کشاورزی برپایه دانش و فناوری موجب خودکفایی می شود


کشاورزی برپایه دانش و فناوری موجب خودکفایی می شود

بجنورد-ایرنا- رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: کشاورزی بر پایه علم و دانش و فناوری خودکفایی را به دنبال دارد و حتی کشور را از نفت نیز بی نیاز می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدجواد عسگری روز دوشنبه در جلسه کارگروه تخصصی حوزه کشاورزی، آب منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان اسفراین که با حضور مسوولان کشوری و استانی برگزار شد، اظهار داشت: کشاورزی محور توسعه است و به رشد اقتصادی کمک خواهد کرد.

وی افزود: باید با توجه به شعار امسال تولید نیز بر پایه دانش باشد که اثر بخشی در زمینه های مختلف را به دنبال دارد.

عسگری افزود: هم اینک چهار میلیون بهره بردار در سطح کشور وجود دارد که به نوعی ۲۵ درصد اقتصاد را به خود اختصاص داده و منبع مهم اشتغال است.

وی بر سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی تاکید کرد و افزود: بعضا سو مدیریت ها سفره مردم را کم رنگ کرده است که این موضوع نگران کننده است که هم اکنون باید تلاش کنیم با سرمایه گذاری در حوزه های مرتبط و بردن علم و دانش به این بخش افزایش تولید و امنیت غذایی را ایجاد کنیم.

عسگری بر به روز کردن قوانین نیز در این بخش اشاره کرد و افزود: بعضا قوانین کهنه و دست و پاگیر مانع توسعه و سرمایه گذاری در بخش های مختلف می شود که باید مسیر توسعه را آسان کنیم.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: هم اینک تمامی مشکلات در بخش کشاورزی احصا شده است که در طرح امنیت غذایی مورد بررسی قرار می گیرد که راه کارهایی نیز برای رفع ایرادات ارایه شده که هم اینک این طرح آماده اجرا است.

عسگری با بیان اینکه تولید کننده ها باید با انگیزه و آرامش کار کننند افزود: بهره برداران باید از کار و فعالیت خود سودی کسب کنند که قیمت گذاری محصولات کشاورزی بحث مهمی است که باید با جدیت به آن پرداخت و تصمیم گیری نباید از بالا به پایین باشد.

وی یکی از دغدغه های حوزه صادرات در بخش کشاورزی را از دست دادن بازار ها عنوان کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا بتوانیم جایگاهی در این زمینه کسب کنیم چراکه پتانسیل و ظرفیت بسیار بالایی برای صادرات داریم.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش بر رفع مشکلات حوزه دامپروری تاکید کرد و افزود: با توجه به گرانی نهاده های دامی و خشکسالی بعضا دامداران به اجبار دام های خود را به فروش رسانده اند که حتی در بانک ژنتیکی در آینده دچار مشکل خواهیم شد هم اکنون باید به این تولید کننده ها کمک شود.

عسگری بر مهار آب های مرزی، ایجاد گلخانه ها و افزایش راندمان آبیاری و اجرای طرح های آبخوان داری و آبخیزداری تاکید کرد و اظهار دشات: حتی هم اینک در برخی از استان های کشور فرونشست هایی داشته ایم که تهدید کننده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری اعتبارات مناسبی وجود دارد افزود: به طور خاص به طرح های کشاورزی اهمیت داده می شود که از مسوولان حوزه های مختلف می خواهیم در این زمینه جدیت به کار ببرند و با معرفی طرح های مرتبط با بخش آبخیزداری و آبخوان داری اعتبارات لازم ر ا جذب کنند.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنین به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم نیز اشاره ای کرد و افزود: با احتساب هزینه های کاشت، داشت و برداشت حدود ۴۳ درصد برای زارعان سود حاصل خواهد شد و حتی از قاچاق نیز جلوگیری خواهد کرد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جمعه بازار محلی روستای ارکان