی آسفالت! آنان خاک را روانه کانال کردند و روکشی از آسفالت بر روی آن مالیدند ! اتفاقا ۲ روز بعد باران بارید و با نفوذ اولین قطراتش، خاک فرو نشست و زیر آسفالت خالی شد و گودال پشت گودال.

بنا به گفته این شهروند ، در چند ماه گذشته در همین خیابان‌ها اجرای طرح فاضلاب شهری انجام شد و بازهم خیابان قربانی بیل و کلنگ کارگران شد ، لوله گذاری صورت گرفت ، گودال‌ها پوشانده شدند و باز هم گرد و خاک و چاله چوله‌های فراوان خود را نمایان ساختند اما هنوز نفسی تازه نشده بود که باز دست به کار شدند و گودال‌های دیگر پدیدار گشت! این بار کنده کاری در پیاده روها به بهانه اتصال منازل به شبکه شهری فاضلاب.

بهاروند همچنین بیان داشت که در محله مهرویلا خیابانی که فاقد چاله چوله یا لکه گیری‌های سرسری باشد وجود ندارد، آسفالت لکه ها که سالهاست مهجور مانده‌اند فرو رفته و دست اندازها به خوبی خود را عیان کرده‌اند ولی کسی نیست بپرسد مسبب این همه نابسامانی چیست؟ خیانت پیمانکاران؟ عدم نظارت سیستم‌های نظارتی شهرداری یا خدای نکرده تبانی‌ها؟ اگر غیر از اینهاست این محله زیبا چرا بدین حال و روز افتاده است؟ چرا هر روز گودالی جدید ایجاد می‌شود؟ مگر مجریان اعتقادی به طرح‌های تفضیلی ندارند؟ پس این همه پرونده و جلسه و تصمیم را چه کسی بادهوا می داند؟ چه کسی باید پاسخگوی هدررفت هزینه‌های سرسام آور عمرانی باشد؟ شهرداران و ناظرین چه میزان بر مشکلات و نواقص ذکر شده وقوف دارند و تا کنون چه فرد یا افرادی مورد بازخواست قرار گرفته‌اند؟ زیبایی و طراوت چه زمانی به محله بازخواهد گشت؟ این سوالاتی است که هر روز از ذهن مردم نجیب محله مهر ویلا و خیابان‌های انوشیروان، سهروردی، بزرگمهرو کوی ابوسعید می‌گذرد و آنان را روز به روز نا امیدتر می‌کند.

زخم حفاری ها بر پیکره معابر کرج و گلایه های شهروندان

ساسان پوستین دوز از ساکنان حسن آباد کرج هم مانند بسیاری دیگر از شهروندان دل پری از از خرابی آسفالت خیابان ها و کنده کاری های معابر اصلی و فرعی این منطقه دارد و از آن به عنوان یک معضل برای ایجاد دست انداز و خرابی اندر خرابی خیابان ها یاد می کند.

او به این موضوع اشاره دارد که بسیاری از خیابان ها و کوچه های کرج آسفالت می روند اما دوباره آماج حفاری ها قرار می گیرند و لکه گیری غیر اصولی بر میزان دست اندازها و حفره ها می افزاید.

پوستین دوز نمونه این خرابی ها را کوچه ها و خیابان های حسن آباد و سه راه تربیت مربی کرج به عنوان شاهد مثال می آورد و می افزاید : سه سال از این حفاری ها می گذرد اما ترمیم آسفالت به گونه ای است که تردد روان برای خودروها باقی نمانده و خودروها درپی فرار از دست اندازها با هم برخورد می کنند؛ گاهی یک خیابان آسفالت می‌شود اما پس از چند روز آماج حفاری‌ قرار می‌گیرد که این سووال پیش می‌آید چرا دستگاه‌های خدمات رسان و شهرداری کرج ناهماهنگ عمل می‌کنند.

ایجاد گرد و خاک در تابستان و پدیدار شدن گل و شل در فصل بارندگی موارد دیگری است که از پیامدهای حفاری های گسترده در کرج اشاره شده است.

