استان اردبیل قطب تولید بذر محصولات زراعی است/ تولیدپنج رقم سیب‌زمینی پرمحصول


استان اردبیل قطب تولید بذر محصولات زراعی است/ تولیدپنج رقم سیب‌زمینی پرمحصول

اردبیل- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل قطب تولید بذر انواع محصولات کشاورزی از جمله محصولات زراعی دانه‌ریز و سیب زمینی کشور است.

به گزارش ایرنا، خلیل نیکشاد روز چهارشنبه در آیین معرفی رئیس جدید مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: سالانه بالغ بر ۳۵ هزار تن بذر گواهی شده گندم و جو و یک هزار و ۵۰۰ تن بذر سویا در استان اردبیل تولید می‌شود.

وی تولید ۸۰ درصد بذر چغندر قند مورد نیاز کشور و نیز ۱۰۰ درصد محصول سورگوم مورد نیاز کشاورزان ایران را از جمله توانمندی‌های بخش کشاورزی استان اردبیل برشمرد و اضافه کرد: این استان با تولید تقریبی پنج هزار تن بذر سایر محصولات، تامین کننده بخش عمده‌ای از نیاز کشور به بذور مختلف است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، راه‌اندازی ایستگاه تحقیقات تک محصولی سیب‌زمینی در استان را از مهمترین فعالیت‌های صورت گرفته در بخش تحقیقات حوزه کشاورزی استان اردبیل در سال‌های گذشته عنوان کرد و گفت: محققان استان اردبیل تاکنون پنج رقم پرمحصول سیب‌زمینی را تولید، معرفی و در دسترس کشاورزان استان قرار داده اند و ۲ رقم جدید سیب زمینی در تراز ملی نیز توسط مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان معرفی شده است.

نیکشاد تبدیل شدن استان اردبیل به ویترین و قطب تولید انواع بذر محصولات کشاورزی را نتیجه تلاش محققین و دست اندرکاران مرکز تحقیقات کشاورزی، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان عنوان کرد و از اجرای بیش از ۱۸۰ طرح تحقیقاتی در این مرکز خبر داد.

رئیس سابق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل نیز در این آیین، استان اردبیل را منطقه‌ای پیشرو در اجرای طرح های تحقیقاتی و به خصوص تولید ارقام بذور عنوان کرد و گفت: این استان در اجرای طرح یاورران تولید در کشور رتبه نخست را کسب کرده است.

رشد دو نیم برابری درآمد ایستگاه تحقیقات و آموزش کشاورزی اردبیل

حسین کربلایی افزود: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل سالانه بالغ بر یک هزار تن انواع بذر پرورشی را در مراکز و ایستگاه اصلاح و تحقیقات خود تولید می‌کند و در سایه فعالیت علمی مستمر، درآمد این مرکز طی سال های اخیر از ۱۰ میلیارد ریال به ۲۵۰ میلیارد ریال رسیده است.

وی از راه‌اندازی سیزدهمین مرکز رسد و فناوری کشاورزی کشور در استان اردبیل خبر داد و افزود: هم اکنون سه شرکت دانش بنیان در این مرکز در حال فعالیت تحقیقاتی و تولیدی هستند.

کربلایی تهیه اطلس رنگی بخش کشاورزی، تدوین سند راهبردی بخش کشاورزی و نیز تدوین سند الگوی کشت برای ۱۰ شهرستان استان را از جمله دستاوردهای مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در سال های اخیر ذکر کرد.

به گزارش ایرنا،در این آیین ضمن قدردانی از خدمات حسین کربلایی، کمال شهبازی به عنوان رئیس جدید مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل معرفی شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی