محافظت قوی با تزریق دوزهای تقویت کننده واکسن کرونا


طبق یافته های مطالعات جدید، تزریق دوزهای تقویت‌ کننده واکسن کرونا‌ محافظت قوی در برابر بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از ابتلا به سویه های مختلف بیماری کرونا ایجاد می کند. به گزارش...

محافظت قوی با تزریق دوزهای تقویت کننده واکسن کرونا

طبق یافته های مطالعات جدید، تزریق دوزهای تقویت‌ کننده واکسن کرونا‌ محافظت قوی در برابر بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از ابتلا به سویه های مختلف بیماری کرونا ایجاد می کند.

به گزارش سیناپرس، دکتر لیث ابورداد (Laith Abu-Raddad) مدیر مرکز همکاری سازمان بهداشت جهانی برای تجزیه و تحلیل اپیدمیولوژی بیماری ها در قطر، نتایج یافته های خود و همکارانش را اینگونه توصیف کرد که تزریق واکسن و دوزهای تقویتی تنها راه موجود برای مبارزه با این بیماری است.

این تیم پژوهشی یک مطالعه گروهی همسان گذشته‌ نگر را برای تعیین اثربخشی واکسیناسیون در دوزهای تقویت‌ کننده در مقایسه با دو دوز اول واکسن در طول موج بزرگ عفونت سویه امیکرون از اواسط دسامبر ۲۰۲۱ تا ژانویه ۲۰۲۲ در قطر انجام داد.

نتایج یافته ها نشان می دهد که تزریق دوز تقویت کننده سوم ابتلا به سویه امیکرون را تا حدود ۵۰ درصد در مقایسه با افرادی که فقط دو دوز واکسن دریافت کرده اند، کاهش می دهد.به گزارش سیناپرس، همچنین، دوزهای تقویت کننده در مقایسه با دو دوز واکسن، محافظت در برابر بستری شدن در بیمارستان و مرگ بر اثر عفونت های سویه امیکرون را تقریباً ۸۰ درصد افزایش داد.

دکتر ابورداد و تیمش از پلتفرم‌ های سلامت دیجیتال پیشرفته اخیراً تأسیس شده در قطر برای تجزیه و تحلیل داده‌های سیستم بهداشت ملی در مورد ۲.۲ میلیون نفر که علیه ویروس کرونا واکسینه شده ‌اند، استفاده کردند.

محققان شدت عفونت کرونا و میزان بستری شدن در بیمارستان را در افرادی که دو دوز واکسن دریافت کرده بودند را با گروهی از نظر سن، جنس و ملیت با همان تعداد شرکت کننده که دو دوز به اضافه یک دوز تقویت کننده دریافت کردند، مقایسه کردند.
در حالی که دوزهای تقویت کننده همچنان به محافظت قوی در برابر بیماری های شدید ادامه می دهند، دکتر ابورداد و تیمش دریافتند که این واکسن ها نسبت به سویه های قبلی محافظت کمتری در برابر آلوده شدن به سویه امیکرون ارائه می دهند. به گزارش سیناپرس، محققان خاطرنشان کردند که دوزهای تقویت کننده واکسن ۸۵ درصد در پیشگیری از عفونت های علامت دار با سویه دلتا مؤثر هستند.

دکتر ابورداد در این باره گفت که باید از واکسن ها استفاده کنیم چراکه در برابر بستری شدن و مرگ ناشی از کووید- ۱۹ بسیار خوب عمل می ‌کنند، اما در برابر سایر عفونت ‌های علامت ‌دار کارایی خوبی ندارند.

ابورداد و تیمش اکنون از داده‌های سیستم بهداشت قطر برای مطالعه حفاظت واکسن در برابر سویه جدیدی از امیکرون (BA.2) استفاده می‌ کنند که به نظر می ‌رسد حتی عفونی‌ تر باشد. به گفته محققان، این سویه به سرعت در حال تبدیل شدن به سویه غالب در سراسر جهان است.

پژوهشگران همچنین شواهد اولیه ای دارند مبنی بر اینکه افرادی که به سویه اولیه امیکرون آلوده شده اند حدود ۹۵ درصد از عفونت با نوع جدید محافظت می شوند. مطالعه دیگری نشان می ‌دهد که در حالی که محافظت با واکسن به سرعت کاهش می‌ یابد، ایمنی طبیعی پس از ابتلا به کرونا در بدن باقی می ‌ماند و حدود ۵۰ درصد در برابر عفونت جدید محافظت ایجاد می‌ کند.

به گزارش سیناپرس، دکتر ابورداد در انتها گفت که تزریق دوز تقویت کننده بهترین روشی است که افراد می توانند در برابر سویه های فعلی و آینده کرونا از خود محافظت کنند. او گفت: در آینده، ما به نسل جدیدی از واکسن ‌ها نیاز داریم که هم در برابر عفونت و هم در برابر بیماری ‌های شدید محافظت ایجاد کرده و در برابر طیف وسیعی از سویه های مختلف مؤثر هستند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی New England Journal of Medicine منتشر شده است.

مترجم: کاظم فلاحی پناه

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* محافظت قوی با تزریق دوزهای تقویت کننده واکسن کرونا[کد امنیتی جدید]


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

راهنمای خرید بهترین مچ بند هوشمند و دستبندهای هوشمند بر اساس قیمت