تولید سالانه سه میلیون ریز غده بذر سیب زمینی در اردبیل / سیب‌ زمینی‌کاران از بذر بومی استفاده کنند


تولید سالانه سه میلیون ریز غده بذر سیب زمینی در اردبیل / سیب‌ زمینی‌کاران از بذر بومی استفاده کنند

اردبیل - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی اردبیل از فعالیت سه شرکت فعال تولیدکننده عمده ریز غده بذر سیب زمینی (مینی‌ تیوبر) با تولید سالانه سه میلیون بذر در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایرنا ، علی حسین احدی عالی روز دوشنبه اظهار کرد: این مینی‌ تیوبرها عاری از هرگونه آلودگی و ویروس بوده و از لحاظ طبقه‌بندی در استانداردهای بسیار مناسب قرار دارند.

وی ادامه داد: کلاس‌های اول و دوم این نوع از بذرها در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و کشاورزان سیب‌زمینی‌کار می‌توانند با تهیه و کشت آن از یک منبع بذری سالم و مطمئن برخوردار شوند.

وی به کشاورزان سیب‌زمینی کار توصیه کرد که امسال بذر موردنیاز خود را جهت کشت ، از بذور سیب‌زمینی سالم ، گواهی شده و مرغوب تولید کشاورزان مجرب دشت اردبیل تامین کنند ، این‌کار ضمن دسترسی آسان و اطمینان از تهیه بذور سالم و گواهی شده در کاهش هزینه‌های تولید نیز بسیار موثر است .

مدیر جهاد کشاورزی اردبیل افزود: سالانه حدود ۵۰ هزار تن بذر سیب‌زمینی از استان‌های همجوار با صرف هزینه‌های هنگفت توسط کشاورزان جهت کشت به این شهرستان وارد

می‌شود و عدم توجه به وضعیت سالم و استاندارد بودن بذور تهیه شده و معیوب بودن بذور وارد شده موجب انتقال انواع آفات و بیماری‌ها نظیر بید سیب‌زمینی که از استان همدان به این شهرستان وارد شده و خسارت‌های زیادی سالانه متوجه کشاورزان سیب‌زمینی کار می‌گردد.

وی گفت: با توجه به اینکه کشت سیب‌زمینی هزینه بالایی دارد و برای هر هکتار حدود سه تن بذر نیاز است ، فلذا لازم است در انتخاب بذر دقت بسیار صورت گیرد و از سوی دیگر سیب‌زمینی پتانسیل تولید بالایی دارد ، به شرطی که کشاورزان از نهاده‌های با کیفیت بویژه بذور با کیفیت گواهی شده استفاده کنند که در این صورت می توان میزان عملکرد محصول را تا ۱۱۰ تن در هکتار نیز بالا برد.

کشت محصول سیب‌زمینی در اوایل فصل بهار در اراضی شهرستان‌های اردبیل، نمین، نیر و سرعین آغاز شده و محصول تولیدی نیز از ماه آخر تابستان برداشت می‌شود.

۹۵ درصد محصول سیب‌زمینی کشت شده در استان اردبیل را رقم آگریا و مابقی را ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا تشکیل می‌دهد.

سالانه ۷۷۰ تا ۸۰۰ هزار تن محصول سیب زمینی در استان اردبیل تولید می شود که معادل ۲۰ درصد مجموع محصول تولید شده در کشور است.

نیاز استان اردبیل به سیب‌زمینی حدود ۱۸۴ هزار تن است و مازاد نیاز استان به استان‌های دیگر و نیز به کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه صادر می‌شود.

سیب‌زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد، سیب‌زمینی تولیدی اردبیل جزو محصول پاک به شمار می‌رود و از نظر کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب‌زمینی تولیدی کشورهای اروپایی است.


منتخب امروز


عکس نوشته و متن روز جهانی دوقلوها | 25 عکس نوشته و پیامک تبریک روز جهانی دوقلوها