بهره برداری بیش از سه هزار حلقه چاه مجاز در استان اصفهان اصلاح و تعدیل شد


بهره برداری بیش از  سه هزار حلقه  چاه مجاز در استان اصفهان اصلاح و تعدیل شد

اصفهان - ایرنا - مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: بهره برداری از سه هزار و 162 حلقه چاه مجاز در این استان در یک سال اخیر اصلاح و تعدیل شد که صرفه جویی 215 میلیون متر مکعبی آب را به همراه داشته است.

محمد خلجی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این فعالیت از جمله اقدامات طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است که با توجه به آثار ناگوار افت آب های زیرسطحی در استان به جدیت دنبال می‌شود.

وی اضافه کرد: از سال ۹۵ تاکنون حدود ۱۵ هزار و ۸۰۰ پروانه بهره برداری کشاورزی در استان اصفهان اصلاح و تعدیل شد که پیامد آن کاهش حجم ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب در پروانه هاست.

مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: در این طرح همچنین در سال گذشته ۸۰۰ چاه غیرمجاز در این استان اصفهان پلمب شد که جلوگیری از برداشت غیرقانونی بالغ بر هفت میلیون متر مکعب آب را در پی داشت.

وی اظهارداشت: از سال ۸۴ تاکنون، هفت هزار و ۹۸۷ حلقه چاه غیرمجاز در استان پر و مسلوب المنفعه شده است و حجم صرفه ­جویی حاصل از آن ۲۲۵.۸ میلیون مترمکعب برآورد می شود.

خلجی تصریح کرد: نصب ابزار اندازه گیری هوشمند روی چاه‌های بهره برداری از دیگر پروژه های مرتبط با طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است و همچنین از سال ۸۷ تا ۹۵، سه هزار و ۸۹۶ کنتور هوشمند آب و برق در این خطه نصب و از ۹۵ تاکنون نیز سه هزار و ۴۵۹ چاه به کنتور حجمی هوشمند الکترومغناطیس تجهیز شد.

در راستای چاره‌اندیشی برای کنترل افت و کسری در آبخوان‌ها، وزارت نیرو با تعریف طرح تعادل بخشی، تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب در سال ۸۴، برنامه‌های خود در زمینه بهبود وضعیت منابع آب زیرزمینی آغاز کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403