چشم امید 55 محله کم برخوردار البرز به اقدامات جهادی


چشم امید 55 محله کم برخوردار البرز به اقدامات جهادی

کرج - ایرنا - تشکیل قرارگاه اجتماعی توسط دستگاه های اجرایی استان البرز با هدف هم افزایی و پرهیز از اقدامات جزیره ای برای رفع مشکلات 55 محله کم برخوردار به صورت جهادی بارقه امیدی برای زدودن غبار محرومیت و آسیب ها از سیمای این محله ها به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، یک سوم از جمعیت سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفری البرز امروز در محله های کم برخوردار سکونت دارند که بی توجهی به آنها زنگ خطری جدی در حوزه آسیب های اجتماعی به شمارمی رود که این جمعیت حدود یک میلیون نفری به دنبال سهم خود در مسیر توسعه از امکانات شهری و رفاهی هستند و لازم است تدابیر جدی برای تامین مطالبات آن ها صورت گیرد.

ساکنان این نوع محلات به لحاظ فرهنگی، اقتصادی، آموزشی و تحصیلات محروم هستند و بدون تردید توانمندسازی این خانوارها یکی از راهکارهای موثر برای رفع مشکلات آنها است ، بنابر این هویت بخشی به این بافت‌ها موجب ارتقای سطح اجتماعی ساکنان، فرهنگ شهروندی و برخورداری مردم از خدمات شهری می‌شود.
امروزه صاحبنظران از محلات کم برخوردار به عنوان یکی از مسایل مهم اجتماعی یاد می‌کنند و آن را بستری برای شکل‌گیری و تشدید آسیب های اجتماعی می دانند که این مهم در اجرای سیاست های کلی دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت بطوریکه ساکنان محلات کم برخوردار فاقد پوشش بیمه سلامت به صورت رایگان تحت پوشش قرار می گیرند و این یکی از اقدامات خوب دولت برای افراد ساکن دراین محلات باشد که اکنون تمام دستگاه های ذیربط از جمله بیمه سلامت ، دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداری‌ها بسیج شده اند.

برای تحقق این مهم ، به دستور استاندار البرز قرارگاه اجتماعی این استان با هدف اشراف کامل و جامع بروضعیت اجتماعی آن تشکیل شد که «مجتبی عبداللهی» چندی پیش دراین زمینه گفته بود که اطلاعات کاملی از محلات داریم و با اشراف بر امور نسبت به احصا مشکلات و موانع و اتخاذ راهکارهای تخصصی برای حل آنها و توانمندسازی و ساماندهی محلات ناکارآمد شهری و نقاط آسیب پذیر استان اقدام خواهیم کرد.

استاندار البرز با بیان اینکه توانمندسازی محلات ضعیف و ناکارآمد شهری و رسیدگی به اقشار کم درآمد جامعه مطالبه جدی و به حق مقام معظم رهبری از مسوولان نظام اسلامی است، گفت: با توجه به این امر، ما به عنوان کارگزاران نظام باید تمام توان خود را در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در جهت حرکت برای کاهش آسیب های اجتماعی و توانمندسازی اقشار ضعیف جامعه، به کار گیریم.
عبداللهی یاد آورشد: در قالب قرارگاه اجتماعی، وظایف، تکالیف و احکام تمام مسوولان مشخص است و قرارگاه های متناظر نیز توسط فرمانداری ها تشکیل می شوند.
وی افزود: البرز، استانی مهاجرپذیر است که به تبع این امر با تهدیدهایی مواجه است که باید با مدیریت صحیح و برنامه ریزی دقیق این تنوع اقوام را به همگرایی بیشتر و وحدت و انسجام رهنمون باشیم.
استاندار البرز گفت: زندان های بزرگ ملی نیز در البرز مستقر هستند از این رو باید توجه ویژه ای به سکونت خانواده های آنها و آسیب های احتمالی داشته باشیم که خروج این زندان ها از استان نیز یکی از مطالبات اصلی ما محسوب می شود.
عبداللهی گفت: به طور قطع اگر این قرارگاه در البرز به اهدف خود برسد، سایر استان ها نیز می توانند از این الگو بهره برداری کنند

قرارگاه اجتماعی البرز با هدف توزیع عادلانه امکانات در محلات فعال شد

مشاور فرهنگی و اجتماعی استاندار البرز نیز گفت: از سال ۸۹ اقدامات پراکنده ای برای رفع آسیب های اجتماعی این استان انجام شده بود.

اردشیر آل عوض افزود: با حضور جانشین وزیرکشور و رییس ستاد اجتماع محور در ۲ هزار و۲۰ محله کم برخوردار کشور قرارگاه های اجتماعی با هدف توزیع عادلانه امکانات و رفع مشکلات اجتماعی فعالیت خود را آغازکرده اند.

وی بیان داشت: براساس اطلاعات به دست آمده در کرج ، شهرداری ۹ دفترتسهیل گری و استانداری پنج دفتر تسهیل گری برای حل مشکلات محلات کم برخوردار دارد که متاسفانه به شکل مموازی درحال جمع آوری اطلاعات هستند.

آل عوض تاکید کرد: بنابراین ایجاب می کرد با تشکیل قرارگاه اجتماعی اقدامات به شکل یکپارچه انجام شود و تازمانی به مردم نقش ندهیم مشارکت معنا نمی گیرد.

مشاورفرهنگی و اجتماعی استاندار البرز یادآورشد: ازسوی دیگر برای قرارگاه اجتماعی پیوست های اجتماعی،آماری و فرهنگی جمع آوری شد تا با این بانک اطلاعاتی پس ازآسیب شناسی بتوان وارد عمل و مشکلات را مرتفع ساخت.

