سیره عملی و اخلاقی امام حسین (ع) برای همه تاریخ درس است


سیره عملی و اخلاقی امام حسین (ع) برای همه تاریخ درس است

حجت الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه سیره عملی و اخلاقی امام حسین (ع) برای همه تاریخ درس است، گفت: پیروی از سیره عملی و اخلاقی اباعبدالله الحسین، سعادت فرد و جامعه را تضمین می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین «سیدعبدالفتاح نواب» نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مراسم سخنرانی صبحگاهی حرم مطهر اباعبدالله الحسین (ع) بر لزوم درس گرفتن از سیره عملی و اخلاقی آن حضرت تأکید کرد و گفت: سیره عملی و اخلاقی امام حسین (ع) برای همه تاریخ درس است.
وی با بیان اینکه پیروی از سیره عملی و اخلاقی امام حسین (ع)، سعادت فرد و جامعه را تضمین می‌کند، افزود: بسیاری از آزاداندیشان جهان تأسی به امام حسین (ع) را افتخار خود خوانده و آزادی برخی از کشورها را به برکت راه امام حسین (ع) می‌دانند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از معرفت افزایی به عنوان نخستین سیره آن حضرت یاد کرد و گفت: دین به ویژه آموزه های شیعی به مسئله معرفت افزایی تأکید فراوان دارد و می‌فرماید انسان باید در رابطه با دین یا خود کارشناس و متخصص باشد، یا از یک کارشناسی که در دین است تقلید کند و یا احتیاط کند و بین نظر کارشناسان سخت ترین را انتخاب نماید.
وی با بیان اینکه درباره مسائل دینی نظر شخصی ملاک نیست، تصریح کرد: در مسئله دینی یا باید متخصص باشیم، یا اگر متخصص نیستیم مقلد باشیم و اگر نمی‌خواهیم مقلد و کارشناس باشیم باید با مراجعه به نظرات مختلف فقهی مراجع، سخت ترین را انتخاب کنیم.
سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه تمام معصومین (ع) درباره معرفت افزایی سخن گفته‌اند، از نهج البلاغه امام علی (ع) به عنوان یکی از منابع مهم در این زمینه نام برد که حاوی درس های زندگی بخش بسیار بوده و غفلت از آن سبب خسران است.
وی زیارت امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) را معرفت افزا خواند و افزود: امام حسین (ع) برای حفظ دین یارانش، تمام وقت خود را به کار گرفت و با اینکه می‌دانست همه یاران جان خود را در راه خدا خواهند داد، اما فرصت ها را برای افزایش معرفت آنان از دست نداد.

حجت الاسلام والملسمین نواب دومین سیره اخلاقی امام حسین (ع) را آزادی در انتخاب مسیر عنوان کرد و افزود: یکی از اشتباهات ما این است که به افراد فشار می‌آوریم تا آنها را نسبت به آنچه خود می‌اندیشیم توجیه کنیم.
وی با بیان اینکه امام حسین (ع) به اصحاب نفرمود که بمانید، بلکه فرمود آزادید، بروید و وقتی آنها را آزاد گذاشت درست انتخاب کردند، خطاب به زائران متذکر شد: اگر می‌خواهید فرزندانتان را به برنامه های دینی علاقه مند کنید، سخت نگیرید بلکه خود با دقت انجام دهید تا آنها درس بگیرند.
حجت الاسلام والمسلمین نواب از عنصر ایمان به وعده های الهی به عنوان سومین نکته از سیره امام حسین (ع) نام برد و گفت: اباعبدالله الحسین (ع) به وعده های الهی با تمام وجود ایمان داشت و در روز عاشورا خطاب به یاران فرمود «مرگ چیزی نیست مگر پلی که شما را از ساحل سختی ها به ساحل سعادت و کرامت و بهشت های پهناور و نعمت های جاوید عبور می‌دهد».
وی ضمن معرفی کتاب «سخنان امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا» نوشته مرحوم حجت الاسلام والمسلمین نجمی که حاوی نکات بسیار ارزشمندی است، گفت: برخی از فضلای حوزه علمیه قم برای این سخنان ارزشمند شرح نوشته‌ و شش جلد کتاب با عنوان «همراه با کاروان امام حسین» را به رشته تحریر در آورده‌اند.

پایان پیام/47

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

خروجی غفلت از فضای مجازی در کف خیابان خود را نشان می دهد