رایحه وانیل در صدر بوهای دوست داشتنی انسان


محققان بین المللی در یک پژوهش جدید و بسیار جالب متوجه شده اند که ترجیحات بویی انسان ها، ربط چندانی به ناحیه ای که در آن بزرگ شده اند ندارد و در این میان، بوی وانیل بهترین جایگاه را از لحاظ خوشایند بودن...

رایحه وانیل در صدر بوهای دوست داشتنی انسان

محققان بین المللی در یک پژوهش جدید و بسیار جالب متوجه شده اند که ترجیحات بویی انسان ها، ربط چندانی به ناحیه ای که در آن بزرگ شده اند ندارد و در این میان، بوی وانیل بهترین جایگاه را از لحاظ خوشایند بودن دارد.

به گزارش سیناپرس، این که ما انسان ها چه بوهایی را دوست داریم و کدام ها را دوست نداریم، در درجه اول توسط ساختار مولکول آن بوی خاص تعیین می شود. نتایج یک مطالعه مشترک شامل محققان مؤسسه کارولینسکای سوئد و دانشگاه آکسفورد بریتانیا نشان می‌دهند که افراد مختلف بدون توجه به پیشینه فرهنگی، ترجیحات یکسانی را در خصوص بو و رایحه به اشتراک می‌گذارند.

به گفته این محققان، ما می‌خواستیم بدانیم آیا مردم در سراسر جهان بوهایی یکسان را می پسندند یا این که چنین موضوعی به آموخته های فرهنگی مردم هر مکانی مربوط است.

نتایج مطالعه فوق نشان می دهد که ساختار مولکول بو تعیین می کند که آیا آن بو خوشایند در نظر گرفته می شود یا خیر. محققان دریافتند که برخی از بوها بدون توجه به وابستگی فرهنگی شرکت کنندگان بیشتر از بقیه نظر افراد را جلب می کنند.

این مطالعه از طریق یک شبکه بین المللی از محققان که در ترکیبی منحصر به فرد از روش های تجربی و مطالعات میدانی با یکدیگر همکاری می کردند، امکان پذیر شد. به گزارش سیناپرس، این شبکه علاوه بر پژوهشگران ذکرشده در بالا، محققانی از کشورهای ایالات متحده آمریکا، اکوادور، استرالیا و مکزیک را شامل می شد.

به گزارش سیناپرس، مطالعه فوق شامل 235 نفر از محیط‌های بویایی متفاوتی مانند جنگل‌های بارانی، ساحل، کوه و شهر بود که از آن ها خواسته شد بوهای مختلف را در مقیاسی از خوشایند تا ناخوشایند رتبه بندی کنند.

بررسی پاسخ ها نشان داد که تغییرات در رده بندی بوها توسط شرکت کنندگان عمدتاً با ساختار مولکولی (41 درصد) و ترجیحات شخصی (54 درصد) توضیح داده می‌شود. به اعتقاد محققان فوق، ترجیحات شخصی می تواند به دلیل یادگیری باشد، اما همچنین می تواند نتیجه ساختار ژنتیکی ما نیز باشد.

بر اساس نتایج این تحقیق، وانیل به عنوان خوشایندترین رایحه در نظر گرفته شد و پس از آن، بوی اتیل بوتیرات که شبیه بوی هلو است، قرار گرفت.به گزارش سیناپرس، همچنین بر این اساس بوی اسید ایزووالریک که در بسیاری از غذاها مانند پنیر، شیر سویا و آب سیب و همچنین در عرق پا یافت می شود، توسط اکثر شرکت کنندگان به عنوان بویی با کمترین خوشایندی معرفی شد.

به گفته مجریان این تحقیق، دلیل احتمالی این که مردم برخی بوها را بدون توجه به فرهنگ، خوشایندتر از بوهای دیگر می دانند این است که چنین بوهایی شانس بقا را به طرق خاص در طول تکامل انسان افزایش می دهند.

به گزارش سیناپرس، یافته های جالب این مطالعه در مجله Current Biology منتشر شده اند.

نویسنده: رها امیدوار

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* رایحه وانیل در صدر بوهای دوست داشتنی انسان[کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...