پیامبر (ص) برای ایجاد عدالت و دعوت به خیر و نیکی و دوری جستن از شر و زشتی ها مبعوث شد


پیامبر (ص) برای ایجاد عدالت و دعوت به خیر و نیکی و دوری جستن از شر و زشتی ها مبعوث شد

دکتر ظهیری گفت: پیامبر اسلام(ص) برای ایجاد عدالت اجتماعی و رفاه فردی و همچنین دعوت به خیر و نیکی و دوری جستن از شر و زشتی ها و ظلم و ستم مبعوث شده است.

خبرگزاری شبستان؛‌ گروه قرآن و معارف: روز مَبْعَث، روزی است که حضرت محمد، پیامبر گرانقدر اسلام، به درجه پیامبری برگزیده شد. در تقویم هجری قمری، ۲۷ رجب روز مبعث است. حضرت محمد مصطفی در روز (۲۷ رجب) سال ۴۰ عام الفیل، همزمان با سال ۱۳ پیش از هجرت پیامبر اسلام، در غار حرا، توسط (جبرئیل) و از سوی خدا به پیامبری نایل آمد و مأمور شد که چندخداپرستی و بت‌پرستی را از زمین بردارد و خداپرستی را رواج دهد و پیام وحی را به مردم برساند.

روز مبعث، روز برانگیختن خردهایی است که در تابوت خُرافه گرایی، هوس پرستی و جهل پیشگی دفن شده بود. روز مبعث روز تولّد عاطفه هاست؛ عاطفه هایی که در رقص شمشیرها زخمی می شد و در جنگل نیزه ها جان می باخت. آن روزها، دخترکان معصوم، به جای آغوش گرم مادر، در دامان سرد خاک می خفتند. جوانان بلندقامت، در جنگ جهالت ها، جان به بارش تیرها می دادند و زنان بی پناه، در بند اسارت می زیستند. آه که چه خارهایی به پای بشریّت می خلید و چه زخم هایی دل عاطفه ها را می خَست.

روز مبعث، روز مرگ قساوت ها و شرارت ها بود؛ روز مرگ کرامت هایی که به پای بت ها قربانی می شد؛ روز مرگ جهل و شرک و پرستش های ناروا بود.

معصومه ظهیری در گفتگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با گرامیداشت سالروز بعثت پیامبر اسلام(ص) اظهار کرد: سال چهل عام الفیل، 13 سال پیش از هجرت مطابق با 609 میلادی در 27 رجب، جبرئیل در غار حراء بر پیامبر(ص) نازل شد و او را با واژگان اولیه از آیات سوره علق به عنوان پیامبر(ص) معرفی کرد.
این پژوهشگر برجسته تصریح کرد: خداوند در این آیات به پیامبر(ص)، رسالت را امر کرد و این وظیفه سنگین بر عهده ایشان است، در این رسالت بزرگ نیز عوامل مختلفی در نصرت و یاری و برقراری حکومت بزرگ پیامبر(ص) دخیل بوده است، از جمله اینکه خداوند او را در این مسیر یاری کرد تا ابتدا خود را به مردم معرفی کند و آنها را به توحید دعوت نماید و همواره در این راه، یار پیامبر(ص) بوده است.


وی خاطرنشان کرد: لذا در سوره غافر آیه 51 می‌فرماید إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَیَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهَادُ، یعنی خداوند وعده داده کسانی که ایمان بیاورند و در حیات دنیا و محور توحید حرکت کنند آنها را نصرت و یاری می‌دهد.
ظهیری عنوان کرد: همچنین در سوره صافات خداوند می فرماید إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ، بدان معنا که با یاری خداوند بر کافران پیروز می‌شوند، پس عامل اولیه ای که پیامبر(ص) توانست دعوت خود را در جهان به عنوان پیامبر(ص) معرفی کند، نصرت و یاری خداوند بود و این نشان دهنده آن است این دین از ناحیه خداست.
وی با اشاره به دیگر عوامل مهم در نصرت پیامبر(ص) بیان کرد: عامل دوم در تحقق رسالت پیامبر(ص)،خصوصیات اخلاقی ایشان است که با استفاده از آن توانستند با عده کم این مسیر ر با استقامت بپیمایند و برای همه هستی تا روز قیامت این راه را هموار کنند.


این استاد حوزه و دانشگاه گفت: خداوند در آیه 159 ایه آل عمران نیز می‌فرمایدفَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ بدان معنا که دعوت ایشان با رحمت و مهربانی است.
وی افزود: خداوند پیامبر اسلام(ص) را فردی مهربان و دارای اخلاق نیکو و خلق عظیم توصیف می‌کند، پیامبری که نسبت به مردم برای دعوت آن‌ها حریص است و پیامبر(ص) را برای مومنین و اهل ایمان رئوف معرفی می کند.
ظهیری بیان کرد: رسول خدا(ص) ابتدا با عده کمی حکومت خودش را قوام و شکل داد و مردم را گرد هم جمع کرد و با با وحدت توانست، گستره جهان اسلام را وسیع تر کند و لذا این خصوصیت عفو و گذشت و رحمت و یاری خدا و استقامت مومنین در کنار پیامبر(ص) و نهراسیدن و نترسیدن و باورمندی نسبت به باورهای پیامبر(ص) عامل مهمی بود که سبب نصرت دین اسلام شد.


وی عنوان کرد: عامل دیگر گسترش دین این است که تحولات جهان اسلام به نفع مردم بود، ایشان بسیار تلاش کردند تا منفعت و خیر این تحولات به مردم برسد، مردم می دیدند در زمینه بهداشت و سلامت و اقتصاد و مقابله با خرافه ها و زشتی ها هر چه پیامبر(ص) نسبت به آئین خودش برای آنها نوآوری دارد خیر و منفعت به خودشان می رسد و این دیدن محسوس خیر و برکت و منفعت باعث شد مردم دسته به دسته به اسلام گرایش پیدا کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه اذا جاء نصرالله و الفتح از سوره نصر تصریح کرد: مردمی که محسوس آثار و برکات این دین و آئین را می دیدند به دین اسلامی گراییدند، بنابراین برای کسانی که مبلغ هستند و مردم را به دین دعوت می کنند و برای کسانی که حاکمیت دارند و زمینه ها را فراهم می کنند باید به این مساله توجه داشته باشند که اگر می‌خواهند زمین از آن مستضعفین شود و ظهور مصلح را برای همه هستی فراهم نمایند باید خودشان صالح و صالح پرور باشند و با توجه به این اخلاق و خلق و روش‌های پیامبر برنامه های خود را طراحی کنند.


وی اظهار داشت: یکی از مهم ترین عواملی که باعث موفقیت پیامبر(ص) در رسالت اش محسوب می شد این بود که ایشان جامعه را به عدالت اجتماعی دعوت می کرد و پیامبر رحمتی بود که جامعه اسلامی را به سوی عدالت و توازن رهنمون می‌فرمود.
ظهیری گفت: عدالت جز واژگانی است که برای همه و به کام همه شیرین است و مردمی که مزه عدالت را بچشند از بسیاری از سختی ها و ناملایمات هراسی ندارند و مقاومت می کنند، رسول خدا، پیامبر قسط و عدل است و همه برنامه های او برای ایجاد عدالت اجتماعی و رفاه فردی و همچنین دعوت به خیر و نیکی و دوری جستن از شر و زشتی ها و ظلم و ستم بوده است.


وی ادامه داد: شاید یکی از عواملی که مردم تا روز قیامت پیامبر(ص) را باور دارند و دین فراگیر او، دین اسلام است ویژگی ظلم ستیزی است، پیامبر(ص) با هر گونه ظلم و بی عدالتی مقابله کردند و آئین خود را آئین ظلم ستیز و مقابله با بی عدالتی معرفی نمودند، لذا به بهانه مبعث خوب است روش حکومتی پیامبر(ص) و اخلاقی و نحوه تبلیغ او و ابزارهایی که زمینه شد تا دین پیامبر(ص) دین آزادگی و مردمی مقبول در بین مردم و پیامبری که محبت او در دل مردم جاودانه است معرفی شود.


این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: باید یک بار شیوه و روش و خلق و سیره اخلاقی او را مورد مطالعه قرار دهیم، در آیه 159 آل عمران خداوند، پیامبر(ص) را رحمت العالمین روی زمین معرفی کرد، بنابراین آن بعد مهربانی و همچنین حسن خلق و ملاطفت و اخلاق را از چهره پیامبر(ص) اگر بتوانیم در هستی و در بین مردم بنمایانیم رغبت بیش از گذشته و گستره شیوه های عملی اسلام و برنامه های راهبردی پیامبر(ص) برای مردم اقبال بیشتری ایجاد خواهد کرد.
وی تصریح کرد:پیامبر(ص) ما پیامبری است که همه پایه های عدم مساوات و برابری را به مساوات و برابری و با هم بودن کنار هم بودن و لطف و مهربانی داشتن نسبت به هم دعوت کرد بنابراین سالروز بعثت پیامبر(ص) مهربانی و رحمت را گرامی می داریم و امیدواریم روزی هستی بر آئین این پیامبر(ص) که وعده الهی است حکومت جهانی و اسلامی محقق شود و و همه بی عدالتی ها و زشتی ها و تاریکی ها از بین برود.

پایان پیام/730

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


برپایی محفل مناجات خوانی میثم مطیعی در لبنان