اسکان بیش از 216 هزار دانشجو در خوابگاه‌‍‌های ملکی


اسکان بیش از 216 هزار دانشجو در خوابگاه‌‍‌های ملکی

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اسکان بیش از 216 هزار دانشجو در خوابگاه‌های ملکی دانشگاه‌ها هم زمان با شروع کلاس‌های درس خبر داد.

اسکان بیش از 216 هزار دانشجو در خوابگاه‌‍‌های ملکی

مسعود گنجی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگارایران اکونومیست، اظهار داشت: دانشجویان برای اسکان در خوابگاه ها به سه دسته تقسیم می شوند. دانشجویان روزانه و غیربومی که تعدادشان به بیش از ۲۱۶ هزار نفر می رسد و در خوابگاه های ملکی اسکان داده شدند.

وی درباره ۲ گروه دیگر از دانشجویان، خاطرنشان کرد: گروه دوم دانشجویان نوبت دوم یا شبانه هستند که خوابگاه ملکی از نظر قانونی به آنها تعلق نمی گیرد و باید در خوابگاه استیجاری ساکن شوند؛ گروه سوم نیز دانشجویان خارج از سنوات تحصیلی و متقاضی خوابگاه هستند که برای دریافت خوابگاه از کمیسیون موارد خاص مجوزهای لازم دریافت می کنند.

رییس صندوق رفاه دانشجویان ادامه داد: این دانشجویان هم با پرداخت هزینه، امکان اسکان در خوابگاه استیجاری را دارند.

مشاور وزیر علوم درباره دانشجویان روزانه که به دلیل کاهش ظرفیت خوابگاه های ملکی از دریافت خوابگاه جا مانده اند، تاکید کرد: صندوق رفاه دانشجویان به همه دانشگاه ها اعلام کرده است، بدون محدودیت و در ازای هر دانشجو در تهران مبلغ پنج میلیون تومان، در هشت کلانشهر مبلغ چهار میلیون تومان و در سایر شهرها مبلغ سه میلیون تومان بابت تهیه خوابگاه استیجاری، بپردازند.

به گفته گنجی، به این مبلغ، ودیعه گروهی گفته می شود که دانشگاه به نام دانشجو به خوابگاه های استیجاری پرداخت می کند.

رییس صندوق رفاه افزود: در برخی خوابگاه های ملکی که دانشجویان شرایط اسکان را در خوابگاه نداشتند، ظرفیت ها باز و به دانشجویان دیگری اسکان داده شد. دانشجویان فاقد شرایط شامل دانشجویانی می شوند که به دلایلی سه دُز واکسن کرونا دریافت نکرده اند یا بر اساس مجوزهای پزشکی، امکان زندگی در خوابگاه را ندارند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که تاکنون گزارشی از مشکلات دانشجویان در خوابگاه ها گزارش نشده است.

به گزارش ایران اکونومیست، بر اساس پروتکل های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا که به دانشگاه های ۲ وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شده است، استفاده دانشجویان از ماسک در محل‌ های عمومی خوابگاه مانند آشپزخانه، نمازخانه، سالن‌ های ورزشی، مطالعه و تلویزیون یا هر محل عمومی مورد تجمع دانشجویی با رعایت فاصله گذاری ایمنی الزامی است.

علاوه بر این، رعایت مسائل بهداشتی، گندزدایی و نظافت در مکان‌های عمومی و سرویس‌های بهداشتی در خوابگاه ها از سوی دانشگاه ها الزامی است؛ کارکنان خوابگاه نیز ملزم به استفاده از وسایل حفاظت فردی نظیر ماسک هستند. دستور نصب علایم متعدد هشدار بیماری کووید۱۹ در محل دید دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی از سوی مسوولان مربوط الزامی است.

اسکان دانشجویان متأهل

همچنین بر اساس مصوبه قانون حمایت خانواده، صندوق رفاه دانشجویان مکلف شد ۵۰ درصد ودیعه مسکن یک واحد ۵۰ متری در شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر و ۵۰ درصد واحد ۱۰۰ متری را در سایر شهرها پرداخت کند. بودجه در نظر گرفته شده برای ستاد ملی جمعیت، ۱۰ هزار میلیارد تومان است که از این مبلغ، صندوق چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای تأمین ودیعه ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن دانشجویان متأهل درخواست کرده است که این مبلغ در انتظار ابلاغ است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان