موتورسیکلت باجاج پالس 200 مدل 89 دارم و حدود دو هفته است صبحها برای روشن کردن موتور، باید از ساسات استفاده کنم. آیا استفاده از ساسات در این فصل بهمعنای خرابی موتور است؟ همچنین موتورسیکلتم پس از حدود سه ساعت کارکرد، داغ میکند و بعد از مدت کوتاهی بوی سوختگی از ناحیه بالای موتور بهمشام میرسد و عملکرد موتور مانند قبل خوب نیست. علت چیست؟
به گزارش «اخبار خودرو»،باتوجه بهماهیت موتورهای درونسوز ابتدا باید گفت برای روشن شدن موتور باید سوخت بههمراه هوای مورد نیاز بهسیلندر وارد شود تا با اختلاط بهتر سوخت و هوا، موتور راهاندازی و روشن شود. بهبیان دیگر ساسات همان دریچه مکانیکی است که هوای بیشتری را وارد سیلندر میکند تا موتور در مدتزمان کوتاهتری روشن شود. بر این اساس استفاده از ساسات بهمعنای خرابی یا معیوب بودن بخش یا قطعهای از موتور نیست و این قطعه صرفا برای راهاندازی سریعتر موتور تعبیه شده است. باتوجه بهاینکه موتورسیکلت شما دارای سیستم سوخترسانی کاربراتوری است، افزایش دمای بیش از حد استاندارد موتور میتواند دو علت عمده داشته باشد. 1- اگر سیستم جرقهزنی موتورسیکلت شما از حالت تنظیم بودن خارج شود و اصطلاحا نامیزان کار کند، چنین مشکلی را بهوجود میآورد. بهعبارت دیگر اگر از شمع نامناسب استفاده شود یا اینکه جرقهزنی موتور نامناسب باشد، سبب افزایش دمای موتور نیز میشود. لازم بهذکر است اگر از بنزین سوپر استفاده میکنید، در بالا بردن دمای موتور موثر خواهد بود و توصیه میشود از بنزین سوپر برای پیشرانههای کاربراتوری سطح پایین استفاده نشود. 2- همانطور که از ماهیت و ساختار موتورسیکلتهای کاربراتوری برمیآید، برای کاهش دمای موتور تنها سیال مورد استفاده در چنین پیشرانههایی روغنموتور است. بههمین دلیل اگر سطح روغنموتور کاهش یابد یا از سطح استاندارد خود پایینتر باشد، سبب افزایش دمای کاری موتور میشود. برای رفع چنین مشکلی باید میزان سطح روغن موتور بررسی و درصورت نیاز روغن بهآن اضافه شود. اگر سطح روغن استاندارد باشد، باید سیستم جرقهزنی را مورد بررسی قرار دهید. اما درپاسخ بهبخش آخر سوال شما باید گفت افزایش بیش از حد دمای کاری موتور سبب معیوب شدن یا خرابی واشرهایی میشود که وظیفه آببندی را برعهده دارند. بهبیان سادهتر باید گفت اگر دما از حد استاندارد بیشتر شود، واشر قسمت بالایی موتور که همان واشر در سوپاپهاست و همچنین واشر بخش میانی که همان واشر سرسیلندر است، میسوزد. بنابراین بوی سوختگی از این دو واشر بوده و برای برطرف کردن مشکل باید واشرها تعویض و موارد لازم برای جلوگیری از افزایش دمای غیراستاندارد موتور مد نظر قرار گیرد.