دستاوردهای سپاه پاسداران در سال 1400


سال ۱۴۰۰ برای نیرو‌های سپاه سالی مملو از دستاورد‌های متعدد در حوزه نظامی بود، دستاورد‌هایی که تاثیر قابل ملاحظه‌ای برای افزایش توان کمی و کیفی سپاه در سه بخش نیروی زمینی، هوا فضا و دریایی به همراه...

سال ۱۴۰۰ برای نیرو‌های سپاه سالی مملو از دستاورد‌های متعدد در حوزه نظامی بود، دستاورد‌هایی که تاثیر قابل ملاحظه‌ای برای افزایش توان کمی و کیفی سپاه در سه بخش نیروی زمینی، هوا فضا و دریایی به همراه دارد.

اولین دستاورد، هواپیمای بدون سرنشین فوق سنگین غزه با ماموریت رزمی شناسایی و مداومت پروازی ۳۵ ساعت با توان حمل ۱۳ بمب و ۵۰۰ کیلومتر شعاع پایش بود.
در ادامه همراه پهپاد غزه سامانه پدافند موشکی زمین به هوای کوتاه برد تمام ایرانی ۹ دی نیز عملیاتی شد، هرگردان از این سامانه مشتمل بر ۴ آتش بار است که ۳۲ هدف را همزمان رهگیری و منهدم می‌کند.
سومین دستاورد این شگفتانه سامانه راداری قدس بود که استقرار در موضع و جابجایی سریع از ویژگی‌های ممتاز آن است و این یعنی توان عملیاتی بالا در شرایط مختلف جغرافیایی.
در ۱۶ تیرماه نیز الحاق مجموعه از تسلیحات و تجهیزات مدرن به نیروی زمینی سپاه شامل نسل جدید، موشک‌های نقطه زن، بالگرد‌های هجومی شناسایی و پهباد‌های برد بلند رزمی شناسایی و انتحاری و انواع تسلیحات سبک و سنگین توان این نیروی محوری را افزایش قابل ملاحظه‌ای داد و ماه مردادهم با الحاق تجهیزات جنگ الکترونیک به نیروی دریایی سپاه فصل تازه‌ای در افزایش توانمندی این نیرو در حوزه شناسایی و رهگیری مهاجمان رقم خورد.
در آخرین روز‌های تابستان یعنی ۲۹ شهریور الحاق تجهیزات چک و خنثی از جمله رباط‌های بومی با قابلیت‌های متنوع تا آشکارسازه‌های مواد منفجره، عزم جدی سپاه را برای بهره گیری از فناور‌های پیشرفته در این حوزه آشکار کرد.
ولی آبان و آذر دو دستاورد برای نیروی دریایی به همراه داشت اول الحاق سه شناور جدید به ناوگان نیروی دریایی ودومین و مهمترین دستاورد الحاق ۱۱۰ شناور تندرو و موشک انداز به این نیروی راهبردی بود.
اما ۲۹ آذرمعاون عملیات سپاه آغاز گسترده‌ترین رزمایش ترکیبی نیرو‌های سه گانه دریایی، زمینی و هوافضای سپاه را در سواحل جنوبی کشور از دهانه اروند تا تنگه هرمز را اعلام کرد. رزمایشی بزرگ که هم به لحاظ کمی و کیفی و همچنین تنوع نیرو‌ها و تجهیزات بکارگیری شده در رزمایش موردتوجه سایر کشور‌ها نیز قرار گرفت.
نیروی زمینی سپاه همچنین با هدف تثبیت امنیت و افزایش توان رزمی در ۲۳ دی بزرگترین رزمایش ترکیبی را در جنوب شرق کشور در استان سیستان و بلوچستان اجرایی کرد که از توان بالای این نیرو در جابجایی تجهیزات و نیرو حکایت داشت.
در ۲۰ بهمن موشکی رونمایی شد که توان و قدرت انهدامی و بلند آن همه را غافلگیر کرد، موشک راهبردی خیبر شکن با هزار و ۴۵۰ کیلومتربرد که کاهش وزن باعث آماده سازی سریع آن می‌شودو علاوه بر این توان عملیاتی و مانور پذیری بالا و و قدرت انهدامی چند برابر تی ان تی دست برتر سپاه را در انهدام اهداف متخاصم را قوت بخشید.
اما در نیمه اسفند رونمایی از پایگاه‌های جدید موشکی و پهبادی نیروی هوافضای سپاه از عزم جدی این نیرو برای افزایش توان عملیاتی در حوزه‌های هوا فضا حکایت داشت و به فاصله دو روز پرتاب موفق ماهواره نور ۲ توسط ماهواره بر قاصد نیروی هوافضای سپاه فصل فضایی جدیدی را برای کشور گشود.
با قرار گیری این ماهواره در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین، حالا ایران با احتساب ماهواره نور یک که اردیبهشت ۹۹ به فضا پرتاب شده بود صاحب دو ماهواره فعال در فضاست.
در ادامه دستاورد‌های نظامی سپاه ۱۴۰۰، در ۲۴ اسفند بازهم در حوزه دریایی شاهد الحاق تجهیزات پیشرفته جدید زیر سطحی به این نیروی راهبردی بودیم، به این تجهیزات باید شناور‌های شناسایی موشک انداز با سرعت ۹۵ نات و سامانه‌های موشکی جدید با ارتقای برد و گریز پذیر از جنگ الکترونیک را نیز افزود.
و بالاخره در آخرین روز‌های اسفند هدف گیری لانه جاسوسی راهبردی موساد در اربیل عراق با موشک‌های نقطه زن بار دیگر نگاه همگان را متوجه اشراف اطلاعاتی و عملیاتی سپاه در فراسوی مرز‌ها کرد.
اما از همه از دستاور‌ها که بگذریم مجاهدت سربازان گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه که با شناسایی عوامل نفوذی و جاسوسی دشمن در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی واجتماعی توطئه‌های آن‌ها را نیز خنثی می‌کنند نباید از نظر دور داشت.
علی محقق - خبرگزاری صداوسیما

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | بسته شدن صفحه اینستاگرام همسر سابق «مهدی قائدی»؛ علت چی بود؟