نسبت به تصحیح علمی و دقیق آثار حکیم نظامی همت موثری شکل نگرفته است


نسبت به تصحیح علمی و دقیق آثار حکیم نظامی همت موثری شکل نگرفته است

شهرکرد - ایرنا - استاد زبان و ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با بیان اینکه نسبت به تصحیح علمی و دقیق آثار حکیم نظامی همت موثری شکل نگرفته است، گفت: لازم است دقت و توجه بیشتری برای انتشار و تصحیح آثار این شاعر پارسی‌گوی انجام شود

به گزارش ایرنا، محمد حکیم آذر عصر شنبه در آیین بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی که با عنوان «پنج اقلیم» در شهرکرد برگزار شد، به بیان زندگی‌نامه این شاعر سده ششم هجری و برشمردن خصوصیات آثار وی همچون مخزن‌الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت‌پیکر و اسکندرنامه پرداخت و افزود: تلاش‌هایی برای تصحیح آثار این شاعر نامدار از سوی برخی افراد و موسسات انجام شده است اما تاکنون موفقیت چندانی در این حوزه به دست نیامده است.

وی سروده‌های نظامی گنجوی را از نظر موسیقی شعر بسیار غنی دانست و تصریح کرد: با این حال نظامی نیز همچون سعدی در تقلید از فردوسی راه به جایی نبرده و در اسکندرنامه با همه تلاشی که برای الگوبرداری از شاهنامه انجام داده است به بیان بسیاری از منتقدان در این تقلید شکست خورده است.

این استاد دانشگاه، سرودن یک منظومه در کمتر از چهار ماه توسط نظامی را از جمله توانایی‌های کم‌نظیر این شاعر پارسی گوی بیان کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز در این آیین با اشاره به اهمیت پاسداشت شخصیت‌های برجسته فرهنگی و هنری به عنوان بخشی از گنجینه‌های ارزشمند تاریخ کشور، گفت: برگزاری آیین‌ها بزرگداشت نظامی گنجوی در تمامی کشور نشان از یک تغییر، تحول و توجه جدی به این گونه از داشته‌ها و گنجینه‌ها است.

ابراهیم شریفی افزود: در برگزاری برنامه‌های پاسداشت مفاخر ایران‌زمین، نام نهادها و دستگاه‌ها چندان مطرح نیست بلکه مهم آن است که بستر لازم برای معرفی هر چه بهتر این مفاخر به نسل جوان و استفاده هنرمندان از این فضای پیش آمده برای خلق آثار متنوع فراهم شود.

وی با یادآوری برخی استعدادها و توانمندی‌های هنری و فرهنگی موجود در استان تصریح کرد: نمونه افرادی همچون کوروش اسدپور هنرمند عرصه موسیقی بختیاری که توانست به عنوان یکی از برگزیدگان نخستین جایزه بین‌المللی حکیم نظامی، نشان عالی یونسکو را دریافت کند، در جای‌ جای استان دیده می‌شود که می‌توان با مهیا نمودن زمینه مناسب برای پرورش و ظهور آن‌ها به تولید آثار ارزشمند و اثرگذار در آینده امیدوار بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: استقبال قابل‌توجه از برپایی نخستین آیین بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، لزوم برنامه‌ریزی در راستای گسترش این نوع از برنامه‌های فرهنگی را نشان می‌دهد که تلاش خواهد شد در سال آینده با فروکش کردن شرایط کرونایی، محافل ادبی متنوعی برای پاسداشت مفاخر و شخصیت‌های برجسته هنری و فرهنگی در استان برگزار شود.

به گزارش ایرنا، مشابه این آیین با عنوان «گنجینه حکمت درنگی در شعر و اندیشه نظامی» و با همکاری اداره کل امور کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری در شهر کیان نیز برگزار شد.

پژوهشگران و صاحب‌نظران حاضر در این برنامه علاوه بر بررسی ابعاد زندگی و آثار این شاعر، درباره تناسب تصاویر طلوع و غروب با موضوع حکایت در آثار نظامی توضیحاتی را برای شرکت‌کنندگان بیان کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی