دومین دوره بین‌المللی آموزش ارزیابی اسب کاسپین برگزار می‌شود


دومین دوره بین‌المللی آموزش ارزیابی اسب کاسپین برگزار می‌شود

یزد - ایرنا - مدیرعامل انجمن حفاظت از اسب کاسپین ایران گفت: دومین دوره بین‌المللی آموزش ارزیابی با تدریس آتشه فیروز مشاور و الیزابت وبستر، ارزیاب این انجمن در 14 اسفندماه جاری برگزار می‌شود.

محمدجواد دهقان جمعه شب در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: انجمن بین‌المللی اسب کاسپین، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، پردیس دانشگاه یزد و مجموعه فرهنگی، ورزشی و پرورش اسب پارت در برگزاری این دوره همکاری دارد.

وی ادامه داد: مدرسین دوره به صورت آنلاین به تشریح جزییات نکات فنی در خصوص نحوه ارزیابی اسب کاسپین می پردازند و این موضوع بخش اصلی در فرایند ثبت بین المللی اسب‌های مزبور پیش‌بنیادی محسوب می‌شود.

این فعال حوزه صنعت اسب بیان کرد: توصیه می‌شود تولیدکنندگان اسب کاسپین به منظور انتخاب درست مادیان و سیلمی برای تولید مثل حتما با نحوه ارزیابی تیپ اسب کاسپین مطابق با استاندارد بین‌المللی نژاد آشنا باشند.

دهقان بیان کرد: در نخستین دوره که هفتم بهمن‌ماه امسال برگزار شد بیش از ۵۰ نفر از تولیدکنندگان، متخصصان و علاقه‌مندان اسب کاسپین از کشورهای ایران، اسپانیا، سوئد، نروژ، فرانسه، برمودا، آمریکا، کانادا و انگلیس حضور داشتند.

به گفته وی، اپکارگاه دوم به صورت متفاوت و با مشارکت شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود و ۲ نفر داوطلب از ایران و ۲ نفر از بین شرکت‌کنندگان خارجی به صورت آنلاین به ارزیابی اسب می پردازند.

مدیرعامل انجمن حفاظت از اسب کاسپین اظهار کرد: در صورتی که افراد تمایل دارند برای ارزیابی یکی از اسب‌های زیر در لایو وبینار مشارکت کنند داوطلب بودن خود را از طریق ایمیل info@caspianhorse.org اعلام کنند.

دهقان گفت: وبینار از طریق نرم‌افزار زوم برگزار می‌شود و دعوت‌نامه دو روز قبل از برگزاری دوره به ایمیل ارسال می‌شود و آخرین مهلت ثبت‌نام ۱۱ اسفندماه جاری است.

حمایت و حفاظت از اسب کاسپین به عنوان یک سرمایه ملی و کمک به ابقای آن و ترویج و توسعه بهره‌برداری از کاربردهای این نژاد ارزشمند ایرانی جزو اهداف اصلی انجمن است.

نوار زیستی حاشیه خزر خاستگاه گونه‌ای اصیل از اسبی با عنوان کاسپین(گیل اسب،اسبچه خزری) است که پنج هزار سال قدمت دارد.

به گواه باستان شناسان از پژوهش‌های سایت گوهر تپه مازندران و بر اساس اطلاعات علمی اسب کاسپین قدیمی‌ ترین نژاد اسب در دنیا و پایه دیگر اسب‌ها از جمله اسب عرب و ترکمن است.

استان یزد با یک میلیون و ۲۳۶ هزار نفر جمعیت در ۱۱ شهرستان ۳۰۰ باشگاه سوارکاری و افزون بر شش هزار راس اسب اصیل نژاد عرب دارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ازدواج همزمان جوان ایرانی با 2 عروس زیبا ! / 2 دختر چرا قبول کردن !