مسوولان در این خصوص چه می گویند؟

زخم حفاری ها بر پیکره معابر کرج و گلایه های شهروندان

«ذوالفقار مهدی زاده» مدیر عامل شرکت آبفای استان البرز به عنوان یکی از دستگاه های اجرایی که نقش پر رنگی در حفاری معابر اصلی و فرعی کرج و استان البرز دارد، می گوید: در بخشی از حفاری هایی که در استان البرز انجام می شود شرکت آبفا پیمانکارانی به کار گرفته است که اقدام به پر کردن این حفاری هامی کنند.

وی در خصوص معایب کنده کاری ها حوزه کاری خود بیان داشت که اگر در طول سال آثار حفاری ها ایراد داشته باشد پیش از ۲۰ اسفند ماه هر سال دوباره آسفالت را ترمیم می کنیم .

مهدی زاده با اشاره به اینکه اکنون شرکت آبفای البرز در معابر و خیابان های اصلی کلانشهر کرج حفاری را انجام نمی دهد، گفت: در زمان حاضر فقط در منطقه باغستان کرج مردم مشکل دفع فاضلاب دارند که می بایست طرح فاضلاب برای این منطقه اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: نظام بودجه ریزی کشور به گونه ای است که اعتبارات عمرانی دستگاه های اجرایی از آبان ماه آغاز می شود که می بایست در این ایام کارها نیز عملیاتی شود .

مدیر عامل شرکت آّبفای البرز اظهارداشت: مناطقی که کارهای عمرانی صورت گرفته و نیاز به ترمیم دارد یا گزارش های مردمی در خصوص خرابی لکه گیری آسفالت داریم به طور قطع به رفع مشکل خواهیم پرداخت و جای گلایه و شکایت نخواهیم گذاشت.

با این وجود استان البرز از جمله مناطقی است که دیرتر از سایر مناطق کشور عملیات طرح شبکه فاضلاب در آن آغاز شده و حدود ۲۰ سالی است که این طرح در شهرهای استان به اجرا درآمده است که طبق گزارش ها میزان حفاری های شبکه فاضلاب تاکنون در این استان به مرز یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر رسیده است، در کنار آن نیز طرح ترمیم و بهسازی شبکه های آب را نباید دور از نظر داشت .

اظهارات مدیر تجاری مخابرات البرز

«حمید رضا رحیمی» مدیر تجاری و امور مشترکان مخابرات منطقه البرز، دستگاه اجرایی دیگری که در حفاری ها سهم بسزایی دارد با بیان اینکه از ۱۵ اسفندماه هر سال بر اساس نامه هایی که از شهرداری ها دریافت می کنیم حفاری ها انجام نمی دهیم، گفت: هر گونه قراردادی که برای حفاری داریم منوط به این است که پس از انجام حفاری ها جمع آوری نخاله ها و ترمیم آسفالت انجام شود.

وی ادامه داد: طی سال های گذشته شهرداری ترمیم و بهسازی آسفالت پس از حفاری شرکت مخابرات را بر عهده گرفته است زیرا شهرداری پول را از ما دریافت می کند و خود اقدام به ترمیم آسفالت می کند.

رحیمی این را هم گفت که در برخی مواقع پروژه هایی که مخابرات انجام داده شهرداری حفاری ها را به خوبی پر نکرده و مردم گلایه مند هستند؛ آنها را به سمت شهرداری هدایت می کنیم و شهرداری را در جریان امر قرار می دهیم.

زخم حفاری ها بر پیکره معابر کرج و گلایه های شهروندان

بخوانیم از تصمیم مدیریت شهری کرج

«محمد رضا احمدی نژاد» سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری کرج، دستگاهی که مسوولیت اصلی آسفالت و بهسازی معابر را عهده دار است با بیان اینکه برای سال جاری ۲ نشست ویژه کمیته حفاری های شهرداری با دستگاه های اجرایی استان البرز برگزار شده است، می گوید: ساماندهی

وضعیت حفاری ها و بهبودی آسفالت معابر کرج به سال ۱۴۰۱ موکول شده است.

