اردکان، آماده برگزاری جشنواره محصولات کنجدی است


اردکان، آماده برگزاری جشنواره محصولات کنجدی است

یزد - ایرنا - سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اردکان گفت: این شهرستان، بعنوان پایتخت محصولات کنجدی از دهم اسفند ماه به مدت چهار روز میزبان برگزاری جشنواره فرآورده‌های این محصول است.

سید علیرضا سالار حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دومین جشنواره فراورده‌های کنجدی اردکان، به همت جمعی از فعالان گردشگری و همراهی همه دستگاه‌های شهرستان با محوریت شرکت خوشه کنجدی در تاریخ ۱۰ الی ۱۳ اسفند برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: شهرستان اردکان در استان یزد با توجه به تنوع محصولات کنجدی و مشتقات آن‌که به‌ عنوان یکی از شیرینیجات برند استان یزد شهرت یافته، میزبان جشنواره فرآورده‌های کنجدی خواهد بود.

سالار حسینی با اشاره به برند سازی و معرفی محصولات کنجدی اردکان به‌عنوان مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره، ادامه داد: نمایشگاه محصولات، ماشین‌آلات و صنایع وابسته فرآورده‌های کنجدی نیز برگزار می‌شود و بازدیدکنندگان در این جشنواره با نحوه تولید، ارزش غذایی، فرآورده‌های جانبی، بازاریابی و برند سازی فرآورده‌های کنجدی آشنا می‌شوند.

وی اظهار داشت: علاوه بر برپایی غرفه‌های عرضه و فروش فرآورده‌های کنجدی، طی این چهار روز، برنامه‌های شاد و متنوع، تورهای گردشگری در شهرستان و بافت قدیم اردکان نیز برگزار می‌شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردکان تصریح کرد: همچنین برگزاری نشست تخصصی در محل دانشگاه پیام نور، با حضور متخصصین، مسوولان و کارشناسان در سه محور (صنفی، تغذیه و امور اجرایی حلواارده سازی) از دیگر برنامه‌های این جشنواره است.

سرپرست فرمانداری اردکان نیز با اشاره به خواص بی‌شمار کنجد و محصولات کنجدی افزود: فرآورده‌های غذایی محلی اردکان به‌ویژه محصولات کنجدی این شهرستان در کشور جایگاه ویژه‌ای دارد.

کمال حلوایی اضافه کرد: به دلیل مرغوبیت فرآورده‌های کنجدی شهرستان اردکان مشتریان متعددی نه‌تنها از نقاط مختلف کشور، بلکه در بازار بین‌الملل تمایل به خرید این محصول از اردکانی‌ها دارند و این مهم باعث شده این شهرستان به‌عنوان پایتخت فرآورده‌های کنجدی معرفی شود.

وی با بیان اینکه آن‌گونه که باید این محصولات شناخته‌شده نیستند؛ تصریح کرد: برند سازی فرآورده‌های کنجدی اردکان از اولویت‌ها است و باید هرچه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد.

حلوایی با اشاره به اینکه غذاهای محلی، این روزها به‌عنوان یک برند گردشگری تبدیل شده است؛ خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره فرآورده‌های کنجدی می‌تواند به ارتقا سطح کیفی و کمی ورود گردشگران به شهرستان کمک کند.

دبیر جشنواره ملی فرآورده‌های کنجدی اردکان هم اظهار داشت: یکی از مواردی که می‌تواند ظرفیت‌های آیینی و فرهنگی اقوام مختلف کشورمان را در حوزه گردشگری به‌عنوان یکی از جاذبه‌ها معرفی کند، غذاهای محلی است.

محمدعلی بهجتی‌اردکانی با اشاره به اینکه تنوع زیادی نیز در فرآورده‌های کنجدی اردکان شاهد هستیم؛ تصریح کرد: توجه به خوراک‌های سنتی به لحاظ طبیعی بودن آن نه‌تنها در سلامتی بدن موردتوجه قرار می‌گیرد بلکه می‏‌تواند با محوریت خلاقیت، فرهنگ و هنر محلی و بومی در اردکان، تضمین‌کننده مقاصد گردشگری باشد.

وی با بیان اینکه تعدادی از غذاهای محلی اردکان در آینده نزدیک به ثبت ملی خواهد رسید؛ افزود: برای توسعه و برند سازی فرآورده‌های کنجدی این شهرستان باید ثبت ملی و جهانی آن به‌عنوان میراث فرهنگی ناملموس و عضویت شهر اردکان در شبکه جهانی شهرهای خلاق خوراک جدی‌تر دنبال شود.

در اردکان ۲۰۰ کارگاه حلوا ارده ، ارده و روغن ارده، زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۲هزار نفر را فراهم کرده است.

مرکز شهرستان ۱۳۵ هزار نفری اردکان که در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد متشکل از شهرهای عقدا، خرانق، احمدآباد و اردکان است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تغییر کاربری اراضی نتیجه غفلت تامین زمین برای ساخت مسکن است