لذت خرید سفال در روستای هدف گردشگری احمدآباد وسط ورامین


لذت خرید سفال در روستای هدف گردشگری احمدآباد وسط ورامین

تهران - ایرنا - در 30 کیلومتری جنوب‌شرق پایتخت، روستای احمدآباد وسط، یکی از مهمترین روستاهای شهرستان ورامین قرار دارد که با تولید سفال‌هایی منحصر به فرد، ایام خوشی را برای مسافران و گردشگران نوروزی رقم می‌زند.

به گزارش ایرنا، روستای احمدآباد وسط که به دلیل فعالیت گسترده روستائیان در تولید سفال، از دیرباز به عنوان روستای احمدآباد کوزه‌گران معروف شده، یکی از روستاهای هدف گردشگری شهرستان ورامین که با تولید محصولات سفالی که کیفیت آن را با تولیدات لاله‌جین همدان همتراز می‌دانند، همه ساله پذیرای مسافران و گردشگران نوروزی است.
هر چند که این روستا با دارا بودن بیش از ۶۰۰ هکتار اراضی زراعی، یکی از مناطق مهم کشاورزی شهرستان ورامین در کشت انواع غلات و صیفی‌جات محسوب می‌شود ولی تولید محصولات سفال و سرامیک آن را به یکی از مناطق مهم گردشگری ورامین تبدیل کرده و گردشگران می‌توانند علاوه بر گشت و گذار در طبیعت روستا، به طور مستقیم سفال‌هایی زیبا و منحصر به فرد را از تولیدکنندگان خریداری کنند.
با وجود شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر فعالیت بسیاری از صنوف، تعداد زیادی از کارگاه ها و صنایع سفال و سرامیک در این روستا مستقر بوده و اقدام به تولید انواع وسایل و لوازم سفالی می کنند که همواره مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد .
سفال‌های میناکاری شده این روستا از شهرت و کیفیت بالا و قیمت پائین‌تر نسبت به سایر مناطق برخوردار است.

لذت خرید سفال در روستای هدف گردشگری احمدآباد وسط ورامین


هر چند که سال گذشته شهرستان ورامین هنرمند قدیمی سفالگری خود " محمدحسین محسنی" یکی از قدیمی‌ترین سفالگران استان تهران را از دست داد ولی بسیاری از جوانان و علاقمندان به هنر سفالگری، در این روستا آثار بدیعی خلق کرده و با هنر خود از مسافران نوروزی استقبال می‌کنند.
این روستای هدف گردشگری از تعداد بسیاری آثار تاریخی تشکیل شده که می توان به امامزاده سید حسین ، قلعه زمزم ، قبرستان قدیمی ، مسجد قدیمی ، تپه قلعه و منگل رودخانه اشاره کرد .
نسب امام زاده سید حسین به امام حسن مجتبی (ع) می رسد.
بقعه مرقد امام زاده رو به شمال قرار گرفته گنبد بلند آن که بر روی ساختمای چهاردیواری واقع شده و قبر در اتاقی بدون تزئینات درون صندوقچه ای چوبی قدیمی قرار دارد .
اهالی روستا از کرامات و معجزات این امام زاده بسیار تعریف کرده اند و همواره برای راز و نیاز به این مکان مراجعه می کنند .
قلعه زمزم به شکل مربع و به ابعاد ۷۰ متر در ۷۰ متر با دیواره هایی به عرض ۳ متر در وسط روستای احمد آباد کوزه گران قرار گرفته است .
ارتقاع دیواره ها به بیش از ۳ متر می رسیده ولی فرسایش این دیواره ها از ارتقاع آن کاسته است .
در وسط این قلعه چشمه ای با آب بسیار گوارا بوده که تا چند سال قبل نیز جاری بوده ولی برداشت های صورت گرفته از سفره های زیر زمین آن را خشکاند.
برای رسیدن به این روستا باید پس از میدان ولی عصر به سمت سه راهی قاسم آباد رفته و هشت کیلومتر در جاده شاهزاده محمد حرکت کرد تا به روستای احمدآباد کوزه گران رسید.
ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پوئم سمفونی شهید سردار سلیمانی در مرحله پیش تولید قرار گرفت