آمادگی جهاددانشگاهی استان برای همکاری در فعالیت‌های آزمایشگاهی و حفظ ژن‌های گیاهی و جانوری


آمادگی جهاددانشگاهی استان برای همکاری در فعالیت‌های آزمایشگاهی و حفظ ژن‌های گیاهی و جانوری

سرپرست جهاددانشگاهی استان سمنان از آمادگی این نهاد علمی برای کمک به ارتقا و حفظ محیط‌زیست در استان و از جمله در حفظ ژن‌های یوزپلنگ ایرانی با اتکاء به توانمندی‌های پژوهشگاه‌های جهاددانشگاهی در کشور خبر داد.

علی منصفی‌راد در نشستی با امیر عبدوس مدیرکل محیط‌زیست استان با اشاره به فعالیت‌های علمی پژوهشگاه‌های جهاددانشگاهی و برخورداری این نهاد از یک بانک غنی از ژن‌های گیاهی و جانوری در کشور اظهار کرد: جهاددانشگاهی در چهار دهه گذشته منشا خدمات ماندگار علمی در کشور بوده است و جهاددانشگاهی امکان و ظرفیت لازم برای انتقال بسیاری از این دستاوردهای علمی به استان را دارد.

وی به فعالیت مرکز ذخائر ژنتیکی ایران با محوریت جهاددانشگاهی پرداخت و تصریح کرد: تلاش همکاران ما در جهاددانشگاهی و حمایت های مقام معظم رهبری، به شکل گیری یک مرکز غنی از ژن‌های گیاهی و جانوری در کشور انجامیده است.

سرپرست جهاددانشگاهی استان سمنان با اشاره به برخورداری جهاددانشگاهی استان از یک آزمایشگاه مجهز در حوزه مصالح ساختمانی و مواد معدنی خاطرنشان کرد: این آزمایشگاه که آزمایشگاه معتمد اداره کل استاندارد و گمرک استان سمنان است، چه در حوزه فعالیت های معدنی و چه در بحث صادرات و واردات مصالح ساختمانی و...خدمات آزمایشگاهی متعددی به دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی در استان ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به نیاز محیط زیست استان به خدمات آزمایشگاهی گفت: ما آمادگی داریم که در صورت نیاز به حوزه خدمات آزمایشگاهی در بخش محیط‌زیست نیز ورود کنیم و زمینه لازم برای تحقق این مهم، صدور مجوز آزمایشگاه معتمد از سوی اداره کل محیط زیست استان است لذا انتظار می‌رود با تعامل بین دو دستگاه بستر لازم برای صدور این مجوز فراهم شود.

منصفی‌راد وعده داد: در صورت نیاز به خرید تجهیزات برای آزمایشگاه های مرتبط با حوزه های زیست‌محیطی، جهاددانشگاهی استان آمادگی دارد به تجهیز این آزمایشگاه نیز بپردازد.

سرپرست جهاددانشگاهی استان با اشاره به ورود برخی واحدهای جهاددانشگاهی کشور به حوزه های مرتبط با محیط زیست و از جمله آب، خاک و...ادامه داد: جهاددانشگاهی استان سمنان نیز توانمندی لازم برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ارائه این خدمات و ایجاد گروه‌های پژوهشی مرتبط با آن را در استان دارد.

آمادگی جهاددانشگاهی استان برای همکاری در فعالیت‌های آزمایشگاهی و حفظ ژن‌های گیاهی و جانوری

مدرس واحد علمی کاربردی جهاددانشگاهی استان با اشاره به عزم جدی جهاددانشگاهی استان برای ورود به حوزه طرح‌های فناورانه اضافه کرد: همه بسترهای لازم برای راه‌اندازی مرکز به‌نژاد دامی جهاددانشگاهی فراهم شده و با انتخاب جهاددانشگاهی به عنوان مشاور علمی پروژه قطب دامپروری مهدیشهر، زمینه ؛ بیش از پیش برای اجرایی شدن این طرح و اصلاح نژاد دام سنگسری در استان فراهم شده است.

وی با اشاره به تلاش‌های سازمان محیط زیست برای تکثیر در اسارت برخی گونه های جانوری و از جمله یوزپلنگ آسیایی گفت: جهاددانشگاهی استان با اتکاء به دانش فنی بومی در جهاددانشگاهی استان و توانمندی پژوهشگاه های جهاددانشگاهی، آمادگی دارد که زمینه انتقال دانش فنی به استان در این بخش را فراهم کند. ضمن اینکه معاونت علمی رئیس‌جمهوری نیز برای کمک به طرح های فناورانه در این بخش اعلام آمادگی کرده و می‌توان از ظرفیت این معاونت نیز بهره‌مند شد.

منصفی‌راد خواستار زمینه‌سازی برای انعقاد تفاهمنامه‌های همکاری بین دو دستگاه شد و گفت: خوشبختانه دکتر طیبی رئیس جهاددانشگاهی کشور نیز علاقه‌مندی بالایی برای اجرا و حمایت از طرح‌های فناورانه دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...