صدای باکتری، ریزترین موجود زنده جهان را بشنوید (فیلم)


صدای باکتری، ریزترین موجود زنده جهان را بشنوید (فیلم)

دانشمندان با ایجاد شرایطی موفق شدند صدای باکتری تک سلولی را قبل از مواجه با آنتی‌بیوتیک و از بین رفتن آن‌ها ضبط کنند. وقتی آنتی بیوتیک به باکتری می‌رسد، کنسرت میکروارگانیسم‌ها نیز به پایان می‌رسد. محققان با هدف بررسی اثربخشی آنتی بیوتیک‌های مختلف دست به آزمایش متفاوتی زدند و صدای باکتری را قبل از برخورد آنتی بیوتیک با آن ضبط کردند. زمانی که صدای...

به گزارش دیجیاتو، در واقع صدایی که شنیده می‌شود، صدای دم یا تاژک‌های باکتری است که به گوش می‌رسد. تاژک‌ها در حین حرکت با گرافن برخورد می‌کنند. همین برخورد ارتعاشی را در سطح گرافن ایجاد می‌کند و دانشمندان آن را به صدایی قابل

شنیدن تبدیل کرده‌اند.ضبط صدای باکتری توسط دانشمندان

دانشمندان با ایجاد شرایط مناسبی موفق شدند صدای باکتری‌ را قبل از برخورد آنها با آنتی بیوتیک و از بین رفتن باکتری ضبط کنند. در کنسرت میکروارگانیسم‌ها، زمانی که میکروب توسط آنتی بیوتیک از بین می‌رود، موسیقی نیز متوقف می‌شود.

نتایج این تحقیق در نشریه Nature Nanotechnology منتشر شده است. دانشمندان در این تحقیق به سادگی موجود تک سلولی را روی ماده‌ای به نام گرافن قرار داده و منتظر ماندند تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد. گرافن نوعی منحصر به فرد از کربن است که به راحتی به کوچکترین تحریک واکنش نشان می‌دهد و به اندازه یک اتم ضخامت دارد.

«سیس دکر»، محقق دانشگاه صنعتی دلفت هلند و یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: «آنچه دیدیم شگفت‌انگیز بود. ما می‌توانیم صدای یک باکتری را بشنویم.»

«فربد علیجانی»، محقق دانشگاه صنعتی دلفت و یکی از همکارانش درباره این تحقیق می‌‌گوید:

«ضربات تاژگ‌ها روی گرافن واقعا جزئی هستند. ضربه تاژک‌ها روی گرافن حداقل 10 میلیارد بار کوچکتر از ضربه مشت بوکسورها است.»

در واقع ضربات تاژک‌ها در مقیاس نانومتری هستند و محققان ضربات آنها را به موسیقی قابل شنیدار تبدیل کرده‌اند.

چنین تحقیقی بسیار شگفت‌انگیز است و یافته‌های این تیم می‌تواند کاربرد پزشکی مهمی نیز داشته باشد. گوش دادن به صداهای باکتری‌ها می‌تواند به محققان کمک کند تا اثربخشی آنتی بیوتیک‌‌ها را درک کنند. زیرا زمانی که آنتی بیوتیک به باکتری می‌رسد، دیگر کنسرت تمام می‌شود و باکتری از بین می‌رود.

دانشمندان در طول آزمایش خود متوجه شدند اگر باکتری‌ها به آنتی بیوتیک مقاوم باشند، ضربات صدا ادامه خواهد داشت. اما زمانی که باکتری‌ها نسبت به دارو حساس بودند، آهنگ آهسته می‌شد تا زمانی که کاملا از بین برود.

«پیتر استینکن»، محقق دانشگاه صنعتی دلفت می‌گوید: «این ابزار ارزشمند در مبارزه با مقاومت آنتی‌بیوتیکی موثر خواهد بود.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)