توصیه حاج قاسم سلیمانی درباره کتاب الغارات چه بود؟


توصیه حاج قاسم سلیمانی درباره  کتاب الغارات  چه بود؟

پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: کتاب «ترجمه الغارات؛ سال‌های روایت‌نشده از حکومت امیرالمؤمنین» توسط انتشارات بیان معنوی منتشر شده در مجموعه فروشگاه به‌نشر رونمایی شد. این مراسم با حضور حجت‌الاسلام اسکندری از اساتید دانشگاه علم و صنعت و مدرسه علمیه مشکات و حجت‌الاسلام سید محمود زارعی مترجم کتاب و دانش‌آموخته رشته تخصصی تاریخ در حوزه علمیه قم برگزار شد.

انتشارات بیان معنوی در توضیح کتاب الغارات نوشته است: کتاب «ترجمه الغارات» ترجمه‌ای روان بر کتاب «الغارات» نوشتۀ «ابراهیم بن محمد ثقفی کوفی» از علمای بنام شیعه است. کتاب غارات کهن‌ترین منبع موجود در رابطه با نیمۀ دوم حکومت امیرالمؤمنین(ع) و بحث غارات معاویه بوده و به صورت خاص به بررسی آنها پرداخته است. این نیمه روایت نشده حکومت حضرت در تاریخ به اسم دوره غارات نامگذاری کردند. دلیل این نامگذاری هم به خاطر غارت‌ها و شبیخون‌های مکرر لشکریان معاویه بر شهرها و مناطق تحت قلمرو حکومت امام علی بوده است.

حجت‌الاسلام زارعی در پاسخ به سوال مجری درباره اینکه انگیزه او از ترجمه این کتاب چه بوده است، گفت: متأسفانه آن چیزی که افکار عمومی از حکومت امیرالمومنین(ع) در یاد دارند و در رسانه ها به آن پرداخته می‌شود، کامل نیست. زارعی ادامه داد: بخش بزرگی از دوران حکومت حضرت که به دوره «غارات» مشهور شده و از جهاتی مهم‌تر و درس‌آموزتر از نیمه اول حکومت ایشان است و همیچنین تناسب زیادی نیز با شرایط و اتفاقات کنونی ما و منطقه دارد، مورد غفلت قرار گرفته و کمتر کسی از آن مطلع است. حجت‌الاسلام سید محمود زارعی همچنین با اشاره به موضوع کتاب و شناخته شده نبودن اثر گفت: این کتاب تا اندازه‌ای زیادی بین مخاطبین، حوزویان و حتی برخی اساتید شناخته شده نبود.

وی در ادامه به نظر حاح قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: بعد از شهادت حاج قاسم و انتشار توضیحات‌ش در مورد کتاب این اثر تا اندازه‌ای دیده شد. این کتاب تا اندازه زیادی مغفول بوده است. خیلی از بزگواران کتاب غارات را ندیده‌اند و نمی‌دانند که تا چه اندازه این کتاب دارای اهمیت است.

مجری برنامه سپس سخنان سردار سلیمانی درباره اهمیت مطالعه کتاب الغارات را قرائت کرد و گفت: سردار شهید در این توصیه که در توسط مؤسسه حفظ و نشر آثار ایشان منتشر شده است، می‌فرمایند: «این کتاب الغارات را که قدیمی‌ترین کتاب شیعه هست بخوانید، حتماً بخوانید، مقتل کامل است. اگر آن را بخوانید، امروز برای این حکومتی که در استمرار حکومت ‎علی بن ابی‌طالب هست، آگاهانه‌تر و بدون تعصبات فردی و حزبی نگاه می‌کنیم، نظر می‌دهیم و دفاع می‌کنیم.» -


ش

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر یعنی