اهمیت خواب در ایام روزه داری/ حتما سحری بخورید


اهمیت خواب در ایام روزه داری/ حتما سحری بخورید

یک متخصص طب سنتی ایرانی، با اشاره به اهمیت خواب در ایام روزه داری، عنوان کرد: برای اینکه روزه خوبی بگیریم باید خوب بخوابیم و در زمان مناسب بخوابیم. متاسفانه برخی از افراد تا سحر بیدار می مانند و بعد از صرف وعده سحری تا نیمی از روز در خواب هستند که این روش شایع بسیار بد است.

دکتر محمدرضا مسرورچهر در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در ماه رمضان تغییراتی در رژیم غذایی افراد روزه دار ایجاد می شود، اظهار کرد: روزه به نوعی تحمل تشنگی و گرسنگی برنامه ریزی شده ای است که توسط شرع مقدس اسلام برای افراد واجد شرایط واجب می شود.

وی با اشاره به سه وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام در حالت عادی، افزود: در روزه داری وعده صبحانه به قبل از اذان صبح تحت عنوان سحری و وعده شام به بعد از اذان مغرب تحت عنوان افطاری منتقل می شود و فقط یک وعده ناهار را حذف می کنیم.

این پزشک و متخصص طب سنتی ایرانی، با بیان اینکه در بسیاری از کشورها توجه چندانی به وعده ناهار نمی شود، تصریح کرد: در طب سنتی ایرانی نیز درباره وعده ناهار توصیه خاصی نمی شود. البته در ماه رمضان اینگونه طراحی شده که کم خوراک تر شویم و این کم خوراک تر شدن تا یک ماه ادامه دارد.

مسرور چهر، با اشاره به اهمیت خواب در ایام روزه داری، عنوان کرد: برای اینکه روزه خوبی بگیریم باید خوب بخوابیم و در زمان مناسب بخوابیم. متاسفانه برخی از افراد تا سحر بیدار می مانند و بعد از صرف وعده سحری تا نیمی از روز در خواب هستند که این روش شایع بسیار بد است.

وی ادامه داد: ماه رمضان فرصتی برای آرامش جسم و روح است و انتظار داریم بعد از ماه رمضان آرامش در وجود ما جاری شود، اما بر اثر همین بدخوابی ها معمولا حالت های عصبی و تنش زا در افراد ایجاد می شود و استرس پذیری شان بالا می رود لذا بهتر است بین ساعات ۲۲ تا ۲۳ شب به خواب رویم و حتما وعده سحری را صرف کنیم.

این متخصص طب سنتی ایرانی، در پاسخ به این سوال که «در وعده سحری چه بخوریم؟»، خاطرنشان کرد: کم کم روزها طولانی می شود و لذا باید وعده سحری وسیع تر از وعده افطاری باشد و غذاهایی که استفاده می کنیم دیرتر از معده رد شود تا در طول روز کمتر احساس گرسنگی کنیم. همچنین در وعده سحری نباید از غذاهای شیرین و زودهضم استفاده کنیم، زیرا فرد روزه دار خیلی زود گرسنه می شود.

وی بر استفاده کمتر از غذاهای گوشتی تاکید کرد و متذکر شد: از مصرف ماهی و چاشنی های شور نیز در وعده سحری پرهیز شود، زیرا ایجاد تشنگی می کند.

مسرورچهر، با بیان اینکه مصرف سبزی جات در وعده سحری توصیه می شود، اضافه کرد: سبزی جات آب را در زمان روزه داری نگه می دارد و فرد کمتر دچار تشنگی می شود.

وی با بیان اینکه از وعده سحری تا وعده افطاری ساعات طولانی است و تشنگی سبب خشک شدن مخاط می شود، گفت: بهتر است از آب داغ به همراه خرما برای باز کردن روزه استفاده کنیم تا با نرم شدن ترشحات پذیرش معده برای غذا فراهم شود. همچنین نان و پنیر و سبزی بعد از آب داغ و خرما توصیه می شود. به دلیل افت ویتامین و مواد معدنی بدن در ایام روزه داری استفاده از سبزی جاتی همچون نعناع و ریحان و ترخون و گشنیز و... توصیه می شود.

این متخصص طب سنتی ایرانی، فرنی و آش را نیز از غذاهای مقوی بدن دانست که باید دو ساعت بعد از وعده افطاری مصرف شود و تصریح کرد: مصرف میوه جات نیر به دو ساعت بعد از افطار موکول شود و بهتر است از میوه های فصل استفاده کنیم.

وی از جمله مشکلات روزه داران را کم کاری و تنبلی روده دانست و اظهار کرد: افرادی که زمینه یبوست دارند از غذاهای پرفیبر بخورند و قبل از خواب دو قاشق روغن زیتون مصرف کنند. مصرف انواع میوه عا به ویژه کیوی نرم و رسیده نیز توصیه می شود.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


تصاویر | سریع‌ترین 0 تا 100 خودروهای زمین