وعده به گیمرها؛ برای خرید کارت گرافیک حداقل یک ماه دیگر دست نگهدارید


وعده به گیمرها؛ برای خرید کارت گرافیک حداقل یک ماه دیگر دست نگهدارید

این روزها خرید کارت گرافیک به قیمت‎هایی که در هنگام عرضه توسط شرکت‎ها اعلام می‎شود به رویایی برای گیمرها و افرادی که به آنها نیاز دارند تبدیل شده است. با این حال ایسوس معتقد است که تا سه ماه دیگر این مشکل تا حد زیادی رفع خواهد شد.

این روزها خرید کارت گرافیک به قیمتهایی که در هنگام عرضه توسط شرکتها اعلام میشود به رویایی برای گیمرها و افرادی که به آنها نیاز دارند تبدیل شده است. با این حال ایسوس معتقد است که تا سه ماه دیگر این مشکل تا حد زیادی رفع خواهد شد.

شاید چند سالی میشود که بروزرسانی و خرید کارت گرافیک جدید و بهروز دیگر به هیچ عنوان آسان نیست. در واقع این روزها برای خرید یک کارت گرافیک، در ایران یا حتی کشورهای بدون مشکلات خاص، باید چندین برابر مبلغ اعلامی اولیه توسط شرکتهای تولیدکننده، پرداخت کنید.

اما بررسی بسیاری از مبالغ بروز شده در روز گذشته در وبسایت 3DCenter که روی قیمت کارتهای گرافیک در اروپا تمرکز دارد نشان میدهد که قیمتها با کاهشی قابل توجه روبرو شدهاند که طی سه ماه گذشته بیسابقه بوده است.

در زمینه عرضه کالاهای روز پارامتری موسوم به MSRP تعریف میشود که به عبارت ساده قیمت عرضه پیشنهادی توسط تولیدکننده است. در صورت وجود موجودی کافی در بازار، ممکن است MSRP پس از گذشت مدت کوتاهی از عرضه، حتی با کاهش روبرو شود ولی کمبود موجود عامل مهمی است که باعث میشود قیمت عرضه گاهی اوقات حتی تا چندین برابر قیمت اعلامی تولیدکننده نیز بالاتر رفته و از MSRP دورتر شود.

بررسیهای اخیر نشان میدهد که قیمتهای فعلی بسیاری از مدل‌های کارت گرافیک از جمله سری‌های RTX 3000 و AMD RX 6000 در بازار اروپا حداکثر نزدیک به 25 درصد بالاتر از MSRP است که طی 15 ماه اخیر در پایینترین مبالغ قرار گرفته است.

در این خصوص وبسایت PCGamer علت این کاهش قیمت را از ایسوس به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کارت گرافیک جویا شده که خود یکی از اولین شرکتهای کاهشدهنده قیمتها در زمینه کارت گرافیک است. ظاهراً پاسخ ایسوس به فاز رقابتی عرضه اشاره دارد و این شرکت متوسط قیمت خود را برای کسب سهم بازار بیشتر در بیشتر زمینهها کاهش داده است.

اما این همه ماجرا نیست و TechRadar نیز به نقل از یکی از بزرگترین عرضهکنندگان کالاهای دیجیتال در بریتانیا اعلام کرده که قیمت قطعات کامپیوتر تا پایان ماه آوریل یا اوایل ماه می (اواسط اردیبهشت ماه) به اعداد جذابتری نیز خواهد رسید.

وعده به گیمرها؛ برای خرید کارت گرافیک حداقل یک ماه دیگر دست نگهدارید نمودار قیمت کارت گرافیک طی یک سال گذشته در فروشگاه 3DCenter

به نظر اتفاقات مثبت دیگر در بازارهایی مانند آمریکا نیز در حال وقوع است و افزایش نرخ تعرفه واردات از چین (به میزان 25 درصد) در دولت ترامپ که این روزها به پایان دوره اولیه خود رسیده، مجدداً تمدید نشده و در این کشور نیز باید منتظر کاهش قیمت کارت گرافیک به میزان قابل توجهی باشیم.

عرضه کارت‌های گرافیک مخصوص ماینرها و همچنین عرضه کارتهای گرافیک با نرخ هش پایین از یک سو و فروکش کردن نسبی تب استخراج رمزارزها پس از افت شدید قیمتها در زمستان گذشته از سوی دیگر، عوامل دیگری است که به کاهش قیمت در موج جاری کمک خواهد کرد.

به هر حال ما نیز امیدواریم که این روند کاهش قیمت به خوبی دوره خود را طی کرده و موجب کاهش قیمت کارت گرافیک در بازارهای مختلف از جمله ایران شده تا کاربران و گیمرها بتوانند با کمترین اختلاف از قیمتهای برآوردی، کارت گرافیک مد نظر خود را خریداری کرده و از آنها استفاده کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | انتقادات تند آیت الله علوی بروجردی از مسئولان: مردم دیگر نمی‌توانند تحمل کنند