روزه‌ای که ما را به امام زمان(عج) می‌رساند


روزه‌ای که ما را به امام زمان(عج) می‌رساند

حجت‌الاسلام باقی گفت: برخی برای سلامت جسمانی روزه می‌گیرند و برخی برای رسیدن به بهشت؛ هر چه انسان نیت خود را برای خدا خالص‌تر کند، و توجهش به امام باشد، و روزه بگیرد برای آنکه به حبّ امام برسد و زمینه‌ساز ظهور شود، روزه‌اش قیمتی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام باقی با بیان اینکه اساساً ماه مبارک رمضان را می توان ماه زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) دانست، اظهار کرد: برای روشن شدن مطلب باید به فلسفه روزه بازگردیم؛ روزه در یک بعد روزه عام است به معنای امساک از خوردن و نیاشامیدن که مسلمین به آن پایبند هستند؛ روزه دیگر خاص است که در آن فقط نخوردن و نیاشامیدن و پرهیز از مبطلات روزه مطرح نیست یعنی امساک کل اعضا و جوارح از محارم الهی مدنظر است، و قسم سوم روزه مختص اولیای الهی است.

این کارشناس مهدوی ادامه داد: یعنی روزه خاص الخاص آنها که در کل زندگی چشم و زبان و اعضاء و جوارح‌شان را از حرام بازداشته اند و می کوشند دل را از غیر خدا تهی کنند اگر در روزه خاص، انسان اعضاء و جوارح را از حرام باز می دارد اولیاءالله هر چه را غیر از خدا است، حرام می دانند و سعی می کنند دل را از همه اینها پاک کنند و جز محبت الهی و امام زمان(عج) را به دل ندهند، چون می دانند قرآن کریم فرموده است: «مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ» خدا برای انسان دو دل قرار نداده است؛ یعنی انسان یک دل بیشتر ندارد یا جای محبت خدا یا جای محبت غیر خدا!

روزه ای که زمینه ساز ظهور است

وی تصریح کرد: مهم آنکه باید بدانیم در هر سه قسم روزه، بندگان الهی به امام زمان(عج) تقرب پیدا می کنند یعنی زمینه زندگی خود را برای حضور امام مهدی(عج) فراهم می کنند؛ به عبارت دیگر، حتی اگر فقط دل را از طعام و آشامیدن بازبداری باز مراتبی از تابیدن نور کبریایی در دل فراهم می شود و همین هم مرتبه ای از نزدیک شدن به امام عصر(عج) است.

حجت الاسلام باقی اضافه کرد: در روزه خاص هم تقرب به امام(ع) وجود دارد اما در مراتبی بالاتر، چون به فرموده حضرت حجت(عج) آنچه بین ما و ایشان فاصله انداخته، اعمال ما است، یعنی امام عصر(عج) در پرده نیستند بلکه ما در پرده و حجاب گناه و نفس قرار گرفته ایم. برتر از همه اینها، آنکه در روزه اولیاءالله حضور و ظهور امام(عج) نیز رخ می دهد.

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: ظهور عمومی آن است که با فرج امام عصر(عج) و برای همه انسان ها محقق می شود و نیازمند آمادگی مردم برای درک آن و مهیا شدن یاران امام(عج) است، اما ظهور شخصی هم وجود دارد و ممکن است در همین عصر غیبت هم کسی در محضر امام زمان(عج) قرار بگیرد و از فیض وجود ایشان بهره ببرد، این ظهور شخصی زمانی حاصل می شود که انسان در مرتبه روزه اولیای الهی قرار بگیرد و دل را از هر چه غیر خدا است خالی کند، چنین شخصی دیگر در غیبت نیست!

وی افزود: پیامبر(ص) فرمودند: امام همچون خورشید پشت ابر است؛ باید بدانیم ابر حجابِ بر ما است نه بر خورشید، اگر کسی از زمین فاصله بگیرد و از فراسوی ابرها به خورشید بنگرد در غیبت نیست و امام زمان(عج) را ظاهر می بیند. انسانی که روزه اولیاءالله را می گیرد و در آسمان معنویت اوج می یابد، محضر امام عصر(عج) را درک می کند. بنابراین ماه مبارک رمضان، می تواند به زمینه سازی فردی و اجتماعی برای ظهور کمک کند.

سه شرط ظهور و ارتباط آن با روزه

حجت الاسلام باقی با اشاره به شرایط ظهور امام زمان(عج)، بیان کرد: سه شرط برای ظهور امام زمان(عج) عبارتند از: مقبولیت اجتماعی، آمادگی یاران و مهیا شدن سرداران. سه قسم روزه ای که مطرح شد (عام، خاص و خاص الخاص)، سه شرط ظهور را ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: بنابر روایات، ظهور در ماه رمضان رخ می دهد و صیحه آسمانی در صبح بیست و سوم ماه رمضان به گوش می رسد، چون دل ها در ماه مبارک رمضان آماده شده و در شب قدر انسان ها توبه و انابه کرده و در بهترین حالات قرار گرفته اند و می توانند پذیرای ظهور شوند؛ امامی که پاک است باید در ظرف زمانی پاک ظهور کند که بهترین این ظروف زمانی، شب قدر است!

حجت الاسلام باقی با بیان اینکه ماه رمضان ماه زمینه سازی ظهور است و می توان در آن به درجات بالای روزه دست یافت، گفت: باید توجه کرد احکام و آداب شریعت امور حقیقی هستند نه اعتباری یعنی قرار است از ظواهر آنها انسان به باطنشان دست یابد، ما می دانیم برای رسیدن به معنویت راهی جز این احکام وجود ندارد. برای رسیدن به مراتب بالای روزه‌داری باید به ظواهر آداب و احکام پایبند باشیم مثل پرهیز از دروغ و غیبت، عدم آزار دیگران و ... .

وی ادامه داد: یک دلیل آنکه توصیه شده در این ماه ختم قرآن کنید، آن است که چشم روشن شده به نور قرآن به حرمت های الهی خیره نمی شود، زبانی که به ذکر الهی باز شود در گفتگو با خدا قرار می گیرد و ... . مقید شدن به همین ظواهر فقهی و مقید بودن به واجبات و پرهیز از محرمات، راه رسیدن به مراتب بالای روزه داری برای منتظران است.

حجت الاسلام باقی بیان کرد: در همه ماه ها انجام واجبات و ترک محرمات واجب است اما در ماه رمضان این رعایت، تقرب بیشتری به همراه می آورد برای مثال صدقه ای که در شب قدر می دهیم اجری به مراتب بیشتر دارد.

این کارشناس مهدوی درباره تاثیری که انجام مستحبات رمضانی به یاد و نیت امام زمان(عج) به همراه دارد، ابراز کرد: در یک معامله و خرید و فروش انسان باید بداند چه می پردازد و چه می گیرد؟ زمانی ما پولی گزاف می دهیم اما جنسی نامرغوب می خریم! زمانی ما روزه می گیریم با نیت رسیدن به بهشت اما بهشت کجا و بهشت آفرین کجا؟ به قول شاعر «ای دوست شکر بهتر یا آنکه شکر سازد؟».

وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی در روزه قصد می کنند به صاحب روزه برسند، برخی برای سلامت جسمانی روزه می گیرند و برخی برای رسیدن به بهشت و ... هر چه انسان نیت خود را برای خدا خالص تر کند، و توجهش به امام باشد، و روزه بگیرد برای آنکه به حبّ امام برسد و زمینه ساز ظهور شود، روزه‌اش قیمتی خواهد بود و این معامله ای سودآور است: «وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد».

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل