جعبه آتش نشانی یا فایر باکس چیست؟


آتش سوزی در مراکز مسکونی و غیر مسکونی از جمله رایج ترین حوادثی است که همواره اتفاق می افتد و از همین رو لازم است تا تمامی افراد جامعه در هنگام بروز آتش سوزی با واکنش های موثر و ضروری در این...

به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو، آتش سوزی در مراکز مسکونی و غیر مسکونی از جمله رایج ترین حوادثی است که همواره اتفاق می افتد و از همین رو لازم است تا تمامی افراد جامعه در هنگام بروز آتش سوزی با واکنش های موثر و ضروری در این زمان آشنا باشند. از جمله ابزار هایی که در زمان وقوع آتش سوزی می تواند در به افراد در جهت اطفای حریق و کاستن صدمات جانی و مانی کمک کند، جعبه های آتش نشانی و یا فایر فاکس ها می باشد.
جعبه های آتش نشانی از جمله پرکابرد ترین و مناسب ترین ابزار هایی هستند که به جهت تعبیه شدن آن ها در نقاط مختلف ساختمان، کاملا قابل دسترس بوده و در زمان آتش سوزی از آن ها استفاده می شود. به طور کلی وجود فایر فاکس ها در اماکن مختلف ضروری بوده و عدم تعبیه آن ها در ساختمان ها، دارای جریمه خواهد بود. هنگام خرید جعبه های آتش نشانی می بایست اطلاعات کامل و دقیقی از ویژگی ها و مشخصات آن ها داشته باشید که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

جعبه آتش نشانی یا فایر باکس چیست؟

کاربرد جعبه آتش نشانی

همان طور که گفتیم جعبه آتش نشانی یا همان فایر فاکس نیاز مبرم اماکن و ساختمان های مختلف بوده که از جمله آن ها می توان به فروشگاه ها، مجتمع ها و مراکز تجاری، ساختمان های اداری و مسکونی و به طور کلی هر نوع مکان سرباز و سربسته ای اشاره کرد. جعبه های آتش نشانی دارای متعلقات خاصی بوده که با استفاده از آن ها در هنگام آتش سوزی می توان به شکل کاربردی و مفیدی شروع به حریق آتش نمود.
با استفاده از جعبه های آتش نشانی امکان مهار نمودن شعله های آتش و جلوگیری از اشتعال آن ها به آسانی وجود داشته و افراد می توانند تا زمان رسیدن آتش نشانان در محل حادثه، از بروز حوادث و خطرات جانی و مالی جلوگیری کرده و یا از میزان و شدت این گونه خسارات بکاهند.

یک جعبه آتش نشانی چه ویژگی هایی دارد؟

همان طور که گفتیم جعبه های آتش نشانی دارای متعلقات خاصی در جهت خاموش نمودن آتش می باشند. از همین رو شناخت این گونه متعلقات خاص در هنگام خرید جعبه های آتش نشانی از اهمیت زیادی برخوردار است. به طور کلی یک جعبه آتش نشانی دارای متعلقات زیر می باشد:
• شیلنگ مخصوص آتش نشانی
• قرقره
• نازل
• شیر فلکه
• کوپلینگ و هیدرانت

جعبه آتش نشانی یا فایر باکس چیست؟

شیلنگ مخصوص آتش نشانی

شیلنگ آتش نشانی از جمله مهم ترین ابزار های موجود در جعبه های آتش نشانی می باشد. شیلنگ های آتش نشنی در انواع مختلف ضد اسید، کوتین دار و برزنتی تولید شده و در فایر فاکس ها تعبیه می شوند. با کمک این شیلنگ های مخصوص می توان ماده مخصوص خاموش کننده آتش را به بیرون و بر روش حریق پاشید. شیلنگ های آتش نشانی از مله مهم ترین تجهیزات درون جعبه های فایر فاکس بوده و حضور آن ها درون جعبه الزامی است.
قرقره
قرقره از دیگر تجهیزات درون جعبه های آتش نشانی است که از آن ها جهت استفاده از شیلنگ های آتش نشانی نیاز خواهد بود. از همین رو حضور قرقره آتش نشانی نیز همچون شیلنگ آتش نشانی در درون فایر فاکس ها الزامی خواهد بود. شیلنگ آتش نشانی بر روی این قرقره های مخصوص قرار می گیرد تا بدین ترتیب به آسانی بتوان از شیلنگ استفاده نمود. در هنگام خرید جعبه های آتش نشانی حتما وجود این قرقره ها را درون جعبه چک نمایید.
نازل
نازل نیز از دیگر تجهیزات به کار رفته در درون جعبه های آتش نشانی می باشد. نازل به پاشنده ای گفته می شود که با استفاده از آن می توان آب را برای خاموش نمودن آتش سوزی به بیرون خارج کرد. نازل ها با توجه به عوامل گوناگون همچون نوع پخش آب، دارای انواع مختلفی بوده و به دو حالت فوک و جت آب را بر روی آتش اسپری می کنند. نازل نیز از جمله ضروری ترین تجهیزات درون جعبه های آتش نشانی است.
شیر فلکه
شیر فلکه از دیگر تجهیزات درون جعبه های آتش نشانی بوده که به عنوان منبع تغذیه فایر فاکس ها شناخته می شود. شیر فلکه از جنس برنج بوده و فشار کار آن ها باید حداقل 16 بار ( PN_16) باشد. تولید این فشار توسط برند های مختلف وهمچنین در انواع متفاوت می باشد.
کوپلینگ و هیدرانت
کوپلینگ و هیدرانت از دیگر اتصالات مهمی هستند که جهت مصارف خانگی یا صنعتی در انواع مختلفی ساخته می شوند. از جمله مدل ‌های موجود در بازار می‌ توان به دو مدل انگلیسی و آلمانی اشاره کرد.

خرید جعبه آتش نشانی از مراکز معتبر

جعبه آتش نشانی یا فایر باکس چیست؟

جهت خرید بهترین و مناسب ترین جعبه آتش نشانی می بایست به سراغ مرکز های معتبر و مطمئن فروش فایر فاکس ها بروید. جعبه آتش نشانی یا همان فایر فاکس پیش از رسیدن آتش نشانان به محل وقوع آتش سوزی می توانند از بروز بسیاری از حوادث جانی و مالی جلوگیری کنند از همین رو است که می بایست دارای کیفیت بسیار بالای باشند تا بدین ترتیب بتوانند به درستی وظیفه خود را انجام داده و از جان و مال افراد محافظت نمایند.
هنگام وقوع آتش سوزی می بایست مکان مورد نظر از جعبه های آتش نشانی تعبیه شده باشد. این جعبه ها می بایست حتما سالم و کامل باشند تا بتوان از آن ها برای مهار آتش استفاده نمود. از همین رو تعبیه جعبه های آتش نشانی در ساختمان ها به تنهایی کافی نیست بلکه هر چند وقت یکبار می بایست این جعبه ها را از نظر سالم بودن و کامل بودن چک کرده و از عملکرد آن ها اطمینان حاصل کرد.
فراموش نکنید که آتش سوزی یکی از بلای های خانمان سوزی بوده و از جمله رایج ترین حوادثی است که روزانه در سراسر جهان اتفاق می افتد. یک آتش سوزی بزرگ می تواند به تنهایی کل زندگی افراد را نابود کند. از همین رو شرکت های بیمه ای مختلفی وجود دارد که به تعبیه فایر فاکس ها در تمامی ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی تاکید دارد و این گونه اماکن را تحت پوشش و بیمه خود قرار می دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!