زمین گردشگری رویکرد اصلی گردشگران نوروزی در قشم است


زمین گردشگری رویکرد اصلی گردشگران نوروزی در قشم است

قشم - ایرنا - رییس ستاد اجرایی خدمات سفر قشم گفت: زمین گردشگری، گردشگری طبیعت(اکوتوریسم) و شناخت پدیده های زمین شناسی (ژئوتوریسم) رویکرد اصلی بازدید 318 هزار و 76 گردشگر تعطیلات نوروزی ورودی به این جزیره عجایب هفتگانه از 25 اسفند 1400 تا دوم فروردین 1401 است.

افشار فتح الهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ارائه آخرین آمار بازدید گردشگران از اماکن تفریحی و سیاحتی قشم در نوروز ۱۴۰۱ افزود: با توجه به آمار ثبت و گزارش شده از بازدید گردشگران در چهار حوزه محیط زیست، ژئوپارک، میراث فرهنگی و مراکز تفریحی در نگین خلیج فارس مشخص شده است که بیشتر این بازدیدها به دلیل تمایل گردشگران به بازدید از سایت های زمین شناختی و طبیعی به دلیل وجود ژئوپارک جهانی قشم به عنوان نخستین و تنها ژئوپارک ثبت شده جهانی در ایران و خاورمیانه است که محدوده این ژئوپارک جهانی در حال حاضر تقریبا معادل مساحت کل جزیره قشم بجز محدوده ۲ شهر قشم و درگهان برابر با وسعتی بالغ بر هزار و ۵۶۱ کیلومتر مربع است.

وی ادامه داد: در حوزه محیط زیست از روز ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا دوم فروردین ۱۴۰۱ جاری، ۳۲ هزار و ۵۱۵ گردشگر از جنگل حرا، ۵۷ هزار و ۶۶۰ گردشگر از دلفینهای هنگام، ۱۹۲ گردشگر از زیستگاه لاک پشت ها، ۱۵۰ هزار و ۵۰۰ گردشگر از جزایر ناز و ۱۲ هزار و ۹۰ گردشگر از جزایر هرمز و لارک بازدید کرده اند.

رییس ستاد اجرایی خدمات سفر قشم توضیح داد: در حوزه ژئوپارک (پارک زمین شناختی) نیز ۱۶ هزار و ۴۶ گردشگر از دره ستاره ها، ۲ هزار و ۴۰۵ گردشگر از غار نمکدان، ۱۳ هزار و ۶۰۰ گردشگر از تنگه چاهکوه، ۸۰۸ گردشگر از دره تندیس ها، ۵۲۴ گردشگر از موزه ژئو پارک و سه هزار و ۷۹۴ گردشگر نیز از موزه گوران بازدید داشته اند.

فتح الهی اضافه کرد: در حوزه میراث فرهنگی نیز ۲ هزار و ۴۵۳ گردشگر از قلعه پرتغالیها، ۴۱۵ گردشگر از قبرستان انگلیسها، ۱۲۴ گردشگر از پاسگاه انگلیسها، ۲ هزار و ۲۴۸ گردشگر از بندر تاریخی لافت، هزار و ۴۳۸ گردشگر از چاه های تلا، ۱۰۲ گردشگر از موزه مردم شناسی لافت و ۱۴۹ نفر از موزه های شخصی بازدید کرده اند.

وی گفت: در حوزه مراکز تفریحی هم ۲۷ گردشگر از تفریحات هوایی، هزار و ۱۸۶ گردشگر از تفریحات دریایی، هزار و ۹۱۴ گردشگر از تفریحات ساحلی و ۲ هزار و ۲۰۹ گردشگر از کشتی تفریحی استفاده کرده اند.

رییس ستاد اجرایی خدمات سفر قشم از بازدید ۱۵ هزار و ۶۷۷ گردشگر از غرفه صنایع دستی خبر داد و گفت: تا کنون مبلغ ۲ میلیارد و ۳۴۱ میلیون و هشتاد هزار ریال از فروش صنایع دستی درآمد کسب شده است.

ژئوپارک قشم با دارا بودن ۲۷ ژئوسایت ابتکاری ارزشمند و هوشمندانه از بخش علوم زمین یونسکو است که به دنبال جلب مشارکت و همکاری جامعه محلی در امور مربوط به مدیریت و بهره برداری پایدار از سرزمین است.

همکاری و همیاری جوامع محلی در حفظ و نگهداری میراث زمین شناختی، طبیعی و فرهنگی، راهکار و راهبردی موثر به شمار می رود که حاصل آشنایی مردم با ارزش های میراث گوناگون محدوده ژئوپارک و نقش آنها در بهبود وضعیت زندگی شان است. در واقع ژئوپارک یکی از بهترین مدل ها برای همزیستی پایدار انسان و زمین است.

جزیره قشم به‌عنوان بزرگ‌ترین جزیره غیرمستقل جهان و بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس با یک هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع وسعت در جنوب ایران این روزها میزبان انبوه مسافران ایرانی و خارجی است که با سفر به این جزیره، از هوای کاملاً بهاری و ظرفیت‌های فراوان گردشگری قشم لذت می‌برند.

این جزیره با آغاز تعطیلات پایان سال و حضور انبوه گردشگران و مهمانان رنگ و بوی نوروزی و بهاری به خود گرفته است.

همه ساله با آغاز تعطیلات نوروزی، جزیره قشم مملو از جمعیت گردشگری است که از اقصی نقاط میهن اسلامی با هدف استفاده از هوای کاملا بهاری، سایت های منحصر بفرد گردشگری، سواحل زیبا و بازار مناسب خرید آن، راهی این منطقه در جنوبی ترین نقطه کشور می شوند.

قشم این روزها میزبان انبوه میهمانان و گردشگران از اقصی نقاط ایران و مسافران خارجی است.

ارتباط با مردمان شریف و میهمان دوست جزیره قشم، استفاده از خانه‌های بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری، بازدید از موزه لنج سازی گوران، استفاده از سواحل زیبا، خرید از بازارها و مجتمع‌های تجاری، استفاده از مدارس غواصی برای تماشای شگفتی‌های زیبای زیر آب، شنا در سواحل و بهره بردن از ورش‌های مختلف آبی به همراه خرید صنایع دستی بانوان هنرمند جزیره هم از دیگر امتیازات سفر به این جزیره شگفتی‌ها است.

سفر به قشم از سه مسیر هوایی (فرودگاه بین‌المللی قشم)، زمینی (سفر با خودروهای شخصی و عمومی از طریق اسکله پهل بندرعباس به اسکله لافت جزیره قشم توسط شناورهای لندینگ کرافت) و دریایی (از اسکله شهید حقانی بندرعباس به اسکله شهید ذاکری شهر قشم) امکانپذیر است.

جزیره زیبای قشم با فرصت های عالی تجاری، دارای مساحتی ۲.۵ برابر بزرگتر از سنگاپور و بحرین می باشد.

این جزیره با سواحل آرام و پوشیده از شن های سفید و غروب منحصر به فرد به عنوان مروارید خیج فارس شناخته می شود.

این جزیره زیبا به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ناگفته‌هایی درباره سهم کشورمان از یک میدان گازی در شمال خلیج‌فارس