آمریکا نگران احداث پایگاه دریایی روسیه در ساحل دریای سرخ است


آمریکا نگران احداث پایگاه دریایی روسیه در ساحل دریای سرخ است

اجازه مقامات سودانی به روسیه برای احداث پایگاه دریایی در سواحل راهبردی این کشور در حاشیه دریای سرخ، باعث نگرانی آمریکا شده است.

رسانه‌ها اعلام کردند نگرانی دولت آمریکا ناشی از اظهاراتی است که ژنرال محمد حمدان دقلو (حمیدتی) نایب رئیس شورای حاکمیتی سودان چهارشنبه گذشته پس از بازگشت از روسیه در گفتگو با خبرنگاران ایراد کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی عربی ۲۱، او گفت: «وزارت دفاع سودان همچنان در حال بررسی امکان امضای توافقنامه احداث پایگاه دریایی روسیه در ساحل دریای سرخ است. تا زمانی که احداث پایگاه در سواحل دریای سرخ خطری برای منافع امنیتی کشورش نداشته باشد، خارطوم هیچ مشکلی برای همکاری با روسیه یا هر کشور دیگری جهت احداث پایگاه دریایی در سواحل دریای سرخ ندارد.»

دقلو گفت: «روسیه همچنان با جدیت در فکر سرمایه گذاری در سودان است و مقامات این کشور نیز آمادگی کامل کشورشان را برای سرمایه گذاری در سودان به اطلاع او رسانده اند.

طی هفته‌های اخیر نگرانی‌های آمریکا از احتمال اجازه شورای نظامی سودان به روسیه برای احداث پایگاه افزایش یافته است بخصوص که برخی مسئولان سودانی پیشنهاد کرده اند توافقنامه ۲۰۲۰ بین روسیه و سودان که به حال تعلیق در آمده است دوباره احیا شود.

بر اساس این توافقنامه، پایگاه پورت سودان به مدت ۲۵ سال به روسیه اجاره داده می‌شود. آمریکا همه تلاش خود را برای لغو این توافقنامه به کار گرفته است.

از سوی دیگر روزنامه وال استریت ژورنال نوشت نگرانی آمریکا از حضور روسیه در سودان، بخشی از رقابت قدرت‌های بزرگ بر سر نفوذ و ایجاد جای پای نظامی برای خود در آفریقا و کشور‌های جهان است.

این روزنامه به نقل از یک مسئول نظامی آمریکایی نوشت: نایب رئیس شواری حاکمیتی سودان با کمال میل برای ایجاد پایگاه روسیه در پورت سودان استقبال می‌کند تا از حمایت روسیه برخوردار شود.

مارک هیکس، ژنرال بازنشسته نیروی دریایی نیز که فرماندهی واحد‌های عملیات ویژه آمریکا در آفریقا را بر عهده داشته است، می‌گوید: «دستیابی روسیه به هر مکانی برای توسعه دامنه نفوذ خود از نظر آمریکا اتفاق بدی است.»

از سوی دیگر آمریکا تلاش می‌کند مانع از تلاش‌های چین برای ایجاد پایگاه دریایی در گینه استوایی در سواحل آفریقا در حاشیه اقیانوس اطلس شود، زیرا تهدیدی برای امنیت آمریکا خواهد بود.

گذشت ۹ روز از آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین برای دور کردن ناتو از مرز‌های روسیه، با پیشروی نیرو‌های روسیه و برگزاری دو دور مذاکره برای توافق بر سر آتش بس همراه بوده است و تحریم‌های غرب علیه مسکو بازتاب گسترده‌ای در بازار‌های مالی و نفت و گاز جهان داشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا