شادی شب چهارشنبه آخر سال را به غم تبدیل نکنیم


شب چهارشنبه آخر سال بر اساس سنتی دیرین همراه با شادی است، اما استفاده برخی از افراد ناآگاه از مواد محترقه بعضا انفجاری و مصدومیت و حتی مرگ افراد، غم و اندوه را جانشین شادی و نشاط می‌کند.

به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما، سه شنبه شب آخرین هفته سال به عنوان شب چهارشنبه آخر سال بر اساس یک سنت دیرپای همراه با شادی‌هایی است که برخی از آن‌ها تنها غم و اندوه را به دنبال دارد!
در این شب هیجانات و شور و شوق خاصی در افراد به ویژه کودکان و نوجوانان وجود دارد و این قشر سعی دارند به هر شکلی این هیجانات را تخلیه کنند. در این میان، برخی وسائل مورد استفاده در این شب مواد آتش زا و محترقه است که هر ساله باعث مصدومیت یا در برخی موارد جانباختن هموطنان شده است.

شادی شب چهارشنبه آخر سال را به غم تبدیل نکنیم

در این شب به جای شادی و شعف خانواده‌ها در بسیاری از لحظات، آن ها در اقصی و نقاط و محلات مختلف در هول و ولای شدیدی قرار دارند و مردم سعی می‌کنند زودتر خود را به خانه برسانند تا نکند گرفتار ترقه بازی و بازی مرگبار برخی افراد به ویژه نوجوانان و جوانان با مواد محترقه و منفجره شوند!
استفاده از مواد محترقه و منفجره هر ساله باعث مصدومیت و حتی مرگ برخی شهروندان در نقاط مختلف می‌شود و مسئولان حوزه بهداشت و درمان بر پرهیز از استفاده از این مواد خطرناک تاکید دارند و به والدین در این خصوص هشدار می‌دهند.
رئیس اداره پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت ضمن ارائه توصیه‌های لازم در خصوص پیشگیری از وقوع حادثه در روز چهارشنبه سوری، گفت: چهارشنبه آخر سال، سطحی از هیجان را در اغلب کودکان و نوجوانان که بیشترین آسیب را می‌بینند، ایجاد می‌کند که برای آن‌ها خوشایند و لذت بخش است، به همین دلیل، والدین معمولا به سختی می‌توانند فرزندان را به کلی از این تجربه هیجانی بازدارند، اما می‌توانند هیجان آن‌ها را تعدیل و رفتارشان را مدیریت و شرایطی فراهم کنند که چهارشنبه آخر سال برای آن‌ها به نسبت ایمن شود.
علیرضا مغیثی افزود: یکی از راه‌های ایمن سازی نسبی چهارشنبه آخر سال، این است که خطر‌های بالقوه این ایام را به خوبی برای فرزندانمان توضیح دهیم و قوانین و چارچوب‌های تربیتی را به آن ها یادآوری کنیم.

شادی شب چهارشنبه آخر سال را به غم تبدیل نکنیم

وی گفت: قطع عضو ضایعه‌ای جبران ناپذیر است، با احتیاط و پرهیز از رفتار‌های پر خطر، زندگی را برای خود و دیگران تلخ نکنیم. اصابت ترکش‌های ناشی از انفجار مواد محتـرقه به چشم، باعث بروز آسیب‌هـایی در ناحیه پلـک و چشم می‌شود و گاهی حتی به نابینایی می‌انجامد.
مغیثی با بیان اینکه مردم نباید با ایجاد سر و صدای ناهنجار و مهیب، شادکامی دیگران را به تلخی تبدیل کنند، تصریح کرد: ترقه‌ها و فشفشه‌ها و دیگر اسباب آتش بازی را از فروشنده‌های مجاز و معتبر تهیه کنید و به برچسب آن‌ها توجه کرده و از کم خطر بودن آن اطمینان حاصل کنید. از مواد محترقه و منفجره، ترقه و فشفشه دست ساز نیز استفاده نکنید.
وی ضمن هشدار نسبت به نحوه نگهداری مواد آتش بازی در منزل، خاطرنشان کرد: از نگهداری مواد محترقه و وسایل آتش بازی (حتی وسایل و مواد استاندارد) در نزدیکی وسایل حرارتی و برقی خودداری کرده و هرگز مواد محترقه را در جای گرم به خصوص داخل یا در مجاورت موتورخانه انبار نکنید. همچنین، مواد محترقه را در ظروف شیشه‌ای یا فلزی قرار ندهید.
رئیس اداره پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت افزود: از پرتاب کردن مواد آتش زا مانند؛ فشفشه، بالن و دارت بر روی درختان، پشت بام‌ها و منابع سوخت و از پرتاب ترقه و مواد آتش زا از پنجره آپارتمان، پشت بام و بالکن به خیابان جدا خودداری کنید.
وی گفت: در صورتی که چشم در اثر اصابت ترکش‌های ناشی از انفجار مواد محترقه آسیب دیده است، از قراردادن دستمال، پنبه یا گاز را روی چشم خودداری کنید
مغیثی تصریح کرد: از حمل مواد محترقه و آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف و از پرتاب نارنجک و مواد محترقه به طرف افراد دیگر و به سمت ساختمان‌ها که موجب آسیب رساندن و بد منظره کردن آن‌ها و نمای شهرمان می‌شود، جدا خودداری کنید.

شادی شب چهارشنبه آخر سال را به غم تبدیل نکنیم

توصیه هایی برای تامین ایمنی هر چه بیشتر شهروندان در شب چهارشنبه آخر سال

از آتش بازی کودکان جلوگیری کنید. از آتش زدن بوته و هیزم درکنارخودرو‌ها و مواد قابل اشتعال خودداری کنید. از پارک خودرو درگذرگا‌ها و کوچه‌های کم عرض بپرهیزید. مایعات و مواد آتش زا از جمله نفت، بنزین و کبریت را در اختیار و یا در دسترس کودکان قرار ندهید.

شادی شب چهارشنبه آخر سال را به غم تبدیل نکنیم

انباری و زیر زمین و هر نقطه‌ای از منزل را که احتمال می‌دهید فرزندانتان از آن به عنوان محل اختفا و نگهداری مواد محترقه استفاده کنند مورد بازرسی مکرر قرار داده و حتی المقدور از رفت آمد کودکان و نوجوانان به این محل‌ها جلوگیری کنید. هیچ گاه برای سرگرمی آتش روشن نکنید. هنگام آتش زدن بوته و هیزم باید توجه داشت زمین محل مسطح و هموار باشد و بهتر است روی زمبن خاکی یا سطح بتونی باشد. از بازی با وسایل و مواد محترقه خودداری کنید. از خرید، نگهداری و استفاده مواد محترقه توسط فرزندان خود ممانعت کنید. همواره به خصوص در ایام آخر سال سیلندر‌های گاز سفری، اسپری‌های حشره کش و سایر ظروف مواد تحت فشار را از دسترس کودکان دور و آن‌ها را در کمد یا کابینت قفل دار نگهداری کنید. والدین گرامی در روز‌های آخر سال مراقبت بیشتری دررفت و آمد، بازی و سرگرمی‌های فرزندان خود داشته باشید. با توجه به ممنوعیت قانونی تولید و خرید و فروش مواد محترقه و منفجره والدین با گوشزد کردن خطرات جانی و مالی ناشی از انفجار این مواد و ارائه توصیه‌های ایمنی لازم فرزندان خود را به پرهیز از دست زدن به این بازی‌های خطرناک ترغیب کنند.

شادی شب چهارشنبه آخر سال را به غم تبدیل نکنیم

به والدین عزیز جدا توصیه می‌شود به ویژه در شب چهارشنبه آخر سال از خروج کودکان و نوجوانان خود از منزل جلوگیری کنند، زیرا هرچند که آن‌ها دست به این بازی خطرناک نزنند، اما حضور آن‌ها در محوطه‌ای که دیگران در آن با آتش و مواد محترقه بازی می‌کنند عمدا و ناخواسته سلامتی آن‌ها را نیز در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. در صورت بروز آتش سوزی و هر گونه حادثه دیگر مراتب را سریعا به سامانه ۱۲۵ اطلاع دهید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 گیف متحرک با طرح قلب برای واتساپ و تلگرام