تولید ریواس در خلخال دو برابر شد


تولید ریواس در خلخال دو برابر شد

اردبیل - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی خلخال از پیش‌بینی برداشت بیش از هزار تن محصول ریواس از مناطق کوهستانی قابل رویش این گیاه خوراکی در مناطق مختلف این شهرستان خبر داد.

محمد شادخاطر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارندگی‌های مناسب بهمن و اسفند ماه سال گذشته و اوایل فروردین ماه امسال موجب فراوانی محصول ریواس در مناطق کوهستانی شده و پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از هزار تن ریواس از مناطق قابل رویش این گیاه در مناطق مختلف این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شود که در مقایسه با ریواس برداشت شده سال قبل ۵۰۰ تن افزایش خواهد داشت .

وی اظهار کرد: ریواس به عنوان یک گیاه خودرو قابلیت رشد در بیشتر مناطق کوهستانی این شهرستان را داشته و این امر سبب شده تا خلخال به یکی از قطب‌های تولید ریواس در استان اردبیل تبدیل شود.

مدیر جهاد کشاورزی بیان کرد: برداشت ریواس در خلخال ابتدا از مناطق نیمه گرمسیری این شهرستان در بخش خورش‌رستم آغاز و با گرم شدن تدریجی هوا برداشت آن در مناطق سردسیری ادامه پیدا می‌کند که زمان برداشت محصول برخی اوقات ۲ ماه و یا بیشتر طول می‌کشد .

شادخاطر اظهار کرد: ریواس در مناطق کوهستانی و ارتفاعات قابلیت رویش داشته و برداشت آن بدلیل عدم دسترسی خودرو به منطق رویش آن معمولا با پای پیاده و توسط افراد مجرب انجام می شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: ریواس سبزی فصل سرد و گیاهی چند ساله است که در برابر سرمای سخت زمستان و خشکی تابستان مقاوم است و به منظور شکستن خواب جوانه‌ها و تحریک رشد گیاه به درجه حرارت کمتر از چهار درجه سانتی گراد نیاز دارد.

وی ادامه داد: برای بدست آوردن رشد رویشی مناسب، ریواس میانگین درجه حرارت کمتر از ۲۱ درجه سانتیگراد ضروری است، به همین دلیل این گیاه در مناطق سردسیر و کوهستانی پرورش می‌یابد و نمی‌تواند در مناطق گرمسیری رشد مناسبی داشته باشد هرچند استثناهایی در این زمینه وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال با بیان اینکه تا کنون هیچ‌گونه اقدامی برای راه اندازی مرکز پرورش این گیاه در خلخال از سوی بخش خصوصی صورت نگرفته است، گفت: ریواس بصورت خودرو در مناطق کوهستانی رشد کرده و در برخی مناطق نسبت به پرورش آن اقدام می‌شود، اما در بعضی از کشورهای اروپایی و آمریکا نسبت به کاشت آن در شرایط کنترل شده اقدام شده است و رقم‌های مختلفی از ریواس در دسترس تولید کنندگان قرار دارد.

به گفته کارشناسان تغذیه دانشکده علوم پزشکی خلخال، ریواس سرشار از انواع ویتامین‌های مورد نیاز بدن بوده و از خواص درمانی نیز برخوردار است و کمک به هضم غذا و درمان دستگاه گوارشی از جمله خواص درمانی این محصول است.

ریواس محصول خوراکی قابل رویش در مناطق کوهستانی ،سنگی و صخره‌ای بوده و غالبا با ۲ نوع محصول خوراکی خام و یا ریواس خورشتی در بازار مصرف یافت می‌شود که ریواس خلخال از نوع خوراکی خام می‌باشد.

به لحاظ رویش ریواس در مناطق سنگی و صخره‌های برداشت این محصول کاری سخت و طاقت‌فرسا است که معمولا جوانان باتجربه اقدام به برداشت این محصول در مناطق مختلف روستایی خلخال می‌کنند.

برداشت محصول ریواس خلخال از نیمه دوم فروردین ماه در مناطق گرمسیری خلخال آغاز و تا نیمه‌های خرداد ماه و دست کم به مدت دو ماه در مناطق معتدل و سردسیر این شهرستان ادامه می‌یابد.

هم اکنون هرکیلو ریواس تازه به نرخ ۳۰۰ هزار ریال در سطح شهر خلخال بفروش می رسد و فروانی محصول همراه با قیمت مناسب ان می تواند درامد خوبی را برای برداشت کنندگان ان که اکثر جوانان روستایی خلخال هستند را در سال جاری بدنبال داشته باشد .


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جملات تولدت مبارک پسرم (جملات زیبای تبریک تولد مادر به پسر)