سواحل قشم و تماشای جدال همیشگی موج و مرجان


سواحل قشم و تماشای جدال همیشگی موج و مرجان

قشم - ایرنا - دوستداران طبیعت در سواحل قشم آن را بهشت گردشگران در تماشای جدال همیشگی موج و دریا معرفی می کنند و جاذبه های طبیعی این جزیره را عجایب هفتگانه می خوانند و عقیده دارند در پهنه ای 1500 کیلومتر مربعی آن، وجود چنین طبیعتی تنها با واژه «بی نظیر» قابل توصیف است.

جزیره قشم واقع در تنگه هرمز به موازات سواحل سرزمین مادر، با گسترده ای نزدیک به ۱۵۰۰ کیلومتر مربع، ۱۳۰ کیلومتر درازا و عرض متوسط ۱۱ کیلومتر نه تنها بزرگترین جزیره خلیج فارس که مساحتی بیشتر، معادل یا کمتر از ۲۲ کشور مستقل جهان دارد و نیز ۲/۵ برابر کشورهایی چون سنگاپور و بحرین است.

سابقه تاریخی قشم به پیش از اسلام می رسد و نام های قشم، کشم، کیش، تنب، سیری و غیره حکایت از توقف طولانی عیلامی ها در این نواحی در سده های پیش از میلاد مسیح دارد.

آثار بسیاری از تمدن عیلامی در سواحل خلیج فارس از جمله در بوشهر، خارک و قشم به دست آمده و بقایای آتشکده های زرتشتیان در قشم نشان دهنده وجود پیروان این مذهب در روزگاران پیشین جزیره است.

قشم به علت موقعیت سوق الجیشی خود در همه رویدادها و حوادث و لشکرکشی های تاریخ از عیلامی ها تا اسکندر، از اسکندر تا امویان و عباسیان و از آنها تا پرتغالی ها و انگلیسی ها مقامی شامخ داشته است.

آن گونه که در کتاب های تاریخی نگاشته شده است، قشم پیش از اسلام و هم پس از آن دارای رونق و اعتبار تجاری و دریانوردی بسیار بوده است.

رونق این جزیره و بنادر در اطراف آن بیشتر به عصر دیالمه و آل بویه باز می گردد که رفت و آمد کشتی های تجاری از آنجا به سواحل دریاهای چین و هند و نواحی آفریقا تداوم داشته است.

قشم این روزها میزبان انبوه میهمانان و گردشگران از اقصی نقاط ایران و مسافران خارجی است و گردشگران و مسافران برای دیدن یکی از منحصر به فردترین مجموعه های مرجانی دنیا در خلیج فارس که کامل ترین و زنده‌ترین نوع آن در آب های جزیره قشم واقع شده در سواحل مرجانی نگین خلیج فارس به تماشای جدال همیشگی موج و مرجان آمده اند.

تصویر برداری های انجام شده در اعماق آب از این آبسنگ های کم‌نظیر که در لابه لای آنها انواع آبزیان شگفت انگیر و ماهی های رنگارنگ در شکل ها و اندازه ها و رنگ های بدیع در حرکت اند نشان می دهد که آب های پیرامون قشم(به ویژه در ساحل جزیره هنگام و ساحل جزیره لارک) از ظرفیت های بسیار بالایی در این زمینه برخوردار است.

سواحل زیتون، ساحل طلایی، جزایر ناز، سوزا، مسن، شیب دراز، سلخ و دوستکو از دیدنی ترین سواحل جزیره قشم محسوب می شوند.

از ویژگی های ساحل شناختی این جزیره، تنوع سواحل صخره ای، ماسه ای و گلی آن است که چنین خصوصیتی به طور یک جا در کمتر جزیره ای یافت می شود.

سواحل شنی و ماسه ای نقره ای فام و طلایی براق نیز از دیگر انواع ساحل در جزیره قشم محسوب می شوند.

ساحل صخره ای زیتون، ساحل شنی طلایی و سواحل گلی لافت و جنگل های حرا تنوع سواحل قشم را نشان می دهند.

ساحل صخره ای ریگو معروف به ساحل لاک پشت ها نیز از دیگر سواحل زیبای جزیره قشم است که لاک پشت ها در آنجا برای نفس گیری و تغذیه بر روی آب می آیند.

خلیج فارس به دلیل برخورداری از آبسنگ های مرجانی که از سطح ساحل به درون دریا گسترش یافته اند. به دریای مرجان نیز شهرت دارد.

در بخشی از سواحل جزیره قشم در مقابل جزیره هنگام و همچنین در ساحل زیتون روبه روی جزیره لارک، سواحل به شکل صخره ای و مرجانی است.

این ویژگی به گردشگران و بهره وران کرانه های مرجانی قشم این امکان را می دهد که بتوانند تا عمق زیادی از دریا پیشروی کنند و پهنه وسیع تری از سواحل کم عمق را مشاهده کنند.

به طور معمول در چنین سواحلی برخورد امواج با صخره سنگ ها و جدال همیشگی موج و مرجان، یکی از جلوه های طبیعت زیبا و افسونگر دریای قشم را به تماشا می گذارد.

سواحل شنی، با لایه هایی از شن، ماسه و گاه سطوح پوشیده از رمل، منظره دیگری از طبیعت دریا به روی گردشگران باز می گشاید.

در چنین سواحلی، بهره‌گیری از گرما و تابش خورشید و استراحت بر روی شن های نرم ساحل خاطره ای فراموش نشدنی است.