او بدون اشاره به روند طی شده طی سال های گذشته تاکنون و وضعیت خرابی آسفالت خیابان ها و کوچه ادامه می دهد که قرار است به هیچ عنوان مجوز حفاری را در پایان سال صادر نکنیم و دستگاه های اجرایی پروژه های زیربنایی شهر را با هماهنگی شهرداری انجام دهند و قبل از اینکه عملیات بهسازی آسفالت صورت گرد حفاری ها انجام شود.

احمدی نژاد با تاکید بر این نکته که در سال ۱۴۰۱حفاری ها بدون هماهنگی با شهرداری انجام نخواهد شد، گفت: کمیته ای که در خصوص مدیریت حفاری های تشکیل شده و قرار بر این است که بدون هماهنگی شهرداری هیچ پروژه حفاری در معابر صورت نگیرد.

این مسوول در عین حال بیان داشت که پر کردن حفاری ها و ترمیم آسفالت در نقاط مختلف کلانشهر کرج بستگی به توافق شهرداری با دستگاه های خدمات رسان دارد که به طور مثال اصلاح نوار حفاری با شرکت آبفای البرز است اما سایر دستگاه هایی که حفاری انجام می دهند بر اساس توافق هایی که با آنها شده شهرداری می بایست اصلاح حفاری را انجام دهد؛ ما از ۱۵ اسفندتا ۲۰ فروردین مجوز حفاری صادر نمی کنیم و دستگاه های اجرایی ملزم هستند تا قبل از ۱۵ اسفندماه امسال تمام نوارهای حفاری را پر و ترمیم کنند.

نکته پایانی اینکه ایجاد شبکه ارتباطی مناسب در شهرها از وظایف ذاتی شهرداری ها است اما اگر دستگاه های اجرایی در انجام طرح های حوزه کاری خود بر پیکره معابر آسیب وارد می کنند می بایست این هماهنگی وجود داشته باشد که قبل از حفاری معابر هیچ گونه بهسازی آسفالت صورت نگیرد و رویه کار از لکه گیری به صورت زیر سازی مناسب و آُسفالت یکپارچه صورت گیرد تا شهروندان شاهد خرابی معابر و هدر رفت هزینه ها نباشند.

اثرات حفاری ها و خرابی آسفالت در واقع ۲ سر زیان برای مردم است چرا که هزینه های آسفالت و دوباره کاری از جیب شهروندان بوده ضمن آنکه خسارت به جلو بندی خودروها نیز آسیب مضاعف به سرمایه های ملی و اجتماعی به شمار می رود.

حال شهروندان کرجی منتظر آن هستند تا مدیریت شهری با هماهنگی دستگاه های اجرایی حفاری ها را به گونه انجام دهند که کمتر آسیبی به مردم برسد ضمن آنکه زمینه تردد آسان و بی دردسر برای خودروها و شهروندان فراهم شود.

اینکه شهرداری آسفالت کند و پس از مدتی یک دستگاه اجرایی همان محل را آماج حفاری قرار دهد خود بیانگر ناهماهنگی بین دستگاه های اجرایی است ضمن آنکه ترمیم نامناسب آسفالت خود جلوه ای نازیبا از وضعیت عمومی معابر شهری محسوب شده و خسارت های عمومی آن دنباله دار خواهد بود.

در این میان شرکت گاز البرز نیز دستگاه های خدمات رسان به شمار می رود که بنا به گفته مسوولان این شرکت ، حفاری های آن در کلانشهر کرج فقط مربوط به محله های تازه تاسیس شهر است که بیشتر این حفاری ها قبل از آسفالت معابر انجام می شود.

کلانشهر کرج بیش از ۲۰ میلیون متر مربع معبر اصلی و فرعی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ اگر پرسیان یارو هاله محمد محمدی