احتمال ورود زودتر از موعد عشایر به استان همدان وجود دارد


احتمال ورود زودتر از موعد عشایر به استان همدان وجود دارد

همدان- ایرنا- رییس اداره مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: احتمال صدور مجوز برای ورود زودهنگام عشایر کوچ رو به این استان با توجه به خشکسالی و گرم شدن هوا در استان های خوزستان و لرستان، وجود دارد.

سعید الیاسی روز یک‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برهمین اساس یک تیم کارشناسی از سازمان منابع طبیعی با حضور در استان همدان، موضوع کوچ و ورود زودهنگام عشایر به این استان را بررسی می کنند.

وی با بیان اینکه عشایر از نیمه اردیبهشت اجازه ورود به مناطق ییلاقی استان همدان را دارند، اظهار داشت: شرایط استان های مبدا نظیر خوزستان و لرستان به گونه ای است که احتمال می رود امسال اجازه ورود عشایر پیش از موعد تعیین شده به استان همدان داده شود.

رییس اداره مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تاکید بر اینکه عشایر باید تقویم کوچ را رعایت کنند، گفت: در نشست کارگروه ملی مدیریت چرا و ساماندهی کوچ که با حضور ۱۰ استان زاگرس نشین در اصفهان، مقرر شد که عشایر از نیمه اردیبهشت وارد استان همدان شوند که این زمان تنها در صورت بروز خشکسالی های شدید از یک هفته تا ۱۰ روز قابل تغییر است.

الیاسی اظهار داشت: عشایر از نظر منابع طبیعی به ۲ دسته مجاز و غیرمجاز تقسیم می شوند و عشایر مجاز دارای پروانه چرا دام بر اساس ممیزی مرتع هستند.

رییس اداره مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: درحال حاضر برخی از عشایر و ایلات وارد استان همدان شده و در مناطق کشاورزی که تحت نظر و مدیریت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان نیست، مستقر شده اند.

الیاسی اظهار داشت: هم اینک تیم های کنترل کوچ عشایر در گلوگاه های ورودی استان همدان از جمله سه راهی نهاوند - بروجرد ، سد «کلان» ملایر، «بره فراخ» و «گاماسیاب» نهاوند، «پل شکسته» و «عزیزآباد» اسدآباد و «ولاشجرد» تویسرکان مستقر شده اند.

وی گفت: تعداد عشایر بهره‌بردار مجاز از مراتع استان همدان یک هزار و ۱۶۴ خانوار است که این تعداد عشایر با ۵۳ هزار و ۸۰۰ واحد دامی مجاز در مساحتی قریب بر ۷۲ هزار هکتار در ۵۵ سامانه مستقر می شوند.

به گفته وی، وسعت مراتع استان همدان ۸۲۲ هزار هکتار است که حدود ۶۵۰ هزار هکتار آن قابلیت بهره برداری و نقشه پوشش گیاهی دارد که از این میزان ۷۲ هزار هکتار به عشایر اختصاص یافته است.

استان همدان همه ساله از نیمه اردیبهشت میزبان عشایری از ایلات ترکاشوند، ترک یارم طاقلو، جمور و طوایف خزایی زوله است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سردار آبنوش: جواب دندان‌شکنی به آمریکا می‌دهیم