مرکز شیعی «التراث» در برلین، ارایه دهنده خدمات به پیروان اهل بیت(ع)


مرکز شیعی «التراث» در برلین، ارایه دهنده خدمات به پیروان اهل بیت(ع)

مرکز شیعی «التراث» در برلین، مکانی برای رفع نیازهای فرهنگی، اجتماعی و عقیدتی پیروان اهل بیت(ع) در آلمان است.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: آلمان کشوری در غرب اروپا و با جمعیت بیش از 81 میلیون نفر است. ورود اسلام به این کشور در ارتباط با زندانیان جنگی عثمانی پس از تصرف بالکان توسط امپراطوری رخ داد. جمعیت مسلمانان تا دهه 60 قرن بیستم میلادی به عنوان عامل جمعیتی مهمی تلقی نمی شد. در سال 1958 میلادی پناهندگانی از شوروی و یوگسلاوی دست به تشکیل اداره مذهبی آوارگان مسلمان در جمهوری فدرال آلمان و برلین زدند و روز به روز بر جمعیت آنها اضافه شد. مسلمانان پس از پروتستان ها و کاتولیک ها سومین گروه مذهبی آلمان هستند.

بنابر آخرین نتایج پژوهشی در سال 2009 میلادی، نزدیک به چهل میلیون و 500 هزار مسلمان در این کشور زندگی می کنند. مسلمانان شیعه نخستین مراکز شیعی را در آلمان برپا کردند که شماری از سنی ها به مرور شیعه شدند و بر شمار شیعیان افزوده شد.افزایش شمار شیعیان باعث شد تا مراکز و موسسه های شیعی بیشتری تاسیس شود. مرکز «الثراث» در برلین یکی از این مراکز است.

مرکز التراث در برلین

مرکز التراث در برلین پایتخت آلمان در دوم ماه مبارک رمضان 1428 هجری مطابق با 15 سپتامبر 2007 میلادی با توجه به نیاز مبرم مسلمان به این مرکز افتتاح شد تا خدمات خود را به شمار زیادی از پیروان اهل بیت(ع) ارایه دهند. این مرکز توسط سید مرتضی کشمیری نظارت می شود و نظارت میدانی آن توسط دکتر سید محمد عامر انجام می شود. این مرکز یکی از بناهای وابسته به موسسه امام علی(ع) در لندن است.

اهداف این مرکز:

هدف این مرکز توسعه زمینه های فرهنگی و اجتماعی، کمک به مسلمانان در ادای مناسک دینی، برپایی مناسبت های اسلامی، تشویق به آموزش دینی و کمک به غلبه بر مشکلات است که مسلمانان امکان دارد در آلمان با آن مواجه شوند. همچنین این مرکز به مشارکت در فعالیت های انسانی و بهبود وضعیت فرهنگی، آموزشی و اجتماعی جامعه و کمک به مسلمانان در جنبه های دینی و معاملاتی از جمله ازدواج و طلاق، آماده سازی اموات و انتقال اجساد به کشورهای شان توجه دارد.

فعالیت های این مرکز:

1- اداره امور دینی: این اداره به پاسخ به پرسش های فقهی و عقیدتی، برپایی دوره های فقهی و عقیدتی ، ایراد سخنرانی به دو زبان عربی و آلمانی اختصاص دارد. همچنین این اداره با تازه مسلمانان از ادیان دیگر که به مذهب شیعه گرویدند، ارتباط دارد. این اداره به پرسش های آنها پاسخ می دهد و با کتابها معتبر آنها مجهز می کنند. همچنین سخنرانی های لازم را برای شان ترتیب می دهند. این اداره آنها را با امور دینی آشنا می کنند و دوره های روشنگرانه را برای معرفی عقاید اهل بیت(ع) برگزار می کند.

2- اداره امور اجتماعی: این اداره به امور ازدواج، طلاق و حل و فصل درگیری ها، رسیدگی به اختلافات خانوادگی و مسلمانان توجه دارد. این اداره همچنین امور تدفین مومنان و انتقال آنها به خارج از کشور اقدام می کند. برگزاری نشست ها و سمینارهایی که فعالیت مسلمانان در عرصه اجتماعی و فرهنگی توجه دارد، از جمله کارهای این اداره است.

3- بخش اداره مناسبات: این بخش به آماده سازی و سازماندهی مناسبت های خصوصی و عمومی مانند برنامه های ماههای محرم، رمضان و احیای سالروز مناسبت های اهل بیت(ع) و مناسبت های اجتماعی مانند شادی ها توجه دارد.

4- کتابخانه: بخش کتابخانه در این مرکز شامل مجموعه ای از کتاب ها مانند پایان نامه های عملی، علوم فقه، حدیث، تاریخ، تفسیر، سیره، دعا و علوم مختلف است. این بخش به توزیع و ارسال کتاب ها به سراسر کشور آلمان و چاپ نشریه ها، تقویم های سالانه، آشناکردن ملت آلمان با محاسن و ارزش های دین اسلام اقدام می کند.

5- بخش آموزشی: تاسیس شعبه دانشگاه اسلامی در برلین با همکاری دانشگاه جهانی علوم اسلامی در لندن آغاز شد. از دولت آلمان مجوز موقت برای آغاز تحصیل و مطالعه در دانشکده الهیات گرفته شد تا فارغ التحصیلان آن توسط دولت آلمان برای آموزش به مسلمانان با روش اسلامی در مدارس این کشوربه رسمیت شناخته شود.

6- بخش رسانه: این بخش به چاپ کتاب های مختلف و ترجمه از زبان های دیگر به آلمانی و از زبان آلمانی به زبان های دیگر به خصوص پایان نامه های عملی و کتاب برای تازه مسلمانان و مفاهیم قرآن، اصول، فقه، سیره، بلاغت و عقیده و چاپ نشریه های دوره ای و مختص مناسبات اختصاص دارد.

7- بخش امور جوانان: این بخش به امور جوانان در رده های سنی مختلف و از شهرهای مختلف آلمان و کشورهای مجاور از طریق سازماندهی اردوهای پیشاهنگی، دوره های فقهی، آموزشی و عقیدتی و تربیتی می پردازد.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید