مردم از خرید ماکیان و طیور بومی فروشندگان دوره‌گرد خودداری کنند


مردم از خرید ماکیان و طیور بومی فروشندگان دوره‌گرد خودداری کنند

اردبیل - ایرنا - اداره کل دامپزشکی استان اردبیل روز یکشنبه در اطلاعیه‌ای به مردم استان توصیه کرد از خرید ماکیان و طیور بومی از فروشندگان دوره‌گرد خودداری کنند.

به گزارش ایرنا ، در بخشی از این اطلاعیه به اشاره به تداوم زمستان گذرانی پرندگان وحشی و مهاجر و قرار گرفتن منطقه در مسیر و کریدور این پرندگان به عنوان ناقلان خاموش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ، نسبت به احتمال بالای بروز و شیوع این بیماری در طیور صنعتی و بومی هشدار داده شده است.

در این اطلاعیه به تمامی فعالان صنعت طیور و پرورش‌دهندگان طیور بومی و روستایی توصیه شده است ضمن تقویت و تشدید اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای و افزایش لایه‌های حفاظتی و امنیت زیستی از سهل‌انگاری و عادی‌انگاری بیماری اجتناب کرده و از هرگونه تردد غیرضروری خودداری کنند.

در ادامه این اطلاعیه تاکید شده است: فعالان این عرصه ضمن محصور کردن محل نگهداری طیور و قطع ارتباط با پرندگان آزاد پرواز هرگونه تلفات غیر متعارف، کاهش مصرف آب و دان و کاهش تولید در واحدهای پرورش خود را سریع به نزدیک‌ترین مرکز دامپزشکی و در روستاها به خانه‌های بهداشت اطلاع بدهند تا اقدامات لازم در اسرع وقت انجام شود.

روابط عمومی دامپزشکی استان اردبیل همچنین در ادامه اطلاعیه افزوده است: تجربیات کارشناسان دامپزشکی نشان می‌دهد دلیل اصلی شیوع بیماری و گسترش آن در سنوات گذشته انتشار سریع ویروس و از همه مهم‌تر پنهان‌کاری برخی از صاحبان فارم‌ها بوده است ، بنابراین لازم است روستاییان و مرغداران صادقانه و با شفافیت وارد عرصه شده و یاریگر عوامل دامپزشکی باشند.

استان اردبیل با بیش از پنج میلیون واحد دامی و مراکز تولید همچون مراکز متعدد پرورش دام و طیور ، وجود ۲ مجتمع عظیم کشت و صنعت و دامپروری مغان ، کارخانه‌های متعدد خوراک دام و طیور ، سه باب کشتارگاه صنعتی دام و پنج باب کشتارگاه صنعتی طیور یکی از استان‌های مهم این بخش در رشد اقتصادی کشور است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واگذاری زمین کشاورزی به تعاونی‌های اردبیل کذب است