اشعار نظامی گنجوی باید در بین خانواده ها به عنوان یک فرهنگ خوانده شود


اشعار نظامی گنجوی باید در بین خانواده ها به عنوان یک فرهنگ خوانده شود

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: اشعار نظامی باید در بین خانواده ها و به عنوان یک فرهنگ خوانده شده و فرزندان ما با این اشعار آشنا شوند.

غلامعلی حداد عادل ۲۱ اسفند در مراسم نکوداشت روز نظامی گنجوی در اردبیل و در مجتمع فدک این شهر اظهار کرد: مصادره بزرگان، شعرا و ادبای ایرانی به نفع سایر ملت ها نشان از عظمت، بزرگی و قدرت فرهنگی این گنجینه های ادبی ایران دارد.

وی با اشاره به اینکه الزاما عدم وجود مرقد نظامی گنجوی در ایران نافع ایرانی بودن این شاعر بزرگ نیست، خاطرنشان کرد: در چند سال در اقدامی ناشایست اشعار نقش بسته بر آرامگاه حکیم نظامی گنجوی را از بین برده اند تا نشان دهند که این شاعر بزرگ اصلا شعری به زبان فارسی ندارد اما تمام اهل معرفت و اهل خرد می‌دانند که انکار حقایق برای هیچ کس اعتبار نمی‌آورد.

مشاور مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود معرفی نظامی گنجوی به نسل جوان و نوجوان را وظیفه ملی و انقلابی توصیف کرد و افزود: متاسفانه ما در معرفی مفاخر خود به جامعه کوتاهی کرده ایم و در این بین نظامی گنجوی نیز بیشتر ناشناخته مانده است.

حدادعادل با تاکید بر اینکه اشعار این شاعر بزرگ باید در بین خانواده ها و به عنوان یک فرهنگ خوانده شده و فرزندان ما با این اشعار آشنا شوند، گفت: در گذشته که اشعار حماسی فردوسی و ابیات شیرین نظامی گنجوی در نقالی ها خوانش شده و مردم به آنها گوش می دادند در واقع آشنایی با فرهنگ غنی ایرانی بود.

وی بیان کرد: اگر رستم با حماسه سرایی فردوسی وارد ادبیات ایران شد لیلی و مجنون نیز شهرت خود را مدیون غزل سرایی عاشقانه نظامی گنجوی هستند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: با اینکه نظامی شاعری اهل سنت بوده اما عشق و ارادت خود به اهل بیت به ویژه محبت خود را به امام علی (ع) پنهان نمی‌کند و اشعار او همه به جنبه اعتقادی و زهد و تقوا آراسته است.

در این مراسم که با حضور هنرمندان کشوری و استانی برگزار شد از برگزیدگان هنرواره خوشنویسی ایران دل نیز تقدیر به عمل آمد.

همچنین با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، نمایندگان مردم اردبیل در مجلس و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از کتاب نظامی گنجوی در اردبیل رونمایی شد.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد!