مسجد زعیم؛ از موقوفات به ثبت رسیده سال 1345


مسجد زعیم؛ از موقوفات به ثبت رسیده سال 1345

مسجد زعیم یکی از موقوفات سیدنصرالله زعیم است که در سال 1345 به عنوان موقوفه به ثبت رسیده است، این مسجد با محراب کاشی‌کاری و منبر چوبی خراطی شده‌اش بیش از نیم قرن میزبان نمازگزاران بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، محله امیریه در ابتدای خیابان ولی‌عصر(عج)، حد فاصل میدان راه آهن و خیابان امام خمینی(ره) واقع است‌، که به دلیل تقاطع‌های پرشماری که از سمت غرب و شرق دارد، مرکزیتی خاص پیدا کرده است‌. امیریه از غرب به خیابان کارگر جنوبی و از شرق به خیابان وحدت اسلامی منتهی می‌شود.

امیریه طولانی‌ترین خیابان تهران در ۱۳۱۸ ه. ش، بین شمیران و تهران قدیم (بین کاخ تابستانی سعدآباد و کاخ زمستانی مرمر) بوده است‌. این منطقه طی دوران‌های مختلف ،هم از جهت خیابان بندی و هم بافت شهری تغییراتی پیدا کرده است‌. امیریه منطقه وسیعی بین میدان توپ‌خانه و دروازه باغ شاه بود و به سبب بناهای اطراف آن‌، هر قسمت نامی خاص داشت‌. از میدان توپ‌خانه تا خیابان غربی میدان مشق( امیریه) و از میدان تا خیابان یوسف آباد، مریض‌خانه نام داشت‌. تا باغ امیریه (باغ کامران میرزا) به نام خیابان امیریه و تا دروازه باغ شاه به نام خیابان باغ شاه نامیده می‌شد که در دوره پهلوی به واسطه وجود دانشکده افسری و مراکز نظامی دیگر، به خیابان سپه و بعد از انقلاب‌، به خیابان امام خمینی تغییر نام داد.

مسجد زعیم؛ از موقوفات به ثبت رسیده سال 1345

مسجد زعیم

مسجد زعیم واقع در میدان منیریه تهران یکی از موقوفات سید نصرالله زعیم می باشد که در سال 1345 به عنوان موقوفه به ثبت می رسد، این مسجد که در همسایگی دفتر مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی قرار دارد، با بنایی بیش از هفتصد متر و با قدمتی حدود پنجاه سال میعاد گاه نماز گزاران است.

مسجد زعیم؛ از موقوفات به ثبت رسیده سال 1345

این مسجد از جمله مساجد قدیمی امیریه است که ساخت آن توسط حاج نصرالله زعیم در ۱۳۴۵ ، شروع و در ۱۳۴۷ تمام شد. این مسجد دارای محراب کاشی‌کاری و منبر چوبی خراطی شده‌ای است که بر روی لوح مسین این جملات حک شده است‌:

«هوالواقف‌، برگه اسناد رسمی: حاج نصرالله زعیم و حاج ابوالقاسم زعیم ۷۲۹،۵ متر مربع با شماره پلاک‌های نام برده‌، واقع در بخش ۴ تهران سنگلج‌، سمت غربی‌، خیابان پهلوی‌، طرف شمالی خیابان منیریه واقع است‌. ارزش این متراژ زمین‌، یک میلیون و سیصد هزار ریال بوده است‌. مهرماه ۱۳۴۵ مطابق با ۱۳۸۶ ق وجوه تعیین سند = حق ثبت ۴۰۶۳ ریال ، حق تحریر ۲۲۰۰ ریال ، عوارض ۱۲۱۹ ریال ، شیر و خورشید ۲۶۰۰ ریال ، بهای قبض اقساط ۳۶۷ ریال ، جمع ۱۴۱۸ ریال‌».

مسجد زعیم؛ از موقوفات به ثبت رسیده سال 1345

در سردر ورودی داخل حیاط تقسیم‌بندی‌هایی صورت گرفته که آیاتی از سوره واقعه به خط نسخ بر روی آن نوشته شده‌است‌.

مسجد زعیم؛ از موقوفات به ثبت رسیده سال 1345

پایان پیام/40

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب کلاس اول دبستان