سواحل اطراف بندر لافت و خورها - یا کانال های دریایی جنگل های حرا - با پایین رفتن آب و قرار گرفتن در وضعیت جزر، پهنه های وسیعی از سواحل گلی را در پیش روی گردشگران نمایان می کند.

این پدیده اکولوژیکی، یکی از عوامل غنای زیستی و جانوری این گونه سواحل است. زیرا در اثر جزر و مد، مواد غذایی جدیدی از بستر دریا به این سواحل می رسد. در این هنگام، بیشتر آلودگی از بستر سواحل زوده شده و عمل خود پالایی دریا بر روی آنها صورت می پذیرد.

تنوع مواد غذایی و آلی ناشی از جزر و مد، سبب شگل گیری زیست بوم و طبیعت غنی و پرمایه مانگروها - یا جنگل های حرا - می شود.

جنگل های دریایی حرا به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری جزیره قشم، که هر روزه این پدیده اکولوژیکی را تجربه می کنند. محل مناسبی برای زندگی انواع پرندگان و تخم گذاری آنها است.

امروز برخی از زیباترین و مناسب ترین سواحل جزیره قشم، همچون سواحل زیتون و طلایی در کرانه های جنوبی جزیره، کاربری های گردشگری جدید یافته اند و از امکانات رفاهی و تفریحی ویژه ای برخوردار شده اند.

ساحل زیبای زیتون در انتهای جنوبی شهر قشم از جمله مکان هایی است که با طراحی خاص و استفاده مناسب از عناصر طراحی محیطی به مکانی زیبا برای گردشگران و بازدیدکنندگان تبدیل شده است. این ساحل تماما" صخره ای و مرجانی است.

ساحل طلایی - روبه روی غارهای خربس و در مقابل زیارتگاه شاه شهید - از جمله سواحل شنی جزیره قشم است که با وسعت زیاد و برخورداری از مجتمع اقامتی و تفریحی و پلاژ شنا، در فصول مختلف سال پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان جزیره قشم است.

دسترسی آسان مسافران به سواحل و کرانه های جنوبی جزیره و در کرانه های شمالی وجود سواحل بکر و دست نخورده با چشم اندازهای جذاب و دیدنی، جزیره قشم را به بهشت گردشگران و دوستداران ساحل و دریا تبدیل کرده است.

جزیره زیبا قشم در جنوب ایران و در مدخل ورودی خلیج فارس، باتوجه به جاذبه های بیشمار طبیعی موجود در آن، ظرفیت ها و استعدادهای بالقوه ای در زمینه جذب گردشگر و جهانگرد دارد.

این جزیره با آغاز تعطیلات پایان سال و حضور انبوه گردشگران و مهمانان رنگ و بوی نوروزی و بهاری به خود گرفته است.

همه ساله با آغاز تعطیلات نوروزی، جزیره قشم مملو از جمعیت گردشگری است که از اقصی نقاط میهن اسلامی با هدف استفاده از هوای کاملا بهاری، سایت های منحصر بفرد گردشگری، سواحل زیبا و بازار مناسب خرید آن، راهی این منطقه در جنوبی ترین نقطه کشور می شوند.

قشم این روزها میزبان انبوه میهمانان و گردشگران از اقصی نقاط ایران و مسافران خارجی است.

مردم ایران زمین همه ساله با سفر به جزیره قشم به عنوان سرزمین زیبایی‌ها از شگفتی‌های عالم خلقت در قالب سایت‌های مهم گردشگری قشم همچون طولانی ترین غار نمکی جهان، دره ستاره‌ها، دره و تنگه چاهکوه، دره تندیس‌ها، موزه ژئوپارک، چاه‌های تلا و بادگیرهای بندر تاریخی لافت، جزایر ناز، سواحل زیبا، سایت تخم‌گذاری لاک پشت‌های پوزه عقابی، جنگل‌های دریایی حرا، خلیج دلفین‌های هنگام، غارهای خوربس، بام قشم و دهها پدیده دیگر زمین شناختی دیدن می‌کنند.

ارتباط با مردمان شریف و میهمان دوست جزیره قشم، استفاده از خانه‌های بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری، بازدید از موزه لنج سازی گوران، استفاده از سواحل زیبا، خرید از بازارها و مجتمع‌های تجاری، استفاده از مدارس غواصی برای تماشای شگفتی‌های زیبای زیر آب، شنا در سواحل و بهره بردن از ورش‌های مختلف آبی به همراه خرید صنایع دستی بانوان هنرمند جزیره هم از دیگر امتیازات سفر به این جزیره شگفتی‌ها است.

سفر به قشم از سه مسیر هوایی (فرودگاه بین‌المللی قشم)، زمینی (سفر با خودروهای شخصی و عمومی از طریق اسکله پهل بندرعباس به اسکله لافت جزیره قشم توسط شناورهای لندینگ کرافت) و دریایی (از اسکله شهید حقانی بندرعباس به اسکله شهید ذاکری شهر قشم) امکانپذیر است.

جزیره زیبای قشم با فرصت های عالی تجاری، دارای مساحتی ۲.۵ برابر بزرگتر از سنگاپور و بحرین می باشد.

این جزیره با سواحل آرام و پوشیده از شن های سفید و غروب منحصر به فرد به عنوان مروارید خیج فارس شناخته می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تعجب مردم در فضای مجازی از مدل گوشی بهرام رادان