صدای پای نوروز از جوار تاق بستان کرمانشاه به صدا درآمد


صدای پای نوروز از جوار تاق بستان کرمانشاه به صدا درآمد

کرمانشاه- ایرنا- آیین ویژه جشن نوروز در راستای معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری کرمانشاه در عرصه ملی و بین المللی، عصر چهارشنبه با حضور مهمانانی از کشورهای خارجی در محوطه تاریخی تاق‌بستان کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش ایرنا، محور گردشگری تاریخ و تمدن غرب کشور که سال گذشته افتتاح شد، امسال میزبان برنامه‌های ویژه‌ای در شهرهای همدان، کرمانشاه و سنندج در این محور گردشگری است.

کاروان جشن نوروزی که از همدان آغاز شده بود، بعد از عبور از شهرهای تاریخی کنگاور و بیستون عصر امروز به محوطه تاریخی تاق بستان کرمانشاه رسید.

در این مراسم گروه های تنبورنوازی به اجرای برنامه پرداختند و جمعی از جوانان کرمانشاه نیز آئین سنتی «هلپرکه» را اجرا کردند که با استقبال مهمانان خارجی روبرو شد.

صدای پای نوروز از جوار تاق بستان کرمانشاه به صدا درآمد

کرمانشاه شهر صلح و صفا است

شهردار کرمانشاه در این مراسم که بیان اینکه کرمانشاه به واسطه وجود اقوام و مذاهب مختلف، شهر صلح و صفا است، گفت: مردم کرمانشاه در جنگ تحمیلی استوار به سختی کوه تاق بستان مقاومت کردند.

«نادر نوروزی» در ادامه پیشینه تاریخی کرمانشاه را یادآورد شد و اظهار داشت: این استان از زمان هخامنشی تا امروز قدمتی کهن دارد و مردمان آن همیشه مدافع کشور خود بوده و در مقابل متجاوزین ایستاده اند.

وی، کرمانشاهیان را مردمانی مهمان دوست و میهمان نواز دانست و گفت: وقتی میهمانی به کرمانشاه می آید احساس غربت ندارد و این صفت برجسته مردم این استان است.

وی برپایی جشن نوروز را فرصت مناسبی برای برقراری پیوند فرهنگی میان کشورهای برپا کننده این آیین عنوان کرد و افزود: آیین باستانی نوروز باید به تمام جهان معرفی شود تا همه با تمدن و فرهنگ ایران زمین و کشورهای برپاکننده این جشن آشنا شوند.

شهردار کرمانشاه با اشاره به قدمت بالای تاریخ و تمدن شهرهای کرمانشاه، همدان و سنندج گفت: کرمانشاه که یکی از شهرهای این مسیر است، تاریخ باشکوهی دارد و از دوره های تاریخی مختلف و سلسله های بسیار در آن یادگاری به جا مانده است.

صدای پای نوروز از جوار تاق بستان کرمانشاه به صدا درآمد

وی افزود: یکی از آثار برجسته کرمانشاه که ثبت جهانی هم شده کتیبه بیستون است که گواه قدمت و تاریخ ارزشمند این استان است.

نوروزی، به مهمان نوازی مردم کرمانشاه هم اشاره کرد و گفت: در کنار تاریخ ارزشمند این استان، مهمان نوازی کرمانشاهیان زبانزد عام و خاص است و همین امر کرمانشاه را به یک استان گردشگر پذیر تبدیل کرده است.

وی افزود: مردم کرمانشاه به قدری مهمان نوازند که هر گردشگر با ورود به استان احساس غربت نمی کند و تمام افرادی که به این استان سفر کرده اند به آن اذعان دارند.

شهردار کرمانشاه در ادامه از آیین نوروز به عنوان یک عامل پیوند فرهنگی در میان کشورهای برپا کننده این مراسم یاد کرد و افزود: نوروز زمانی است که طبق سنت گذشتگان باید پلشتی ها و تاریکی ها را پشت سر گذشت و یک زندگی پاک و عاری از تاریکی را شروع کرد.

بازدید نمایندگان یونسکو از معبد آناهیتا

نمایندگان یونسکو و میهمانان خارجی شرکت کننده در آیین نوروز همچنین با استقبال مسوولان محلی امروز وارد کنگاور شدند و از معبد آناهیتای این شهر بازدید کردند.

فرماندار کنگاور در آیین استقبال از نمایندگان یونسکو که در معبدآناهیتا برگزار شد، اظهار داشت: این شهرستان را به واسطه بناهای باستانی و تاریخی متعدد باید موزه ای از تاریخ ایران باستان نامید که هرکدام به نوبه خود گردشگران را مسحور عظمت خود می کند.

«فرزاد الماسی» افزود: شهرستان کنگاور با داشتن پیشینه‌ ای کهن و همپایه تاریخ ایران توجه بسیاری از باستان ‌شناسان و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر ایرانی را به خود معطوف کرده است.

وی ادامه داد: در این شهرستان ۱۲۰ آثار ثبتی فرهنگی، تاریخی، طبیعی و مذهبی ارزشمند به بلندای «امروله» وجود دارد که بیانگر عمق و ریشه این سرزمین است.

صدای پای نوروز از جوار تاق بستان کرمانشاه به صدا درآمد

او با بیان اینکه از همه افرادی که شهر کنگاور و آثار تاریخی و تمدنی آن را برای همه مردم ایران و جهان تبیین و معرفی می کنند قدردانی می‌کنیم، گفت: جا دارد که این اقدامات ارزشمند انجام و برای معرفی هرچه بهتر ظرفیت‌های ایران به جهانیان تبیین شود.

فرماندار کنگاور در پایان خاطرنشان کرد: مثلث گردشگری غرب کشور، یک اقدام بسیار برجسته در راستای معرفی و تبیین بیشتر کنگاور، کرمانشاه، همدان و سنندج است.

کاروان فرهنگی نوروز که سفر خود را که از روز گذشته (سه شنبه) از شهر همدان آغاز کرد و امروز چهارشنبه به کرمانشاه آمد فردا پنجشنبه ۲۶ اسفندماه به سنندج می رود.

به گزارش ایرنا، وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اندحاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و ... از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۵۹۵ روستا و ۳۵ شهر دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا