تحولات حوزه حج و زیارت پس از انقلاب بسیار چشم‌گیر است


تحولات حوزه حج و زیارت پس از انقلاب بسیار چشم‌گیر است

سرپرست پیشین حجاج ایرانی تحولات حوزه حج و زیارت پس از انقلاب را بسیار چشم‌گیر خواند و تصریح کرد: حج می‌تواند برای نسل جوان که مدیران آینده کشور هستند تحول آفرین باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر در نشست علمی نقش حج و زیارت در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که در قم برگزار شد تحولات حوزه حج و زیارت پس از انقلاب را بسیار چشم‌گیر خواند.
وی به بیان محورهای مهم بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه حج و زیارت پرداخت و گفت: با مطالعه سفرنامه‌های حج گذشته و نسخه‌های خطی و چاپی که در اختیار داریم، متوجه می شویم که پس از پیروزی انقلاب تاکنون در حوزه حج و زیارت تحولات شگرفی صورت گرفته است.
سرپرست پیشین حجاج ایرانی از امکانات بسیار محدود، نبود امنیت، اذیت و آزار زائران به عنوان بخشی از مشکلات حجاج قبل از انقلاب نام برد و افزود: البته بخشی از این محدودیت‌ها بر عهده عربستان بود که هنوز هم نتوانسته است امکانات لازم را برای میلیون‌ها زائر فراهم کند.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان اینکه در دوران پیش از انقلاب توجه به معنویت حج بسیار پایین بود و زائران تنها به طواف و انجام اعمال ظاهری حج توجه داشتند، تصریح کرد: اکنون پس از چهل سال تحولات چشم‌گیری در حوزه حج و زیارت انجام شده است.
وی گفت:‌ تحولات در حوزه رفاهی، اجرایی و فرهنگی با گذشته قابل مقایسه نیست و حتی در مسائل فقهی هم که یکی از معضلات زائران در گذشته به شمار می‌رفت،‌ اقدامات ویژه ‎‎ای صورت گرفت.
رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم و بین آنچه امروز هست و آنچه باید باشد، فاصله بسیار است.
تبیین دو واژه حج ابراهیمی و حج آمریکایی
وی در ترسیم وضعیت آینده یا نقطه مطلوب به تبیین دو واژه حج ابراهیمی و حج آمریکایی پرداخت و اظهار داشت: امام خمینی (ره) محورهایی را درباره حج ابراهیمی مطرح کرده‌ و فرمودند که فریضه حج یک فریضه عبادی سیاسی است.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در این زمینه بحث برائت از مشرکان را برجسته کرد و با بیان اینکه برائت ریشه قرآنی دارد و ما وظیفه داریم در کنار خانه خدا از دشمنان بی‌زاری بجوییم، از آمریکا و صهیونیسم به عنوان دشمنان قسم خورده مسلمانان نام برد که دشمنی خود را همواره ابراز می‌کنند.
وی توجه به وحدت مسلمانان را از دیگر ویژگی‌های حج ابراهیمی برشمرد و گفت: نگاه تقریبی پیروان اسلام را امام راحل مطرح کرد و امروز سردمدار آن مقام معظم رهبری است.
حج باید حلال مشکلات جهان اسلام باشد
نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه حج باید حلال مشکلات جهان اسلام باشد، افزود: امام راحل فرمودند که حج کانون مقابله با مشکلات جهان اسلام و رسیدگی به آن مشکلات است و در این زمینه نیز مسئله فلسطین را مطرح کردند که مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید دارند.
وی اظهار داشت: لازم است در سطح سران کشورهای اسلامی یا اندیشمندان مسلمان در کنار خانه خدا متحد بنشینند و درباره مشکلات ملت‌های اسلامی به گفتگو و تدبیر بپردازند و برای مقابله با ظلم ظالمان و رفع فقر مسلمانان چاره‌اندیشی کنند.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تأکید کرد: معیارهای حج ابراهیمی بسیار درخشان و ارزشمند است که اگر حج اینگونه برگزار شود، «الإسلامُ یَعلُو ولا یُعلى علَیهِ» تحقق پیدا خواهد کرد.
وی ظرفیت حج را بسیار بالا دانست و با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر نظام‌سازی و تمدن‌سازی در بیانیه گام دوم انقلاب گفت: نظام حج و زیارت مدام دچار تحول می‌شود و لازم است خود را به سرعت بروزرسانی کرده و برای برگزاری حج مطابق این تحول برنامه‌ریزی کنیم.
ضرورت طراحی الگوی حج و معرفی آن به جهان اسلام
سرپرست پیشین حجاج ایرانی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر طراحی الگوی حج و معرفی آن به جهان اسلام، از «طرح تعالی حج» که به صورت کتاب منتشر شده است،‌ به عنوان اقدامی در این زمینه یاد و ابراز تأسف کرد که به دلیل تغییر نگرش دولت‌ها، این طرح هنوز اجرایی نشده است.
وی گفت: لازم است برای آینده برنامه‌ریزی کرده و جلوتر از زمان حرکت کنیم، در همه حوزه‌ها متحول شویم و یا به سمت تحول حرکت کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در ادامه از دیپلماسی حج به عنوان دیگر محور مهم تحقق بیانیه گام دوم نام برد و با اشاره به دیدارهای خود با سران بعثه‌های مختلف و حجاج کشورهای دیگر افزود: دیپلماسی حج ظرفیت بسیار بزرگی ایجاد کرده است به طوری که برخی کشورها از نوع و تجربه برگزاری حج جمهوری اسلامی ایران الگو گرفته‌اند.
وی دیگر نقش حج در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب را شبهه‌زدایی خواند و با بیان اینکه دشمنان شبهات فراوانی در فضای مجازی منتشر می‌کنند که روز به روز بر آن افزوده می‌شود، گفت: دشمنان اسلام مغزهای متفکر خود را به کار گرفته‌اند تا به القای شبهات بپردازند.
رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: لازم است مسائل را به گونه‌ای مطرح کنیم که شبهات را بزداید و زمینه‌ای ایجاد کند که شیعیان در کنار دیگر مسلمانان از ظرفیت‌های حج بیشتر استفاده کنند و نگاه رو به جلو داشته باشند.
علم و پژوهش پشتوانه قوی برای آینده‌نگری، نظام‌سازی و تمدن‌سازی
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به ضرورت آینده‌نگری و افزایش اطلاعات جهان اسلام نسبت به اهل بیت (ع) و تشیع، افزود: دانستن زبان‌های بین‌المللی و معرفی اهل بیت (ع)، تفکرات شیعه و انقلاب اسلامی برای دیگر مسلمانان سبب تحول ویژه‌ای در جهان اسلام خواهد شد.
وی همچنین درباره حوزه علم و پژوهش با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: پشتوانه قوی ما برای آینده‌نگری، نظام سازی و تمدن سازی، علم و پژوهش است.
وی همچنین ضرورت ایجاد تحول و تغییر در نحوه آموزش را یادآور شد و با بیان اینکه پژوهشگران کشورمان امروز در تمام حوزه‌ها فعالیت‌های بی‌نظیری انجام داده‌اند، تحریر ده‌ها مقاله ارزشمند تنها در حوزه حج و زیارت و انتشار مجله میقات حج و فرهنگ نامه حج و زیارت را از آن جمله برشمرد.
اگر مدیریت حج واحد بود نمی‌گذاشتم در حق حجاج ظلم شود

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به برگزاری همایش حج و اقتصاد در سال 85 یادآور شد: در این همایش مطرح کردیم پولی که از زائران گرفته و در بانک‌ها نگهداری می‌شود درست نیست و باید این پول با هدف ایجاد اشتغال، تولید و ارزش افزوده سرمایه‌گذاری شود.
وی با بیان اینکه لازم بود به گونه‌ای عمل می‌کردیم که پس از گذشت چند سال حجاجی که به حج مشرف می‌شوند دیگر پولی پرداخت نکنند، اظهار داشت: در سال 88 که سرپرست حجاج شدم، اگر مدیریت حج واحد بود این طرح را عملیاتی می‌کردم و نمی‌گذاشتم در حق حجاج ظلم شود.
سرپرست پیشین حجاج ایرانی با بیان اینکه توجه جدی به معنویت و اخلاق در بیانیه گام دوم مورد تأکید قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: سال‌های پیش از انقلاب زائران چندان متوجه اسرار و معارف حج نبودند، اما پس از انقلاب در این زمینه اقدامات مناسبی صورت گرفت.
وی انتشار ده‌ها جلد کتاب در حوزه اسرار و معارف حج از سوی پژوهشکده حج و زیارت را یادآور و متذکر شد: حج تحول آفرین است و اگر زائر به درستی آموزش ببیند که از لحظه ورود به حرمین شریفین به دنبال مسائل معنوی و اخلاقی باشد، تحولات وسیعی در او ایجاد خواهد شد.
رفع مشکلات اجرایی با مدیریت جهادی
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر همچنین از اهمیت مدیریت جهادی و نقش آن در حوزه حج و زیارت سخن گفت و اظهار داشت: نگاه امام و مقام معظم رهبری همواره این بوده است که به حج نگاه انتفاعی نداشته باشیم و تمام کارگزاران حج با تمام وجود خدمت‌گذار زائران باشند.
وی تصریح کرد: لازم است که با مدیریت جهادی مشکلات حوزه مسکن، تغذیه، بهداشت، حمل و نقل و تدارکات را حل کنیم تا زائر دغدغه مسائل اجرایی نداشته و تنها در فکر بهره‌برداری معنوی باشد.
مسئله حج و جوانان از دیگر مسائلی بود که نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج و زیارت مطرح کرد و با بیان اهمیت بسیار بالای آن، گفت: اعزام حدود 30 هزار دانشجو و استاد و بیش از دو هزار دانش آموز به عمره سبب تحولات بسیار زیادی در آن شده است.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر افزود: حج می‌تواند برای نسل جوان که مدیران آینده کشور هستند تحول آفرین باشد به طوری که همواره خدمت‌گزار مردم باشند.
وی طرح سبک زندگی اسلامی در بیانیه گام دوم را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: حج و زیارت با ارائه الگوی زیست ائمه اطهار (ع) می‌تواند این درس آموزی را برای حاجی و زائر داشته باشد و زیستن به سبک زندگی اسلامی را به آنان آموزش دهد.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان