بازار نوروزی خراسان رضوی به بهترین نحو مدیریت شد


بازار نوروزی خراسان رضوی به بهترین نحو مدیریت شد

مشهد-ایرنا- استاندار خراسان رضوی با اظهار خرسندی نسبت به نظارت بر بازار نوروزی استان گفت: به همان نسبت که حساسیتها در خصوص نحوه تامین و توزیع و عرضه کالاها و خدمات مورد نیاز زائران و مجاوران افزایش یافت، اثرگذاری این اقدامات بیشتر و نتیجه مطلوب تری بدست آمد.

یعقوبعلی نظری عصر دوشنبه در نشست کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی در محل استانداری با تاکید بر هفتگی برگزار شدن نشست این کارگروه با حضور وی افزود: آفت گرانی و کمبود کالا نیز ممکن است مانند کرونا مشکلات و تبعات زیان باری برای جامعه به دنبال داشته باشد اما مقدمه برگزاری چنین نشست هفتگی، کارشناسی کردن همه پیشنهادات توسط گروه های کاری کوچکتر و ارایه پیشنهاد مشخص به این کارگروه برای اتخاذ تصمیم نهایی درباره آن است.

وی بیان کرد: ساز و کار و نحوه نظارت بر تامین و توزیع کالا در بازار خراسان رضوی نیازمند بازنگری است و باید این نظارت مبتنی بر توانمندیهای مردمی باشد، از این رو در این خصوص باید از ظرفیت نیروهای بسیج، نیروهای امر به معروف و نهی از منکر بهره گرفت، به آنان آموزشهای لازم را ارایه کرده و ضمن صدور کارت ویژه برای این بازرسین مردمی، اختیاراتی نیز به آنان واگذار کرد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه جریمه نقدی برای متخلفین در بازار، بازدارنده نیست، تاکید کرد: واحد صنفی متخلفین باید به مدت یک ماه پلمب شد و پس از این مدت در صورتی که متنبه شده و متعهد به عدم تکرار تخلف خود شود، دوباره فعالیت خود را آغاز کند.

نظری اظهار داشت: در احقاق حقوق مردم و جلوگیری از اجحاف در حق آنان مصمم هستیم لذا هر صنفی که رعایت و ضوابط این کشور را رعایت نکرد و حقوق مردم را پایمال نمود، مستحق پلمب است و حتی باید نشان متخلف بودن واحد بر سردر آن نصب شود.

وی ادامه داد: نظام مند شدن نظارت بر بازار مستلزم همکاری منسجم سه لایه مردم، بازرسین و نهادهای حاکمیتی است، باید نقش هر یک از این سه بخش مشخص شود، در این بین اتحادیه ها نقش محوری دارند و باید مانند واحدهای تولیدی مسئولیت اجتماعی خود را به خوبی ایفا کنند، نباید فقط به دنبال حفظ منافع صنوف باشد بلکه باید حقوق مردم را نیز مدنظر قرار دهد.

نظری با تاکید بر لزوم بازنگری و بهینه سازی نظام تامین و توزیع کالا در خراسان رضوی نیز گفت: لازم است کارگروهی برای بهینه سازی سه نظام تامین، توزیع و نظارت بر کالا ذیل کارگروه تنظیم بازار استان تشکیل شود و پیشنهادات متولیان در هر بخش مورد بررسی قرار گرفته تا در نشست کارگروه تنظیم بازار به تایید نهایی برسد.

وی بیان کرد: ۱۰ قلم کالای اساسی که مصرف بیشتری بین مردم دارند، باید حتما درج قیمت شوند، در صورتی که مردم به قیمت این کالاها اطمینان پیدا کنند، خود بهترین ناظران و بازرسان بازار خواهند بود، از این رو باید طرح کارشناسی برای درج قیمت بر روی کالاهای اساسی تهیه شده تا در نشست کارگروه تنظیم بازار استان به تصویب برسد.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: قیمت هیچ کالای اساسی در استان نباید از میانگین قیمتی آن در کشور بالاتر باشد و همت همه مسئولان باید بر این مهم متمرکز شود، اتحادیه ها باید قیمت همه کالاها و خدمات را مشخص و به واحدهای صنفی ابلاغ کنند.

نظری همچنین از ثبت همه اماکن اقامتی اعم از رسمی، غیررسمی و اضطراری خراسان رضوی در سامانه خبر داد و گفت: از این پس هر نوع اقامت زائئر و مسافر در هتلها و اماکن اقامتی استان ثبت و کنترل شده و همه این مراکز موظف به انجام دستورالعمل ابلاغی اتحادیه مربوطه خواهند شد.

وی اضافه کرد: با هماهنگی ناظر گمرکات خراسان رضوی بررسی لازم انجام گیرد که زمینه صادرات مازاد تولید هر یک از کالاها در استان به خارج از کشور یا استانهای دیگر فراهم شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: همه نانوایی های استان باید ملزم به استقرار دستگاه پز در استان شوند تا از این طریق میزان مصرفی آرد آنها و بروز هر گونه انحراف در مصرف سهمیه آنها از آرد دولتی تحت کنترل قرار گیرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از اواخر سال گذشته تا ۱۴ فروردین ماه امسال در مجموع ۱۸ هزار و ۷۰۰ بازرسی بر نحوه تامین و توزیع کالا و خدمات در مشهد انجام گرفت که در این ارتباط ۲ هزار و ۲۰۰ پرونده تخلف به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال در این شهر تشکیل شد.

امیررضا رجبی افزود: در این مدت ۶ هزار مورد بازرسی نیز در سطح تامین و عرضه کالا و خدمات در شهرستانهای خراسان رضوی انجام گرفت.

وی بیان کرد: در ایام نوروز امسال پایگاه نظارتی شبانه برای نظارت بر هتلها در خراسان رضوی ایجاد شد، گشتهای خودرویی، پایگاه های ثابت و سیار بازرسی نیز در این مدت در کل استان فعال بودند، سامانه ۱۲۴ نیز در این مدت یکهزار و ۳۴۰ شکایت را ثبت کرد که از این محل هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به شاکیان عودت داده شد.

وی اظهار داشت: امسال نظارت بر بازار نوروزی خراسان رضوی با همکاری بسیج اصناف انجام گرفت که در این زمینه ۷۸۰ نیروی انسانی از بسیج اصناف آموزشهای لازم بازرسی را فراگرفتند و برای آنان کارت بازرسی صادر شد.

به گزارش ایرنا، در نوروز ۱۴۰۱ خراسان رضوی هشت میلیون و ۵۰۰ هزار زائر و مسافر به این استان سفر کردند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن درباره دختر ؛ جملات کوتاه و طولانی در مورد دختر قوی و دختر بودن