وی اضافه کرد: براساس اطلاعات اولیه به دست امده یکی از مشکلات البرز درحوزه اجتماعی که باید به صورت جهادی و قرارگاهی وارد عمل شد مغفول ماندن بسیاری ازجاذبه های گردشگری است.

مشاورفرهنگی و اجتماعی استاندار البرز بیان داشت: وجود جاده چالوس به عنوان چهارمین جاده زیبای جهان و شهرستان طالقان با ۳۰۰ جاذبه گردشگری از جمله ظرفیت های مغفول مانده به شمارمی رود.

آل عوض ادامه داد: اکنون هشت کمیته تخصصی برای حل مشکلات محلات کم برخوردار البرز از جمله کمیته های بهداشت،آموزش، اجتماعی ، حقوقی و امورقضایی تشکیل شده است.

وی یادآورشد: همچنین ۴۴ با مدرسه عاری از دانش آموز در چالوس شناسایی شده که این فضاهای خالی معطل مانده بنابراین باید با کارهای کارشناسی و اقدامات جهادی محلات کم برخوردار را توانمند ساخت.

مشاور فرهنگی و اجتماعی استاندار البرز گفت: وجود اتباع خارجی از معضلات و آسیب های اجتماعی در محلات کم برخوردار محسوب می شود .

آل عوض ادامه داد:کمبود فضای سبزشهری ، فضای تفریحی کودکان و زنان ، امکانات ورزشی ، نبود روشنایی مناسب با هدف برقراری امنیت بیشتر و تراکم جمعیتی از دیگر مشکلات محلات کم برخوردار است.

وی تاکید کرد: در کنار آسیب های موجود در محلات کم برخوردار البرز باید وجود فقر فرهنگی در این محلات را نیز مدنظر قرار داد.

مشاور فرهنگی و اجتماعی استاندار البرز بیان داشت: امروز البرز علاوه بر معضلات موجود درمحلات کم برخوردار از تهدیدهای ناشی از تبدیل زمین های کشاورزی به ویلاو ساخت وسازهای غیرمجاز نیز رنج می برد.

چشم امید 55 محله کم برخوردار البرز به اقدامات جهادی

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز نیزمعتقد است که ۴۲ محله دارای بافت فرسوده به مساحت ۲ هزار و ۲۲ هکتار درقالب طرح بازآفرینی محلات کم برخوردار دردستور کار قرار گرفته است.

رضا خالقی افزود: از مجموع این ۴۲ محله کم برخوردار ۱۵ محله به دلیل کمبود اعتبار از سال ۹۶ عملیات اجرایی بازآفرینی آنها آغاز شد.

وی ادامه داد: هشت پروژه در این زمینه به اتمام رسیده که با تامین اعتبار ۱۲ پروژه تعریف خواهد شد.

۹۶ هزار نفر از استان های کم برخوردار وارد البرز شدند

مدیرکل بهزیستی استان البرز نیز با اشاره به اینکه استان البرز مهاجر پذیرترین استان کشور است گفت: سال گذشته وطبق آمار رسمی تعداد ۹۶ هزار نفر از استان های کم برخوردار و طبقات فرودست جامعه به این استان کوچ کرده اند و در حاشیه کلانشهر کرج مستقر شده اند به صورتی که در بررسی پرونده ها می بیبنم از تمام اقوام مختلف کشور در بهزیستی البرز پرونده دارند.

اسدالله حیدری اضافه کرد: به دلیل اینکه این افراد خرده فرهنگ هایی به همراه دارند و از طبقه اجتماعی ضعیف جامعه هستند و در حاشیه شهر سکونت دارند چالش هایی ایجاد می کند بطور مثال در ایجاد گروههایی مانند زنان سرپرست خانوار میبینیم که به دلیل فرهنگ های گوناگون نمی توان این افراد را در کنار هم قرار داد و در پرداخت تسهیلات این افراد عموماً به علت بومی نبودن با مشکل ارائه تضامین مواجه می شوند.

وی با اشاره به اینکه همجواری البرز با پایتخت علی رغم این که باید نوعی فرصت محسوب شود اما تبدیل به چالش شده است، افزود: امکانات و اعتبارات پایتخت با البرز قابل قیاس نیست و بدون در نظر گرفتن اعتبارات و زیرساخت های لازم شهر کرج را به یکباره تبدیل به استان کردند و اعتبارات و امکانات یک استان رابرای آن در نظر نگرفتند.

حیدری گفت: وجود طرح های ضربتی در تهران و کوچ افراد آسیب دیده به البرز مشکلات خاص خود را ایجاد کرده است، همچنین وجود چهار زندان بزرگ که بیش از ۱۳۰ هزار زندانی در آن ساکن هستندو در مواردی مانند فروش مواد مخدر در میان خانواده های آنان از جمله موارد آسیب این استان است.

وی ابراز داشت:در بحث حاشیه نشینی این استان بر اساس گزارش ها یک میلیون حاشیه نشین دارد و استقرار مهاجرین با خرده فرهنگ های متفاوت باعث پدید آمدن مشکلات زیادی شده است. علاوه بر این موارد وجود اتباع خارجی نیز موضوعی دیگر است که قابل توجه است و از سوی دیگر ناهماهنگی میان دستگاه ها نیز مزید بر علت شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرنوشت تاسفبار بازیگر خردسال فیلم باشو غریبه کوچک بعد 40 سال+ بیوگرافی و عکس های باورنک...