تاثیر لمینت در پوسیدگی دندان ها، واقعیت یا دروغ!


تاثیر لمینت در پوسیدگی دندان ها، واقعیت یا دروغ!

افراد زیادی با این سوال رو به رو می شوند که آیا لمینت دندان باعث پوسیدگی و خرابی دندان هیا دیگر می شود؟ در این مقاله میخواهیم صحت این موضوع را بررسی نماییم.

امروزه افراد به زیبایی چهره خود بیش از هر چیز دیگری اهمیت میدهند. علاوه بر جراحی های زیبایی، روش های دیگری برای جذاب به نظر رسیدن فرد خواهد شد. یکی از این متدهای زیبایی، اجرای لمینت دندان میباشد. با لمینت میتوانید ظاهر دندان های خود را سفید و مرتب نشان دهید و مشکلات دندان هیا خود را برطرف نمایید، اما افراد زیادی با این سوال رو به رو می شوند که آیا لمینت دندان باعث پوسیدگی و خرابی دندان هیا دیگر می شود؟ در این مقاله میخواهیم صحت این موضوع را بررسی نماییم.

تاثیر لمینت در پوسیدگی دندان ها، واقعیت یا دروغ!

لمینت دندان چیست؟

پیش از اینکه به نقش لمینت بر روی پوسیدگی دندان ها بپردازیم، ابتدا باید بدانید که لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان (Dental laminate) لایه هایی ظریف، با یک قالب مناسب، در طیف های مختلف رنگ سفید و از جنس سرامیک و کامپوزیت است که به منظور اصلاح طرح لبخند و رفع مشکلات ظاهری دندان نظیر بد شکلی، شکستگی ها، شکاف بین دندانی، سفید کردن دندان ها و به طور کلی بازسازی ظاهر دندان ها به کار می رود. امروزه لمینت دندان به عنوان یکی از اصلی ترین شاخه های دندانپزشکی زیبایی به شمار میرود و از آنجایی که قیمت نسبتا مناسبی دارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

لمینت دندان چگونه است؟

برای انجام لمینت دندان، ابتدا باید مینای دندان به مقدار بسیار کمی توسط دندانپزشک تراشیده شود، زیرا اگر این لمینت را روی دندان های فعلی قرار داده شود، برجستگی خاصی به آن میدهد که اصلا جالب نیست و ظاهر دندان را بدتر میکند، به همین خاطر باید مینای دندان کمی بریده شود تا شکل بگیرند و ساختار آن آماده چسباندن به لمینت ونیر میباشد. بعد از لمینت دندان، پس از ساییده شدن به سرما و گرما حساسیت نشان میدهد. ثانیا لازم است بیمار به لمینت دندان خود عادت کند و از آنجایی که آماده شدن این روکش ها طول میکشد، برای جلوگیری از ایجاد حساسیت و شکستگی بهتر است از روکش های موقت استفاده شود.

آیا لمینت باعث پوسیدگی دندان میشود؟

لمینت دندان به خودی خود باعث پوسیدگی نمی شود اما در صورتی که بیمار اصول بهداشت دهان و دندان را رعایت نکند، بستر ایجاد باکتری و در نهایت پوسیدگی دندان خود را فراهم کرده است. هنگام صرف غذا، ذرات غذایی به بدنه دندان ها میچسبند، این اتفاق حتی برای دندان های عادی هم می افتد اما در دندان های لمنیت شده، مواد غذایی در فاصله بین روکش لمینت دندان و لثه نیز جمع میشوند، بنابراین باید با رعایت کامل بهداشت دهان و دندان، نه تنها از پوسیدگی دندان خود جلوگیری میکنید بلکه طول عمر لمینت را افزایش میدهید.

چگونه خطر پوسیدگی دندان ها را کاهش دهیم؟

استفاده از متریال باکیفیت برای لمینت دندان

به طور کلی دوو نوع لمینت دندان وجود دارد، لمینت سرامیکی (چینی) و ونیر کامپوزیتی. هرکدام از این دو جنس، مزایا و معایب خود را دارند اما مقاومت و استحکام لمینت سرامیکی بهتر از نوع کامپوزیتی آن میباشد. بنابراین برای کاهش خطر پوسیدگی دندان ها بهتر است که پرسلین ونیر را به عنوان لمینت دندان انتخاب کنید.

مصرف نوشابه را محدود کنید

نوشابه و سایر نوشیدنی های قند دار حاوی اسید فسفریک است. این اسید میتواند هم به دندان های طبیعی و هم به لمینت دندان آسیب برساند. اینکه هر از گاهی نوشابه بنوشید، ضرری ندارد اما مصرف مداوم آن به تدریج باعث از بین رفتن روکش لمینت می شود. کسانی که به هیچ وجه نمیتوانند مصرف نوشابه را محدود کنند، باید با نی آن را بنوشند تا در تماس مستقیم با لمینت دندانم قرار نگیرد.

از لمینت دندان خود مراقبت کنید

نباید به لمینت دندان خود انرژی و نیروی بیش از حد وارد کنید. مثلا افرادی که ورزش های تماسی مانند تکواندو انجام میدهند باید از محافظ دهان برای مراقبت کردن از دندان های خود استفاده کنند. همچنین کسانی که عادت به دندان قروچه دارند نیز باید از محافظ دندان استفاده کنند تا به لمینت ها نیروی بی مورد وارد نکنند. عادات مضری مانند جویدن ناخن، مداد، یخ، هویج و مواد محکم را باید کنار بگذارید. نگران محافظ های دندان نباشید، دندانپزشک میتواند از دندان ها قالب بگیرند و این محافظ ها را مخصوص بیماران میسازد.

روزانه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید

همان طور که پیش تر اشاره کردیم فاصله بین لمینت دندان و لثه میتواند مکان مناسبی برای رشد باکتری ها باشد، بنابراین مسواک زدن مدوام و کشیدن نخ دندان بیشتر از قبل ضرورت دارد. نخ دندان باکتری های کناره های دندان را از بین میبرد، این باکتری ها توسط مسواک از بین نمیروند و اگر در بین دندان ها باقی بمانند، در نهایت باعث پوسیدگی دندان های دیگر نیز می شوند.

تاثیر لمینت در پوسیدگی دندان ها، واقعیت یا دروغ!

آیا لمینت درد دارد؟

یکی از مهم ترین نگرانی های افراد در اجرای این روش درد لمینت دندان است، اما جای هیچ نگرانی نیست. تنها نکته ای که در روزهای اولیه نصب لمینت دندان باید رعایت کنید، این است که دندانها را به هم دیگر نسایید. همچنین ممکن است گاهی احساس حساسیت و ناراحتی کنید اما چیزی به نام درد وجود ندارد، با این حال به تشخیص پزشک قرص مسکن یا آرام بخش های خوراکی تجویز میشود.

لمینت دندان چقدر عمر میکند؟

طول عمر لمینت یکی از مواردی است که ذهن کسانی که مایل به انجام این روش اصلاح طرح لبخند هستند را به خود مشغول کرده است. لمینت دندان به طور متوسط حدود 15 سال عمر میکند. با گذشت زمان درست مانند دندان های طبیعی شروع به فرسایش میکنند و در نهایت باید آنها را جایگزین کرد. البته میتوان با روش هایی که پیش تر گفته شد و مراقبت های منظم، دوام لمینت دندان را افزایش داد. علاوه بر رعایت اصول بهداشت دهان و دندان، بهتر است که بیماران هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنند. این بازدیدهای منظم سبب می شوند که دندانپزشک یک معاینه کامل انجام دهد تا بتواند مشکلات احتمالی دندان ها را زودتر شناسایی کند تا از آسیب های بزرگتر جلوگیری شود.

نصب لمینت دندان با بهترین کیفیت در کلینیک دندانپزشکی ایرانمهر

لمینت یک روش آسان و مقرون به صرفه است که توسط آن میتوان دندان هایی که از نظر شکل و رنگ مشکل دارند را ترمیم کرد. یکی از ابهاماتی که درباره لمینت دندان وجود دارد، نقش آن در پوسیدگی سایر دندان های طبیعی است که این حرف کاملا غیرواقعی است. لمینت به هیچ وجه باعث پوسیدگی سایر دندان ها نمیشود.

از آنجایی که جنس و متریال لمینت دندان تاثیر زیادی در طول عمر آن دارد، توصیه میکنیم که به یک کلینیک تخصصی در این زمینه مراجعه کنید که متخصصان متبحر و مجرب، لمینت را روی دندان ها نصب کنند. هرچه میزان تجربه و مهارت دندانپزشک در زمینه لمینت دندان بیشتر باشد، نتیجه کار بهتر و مطمئن تر خواهد بود. کلینیک دندانپزشکی ایرانمهر (https://iranmehrdental.com) یکی از بهترین مراکز لمینت دندان در تهران میباشد. کافیست به نمونه کارهای کلینیک ایرانمهر مراجعه کنید تا از کیفیت کار متخصص لمینت دندان این کلینیک اطمینان حاصل کنید.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم/ رجزخوانی رزمنده فاطمیون برای امریکا و اسرائیل در حضور آیت الله شهید رئیسی