روزه‌داری موجب کاهش ریسک بروز بیماری قلبی می‌شود


روزه‌داری موجب کاهش ریسک بروز بیماری قلبی می‌شود

ارومیه - ایرنا - داروساز بالینی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: روزه‌داری در ماه مبارک رمضان با اثرگذاری در کاهش سطح چربی خون و فاکتوری به نام «هموسیستئین» موجب کاهش ریسک بروز بیماری قلبی عروقی می‌شود.

دکتر فائزه شادفر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افراد دارای ریسک بیماری قلبی عروقی همواره از بابت روزه داری دچار نگرانی هستند که باید توجه کنند روزه داری، کمکی برای پیشگیری از بروز این نوع بیماری هاست به شرط آنکه موارد لازم در خصوص استفاده از غذاها در طول افطار تا سحر رعایت شود.

وی اضافه کرد: البته افرادی که دچار بیماری قلبی شده و دارو مصرف می‌کنند، باید موارد لازم را رعایت کرده و با مشورت پزشک، در صورت موافقت اقدام به گرفتن روزه کنند.

داروساز بالینی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی ادامه داد: باید توجه داشت که افت سطح سرمی داروها می‌تواند منجر به ریسک خطر سکته قلبی و مغزی شود که این امر به ‌ویژه در بیماران با تنگی عروق که داروهایی نظیر آسپرین، نیتروکانتین یا نیتروگلیسیرین مصرف می‌کنند، اهمیت بیشتری دارد.

دکتر شادفر اظهار کرد: این افراد مجاز به روزه‌داری نیستند مگر اینکه پزشک بنا به صلاحدید خود از اشکال دارویی طولانی اثر برای آنها استفاده کند.

وی گفت: افرادی که داروهایی نظیر انالاپریل، پروپرانولول و دیگوکسین مصرف می‌کنند، به دلیل اثربخشی بهتر این داروها در هنگام صبح، توصیه می‌شود آن‌ها را در وعده سحر مصرف کنند در حالی ‌که دارویی مثل دیلتیازم توصیه می‌شود در وعده افطار مصرف شود.

وی با اشاره به احتمال تداخل مصرف دارو – دارو یا دارو – غذا بین افطار و سحر در بیماران قلبی عروقی افزود: تأثیرگذاری داروهای دیگوکسین، وراپامیل و پروپرانولول تحت تأثیر غذا می‌تواند به میزان زیادی تغییر کند بنابراین توصیه می‌شود بیماران در طی ماه مبارک رمضان، از طریق مشاوره با پزشک یا داروساز از تداخلات احتمالی و راهکارهای جلوگیری از آنها مطلع شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلاق روناک یونسی از شوهر دومش ! / خانم بازیگر در کانادا مطلقه شد + عکس شوهران اول و دوم !