احیای قنات تنگ نارک تا پایان فروردین 1401


احیای قنات  تنگ نارک  تا پایان فروردین 1401

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خُنج در استان فارس، با بیان اینکه عملیات اجرایی احیای قنات تنگ نارک ، ابتدای اسفند آغاز شده است، از تلاش برای اتمام کار تا پایان فروردین سال آینده خبر داد.

علی علیپور شنبه ۲۱ اسفند به خبرنگاران گفت: قنات تنگ نارک به طول ۹۶۰ متر، دارای ۶۴ میله چاه است که برای احیا و مرمت آن اعتباری بالغ بر ۲۴۶۱ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی خشکسالی تامین کرده‌ایم.

علیپور گفت: بیش از ۴۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی و روستای تنگ نارک تحت شرب این قنات بوده و تعداد ۹ بهره بردار از قنات فوق بهره مند می شوند.

او افزود: به دلیل خشکسالی های چند سال اخیر و همچنین بر اثر سیلاب دی ماه سال جاری قسمت هایی از این قنات تخریب و باعث کاهش دبی آن به ۸ لیتربرثانیه شده است که انتظار می رود پس از اتمام کار، دبی قنات به ۲۰ لیتر بر ثانیه افزایش یابد.

علیپور ادامه داد: ریزش برداری گالری، لایروبی، نو کنی، بغل بری، باز کردن دهانه میله چاه های مسدود، تهیه کول های بتنی و نصب تابلو در مظهر قنات از جمله عملیات اجرایی احیاء و مرمت این قنات بر اساس برآورد اولیه است.

مدیر جهاد کشاورزی خنج گفت: با توجه به اهمیت و جایگاه قنات‌ها در آبیاری اراضی کشاورزی و کاهش ‏هزینه‌های تولید، لایروبی و احیا قنات‌ها در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی قرار دارد؛ اما اجرای این ‏گونه طرح‌ها به تنهایی با اعتبارات دولتی امکان‌پذیر نیست و لازم است کشاورزان و روستاییان ‏نیز در اجرای آن مشارکت داشته باشند‎.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی