آیت‌الله ری‌شهری در وفاداری به رهبر انقلاب، یگانه بود


آیت‌الله ری‌شهری در وفاداری به رهبر انقلاب، یگانه بود

تهران - ایرنا - عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مرحوم آیت الله ری‌شهری در وفاداری به امام و رهبر معظم انقلاب یگانه و بسیار مقید بود.

غلامعلی حداد عادل روز پنجشنبه در حاشیه آئین تشییع مرحوم آیت الله ری شهری به خبرنگار ایرنا گفت: این عالم مجاهد نه تنها از نظر علمی توانا، محقق و مولف بودند و آثار بسیار مفیدی از خود برجا گذاشته اند بلکه از لحاظ عملی نیز برای انقلاب، در میدان بودند.

وی ادامه داد: مدیریت دستگاه حساس و خطیری مثل وزارت اطلاعات و تاسیس این وزارت از خدمات مرحوم ری شهری بود و حوادث خیلی خطیر و حساسی را ایشان مدیریت کرد.

حداد عادل با بیان اینکه تاسیس دانشکده حدیث و مدیریت حرم عبدالعظیم حسنی (ع) از خدمات دیگر مرحوم ری شهری بود، خاطرنشان کرد: وی به لحاظ اخلاقی هم فرد جامع، کامل و وارسته ای بود که انشالله خدماتش باقیات صالحات شود.

«محمّد محمّدی نیک ری‌شهری» هفتم آبان ماه ۱۳۲۵ در خانواده‌ای متدین در شهر ری دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۳۹ پس از پایان تحصیلات ابتدایی وارد حوزه علمیه شهر ری شد و در سال ۱۳۴۰ برای ادامه تحصیل به قم رفت و تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ ـ به‌جز مدّت کوتاهی که به دلایل سیاسی به حوزه‌های علمیه مشهد و نجف مهاجرت کرد ـ به گذراندن مدارج تحصیلی و تدریس در حوزه علمیه قم اشتغال داشت و پس از سال‌ها حضور در دروس خارجِ فقه و اصول، به درجه اجتهاد نایل آمد.

وی از ابتدای نهضت اسلامی به‌ویژه در جریانات ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به جمع نیروهای انقلاب پیوست و بارها در این مسیر دستگیر، محاکمه، تبعید و زندانی شد و پس ‌از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همچنان به ‌فعالیت‌های اجتماعی ـ سیاسی اشتغال داشت و مسئولیت‌های مختلفی همچون حاکم شرعی دادگاه‌های انقلاب، ریاست دادگاه انقلاب ارتش، دادستانی کل کشور و دادستانی دادگاه ویژه روحانیت را بر عهده گرفت و در ششم شهریور ماه ۱۳۶۳، با کسب آرای اکثریت قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نخستین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

دبیرکلّی جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، نمایندگی مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگی ولیّ فقیه و سرپرستی حجاج، ریاست مؤسسه علمی ـ فرهنگی دار الحدیث و ریاست دانشگاه و پژوهشگاه قرآن و حدیث از دیگر مسئولیت‌های مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ری‌شهری بود.

وی در آخرین لحظات دوشنبه شب یکم فروردین ماه ۱۴۰۱ در بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) تهران به لقاء الله پیوست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تعجب مردم در فضای مجازی از مدل گوشی بهرام رادان