سازه نیمه‌تمام داخل باغ 33 هکتاری رامسر تخریب می‌شود


سازه نیمه‌تمام داخل باغ 33 هکتاری رامسر تخریب می‌شود

نوشهر - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت : سازه نیمه‌تمامی که به عنوان مجتمع فرهنگی در داخل باغ 33 هکتاری رامسر در حال ساخت است تخریب می‌شود تا زمینه ثبت جهانی این باغ فراهم شود.

به گزارش ایرنا ، مهدی ایزدی پنجشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : سازمان بازرسی بر اساس ضوابط میراث فرهنگی و حریم مصوب این عرصه از ساخت و ساز در این منطقه تاریخی جلوگیری و مجوز ساخت این بنا را غیرقانونی اعلام کرده است.

وی ادامه داد : سازمان بازرسی سال ۹۹ به این ساخت و ساز ورود و به میراث فرهنگی اعلام کرد با توجه به این که باغ تاریخی ۳۳ هکتاری دارای حریم مصوب است ، امکان ساخت و ساز در آن وجود ندارد و جلوی کار ساخت و ساز گرفته شد و مکاتبات در سطح وزارتخانه هم انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفت : سازمان بازرسی بر اساس ضابطه ای که میراث اعلام کرده بود از روند اجرای عملیات ساخت مجتمع فرهنگی جلوگیری کرد و مکاتبات پیرامون منع ساخت و ساز در این عرصه را نیز به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسکن و شهرسازی ارسال کرده ایم ، بنا بر این اگر ساخت و ساز را ادامه دهند باید پاسخگوی نهادهای نظارتی باشند.

وی با اشاره به این که باغ ۳۳ هکتاری نامزد ثبت جهانی است ، افزود : با توجه به این که بخش قابل توجهی از طرح باغ ۳۳ هکتاری برای احیا آماده شده است، با حذف سازه مجتمع فرهنگی، حذف خیابان مابین ضلع غربی و شرقی در سه راهی آبگرم و سایر مداخلات که در طرح آمده است ، مقدمات برای تسهیل ثبت جهانی آماده می شود.

ایزدی گفت : به طور مشخص پرونده مجموعه باغ ۳۳ هکتاری ، بلوار و بخش هایی که مربوط به گذشته است برای ثبت جهانی ارسال خواهد شد.

باغ ۳۳ هکتاری شهرستان گردشگرپذیر رامسر در غرب مازندران یکی از ۲ طرح پیشنهادی اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران در سال ۸۸ برای ثبت جهانی به سازمان یونسکو بوده است که به دلیل وجود ساختمان نیمه کاره فرهنگی و هنری از دستور ثبت جهانی خارج شد.

این باغ بر اساس مدارک و شواهد از نظر ریخت شناسی و معماری از همان ابتدا دارای طرح و نقشه مشخص بوده و الگوی هندسی ، فرم‌های شکسته و ترکیب آنها با دایره، آن را در کنار نمونه‌های ایرانی آن مانند هشت بهشت اصفهان و مشابه خارجی مانند ورسای فرانسه قرار داده که همین ویژگی ها سبب شد در سال ۸۳ ثبت ملی شود.

طی دو دهه گذشته جانمایی اسکلت آهنی و بتنی برای ساخت یک مجتمع فرهنگی در عرصه این باغ تاریخی نه تنها به بهای سنگینِ زوال و عدم احیا و بازسازی این اثر ثبت ملی تمام شد ، بلکه از دیگر سوی امیدها برای ثبت جهانی این اثر را نیز نا امید کرد و در بن بستی طولانی مدت قرار داد. کارشناسان یونسکو پس از ارائه پرونده باغ برای ثبت جهانی با مشاهده احداث سازه نیمه تمام مجتمع فرهنگی در عرصه باغ ، ثبت این اثر ملی را از دستور خارج کردند.

ساخت مجتمع فرهنگی در داخل باغ ۳۳ هکتاری سابقه ۲۰ ساله دارد و به خاطر مخالفت های مستمر میراث فرهنگی و دوستداران تاریخ و فرهنگ ایرانی در این مدت تنها در حد اسکلت باقی مانده است. سازمان میراث فرهنگی طی این سال ها با هرگونه ساخت و ساز و مداخله مدیریتی در عرصه این باغ مخالفت کرده است و کارشناسان میراث فرهنگی نیز در تمامی حدود ۲ دهه گذشته معتقد بودند که برای حفظ هویت باغ ۳۳ هکتاری اسکلت ساخته شده برای مجتمع فرهنگی باید تخریب شود. به اعتقاد آنان با توجه به حساسیتی که روی زمین باغ ۳۳ هکتاری رامسر وجود دارد، از ابتدا بایستی مکانی دیگری برای این موضوع انتخاب می‌شد و در حال حاضر نیز برای تسهیل در روند ثبت جهانی این باغ، باید سازه مجتمع فرهنگی هنری برچیده و به فضای دیگری منتقل شود.

کش و قوس ها پیرامون رهایی باغ ۳۳ هکتاری از بندِ مجتمع فرهنگی اداره کل ارشاد مازندران یک بار دیگر سال ۹۸ در جلسه کمسیون برنامه ریزی استان که در رامسر و با حضور وزیر وقت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برگزار شده بود ، از سوی مسوولان محلی و استانی برای چاره اندیشی و رهایی از بن بست مطرح شد اما پس از مذاکرات انجام شده با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی موافقت کردند که کار ساخت مجتمع فرهنگی ادامه یابد به شرط این که این مجموعه به هیچ عنوان کاربری اداری نیابد و به عنوان مجموعه فرهنگی و موزه ای در داخل باغ ۳۳ هکتاری مورد بهره برداری قرار گیرد.

اما این مصوبه درحالی راه حلِ برون رفت از این طلسم چندین ساله عنوان شد که کارشناسان میراث فرهنگی از گذشته تا به امروز همچنان معتقد بودند که ساخت مجتمع فرهنگی در عرصه باغ ۳۳ هکتاری مانعی برای ثبت جهانی محسوب می شود و تغییر کاربری آن هم تاثری در رفع این تداخل میراثی نخواهد داشت.

بلاتکلیفی و سایه تردید پیرامون ثبت جهانی این باغ تاریخی و از سر گیری روند احیای آن در حالی ادامه داشت که عزت الله ضرغامی در سفر ۲۱ اسفند ماه به رامسر و در جریان سفر یک‌ روزه هیات دولت به مازندران به عنوان نماینده تام‌الاختیار رییس جمهور در منطقه غرب مازندران در خصوص تردید ها پیرامون ثبت جهانی باغ ۳۳ هکتاری به دلیل سازه نیمه تمام در عرصه باغ و اهمیت آن برای مردم رامسر در گفت و گو با ایرنا گفته بود : آنچه که مسلم است ضوابط میراثی می بایست در این باغ به طور کامل رعایت شود، امروز توضیحاتی از سوی مسوولین استانی در خصوص این باغ ارایه شد، بر همین اساس مقرر شد سوابق باغ از سوی این وزارتخانه بررسی شود و از طریق بخش کارشناسی تصمیم ها پیرامون این مساله اعلام می کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی