فارس من| چگونه مالی که به گفته فائزه هاشمی حرام شده سبب استحکام اسلام شد؟


فارس من| چگونه مالی که به گفته فائزه هاشمی حرام شده سبب استحکام اسلام شد؟

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس اظهارت موهن فائزه هاشمی درباره پیامبر (ص) و حضرت خدیجه (س) خشم مردم و علما را برانگیخته و چهره‌های مختلف نسبت به این سخنان سخیف واکنش نشان دادند. منتقدان به فائزه هاشمی...

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس اظهارت موهن فائزه هاشمی درباره پیامبر (ص) و حضرت خدیجه (س) خشم مردم و علما را برانگیخته و چهره‌های مختلف نسبت به این سخنان سخیف واکنش نشان دادند.

منتقدان به فائزه هاشمی سامانه فارس من را هم فرصتی برای اعتراض و فریاد بر این هتاکی دانستند و پویشی برای برخورد با او ثبت کردند که می‌توانید از اینجا ملاحظه کنید.

خدیجه کبری (س)، اولین بانویی است که به پیامبر اکرم (ص) ایمان آورد. او از ثروتمند‌ترین زنان دوران خود بود که در راه پیشبرد اسلام همه اموال خود را هزینه کرد تا جایی که در هنگام وفاتش حتی یک کفن برای خود نداشت. این بخشش اموال آنچنان برای اسلام اثربخش بود که مشهور شد: گسترش اسلام و برافراشته شدن پرچم آن به برکت دو چیز است؛ شمشیر حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام و اموال حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها. حال در چنین شرایطی که دین اسلام استحکامش را مدیون ام‌المؤمنین خدیجه (س) است، فائزه هاشمی بیان می‌کند که پیامبر (ص) اموال خدیجه (س) را حرام کرده است.

حضرت خدیجه (س) از منظر قرآن

حجت‌الاسلام علیرضا خاتم کارشناس مذهبی و پژوهشگر اهل بیت (ع) در گفت‌وگو با فارس درباره جایگاه حضرت خدیجه (س) از منظر قرآن گفت: با توجه به روایات اسلامی، زمانی که آیه «رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا؛ (سوره فرقان آیه ۷۴) و کسانی که گویند: پروردگارا، ما را زنان و فرزندانی مرحمت فرما که مایه چشم روشنی ما باشند و ما را پیشوای اهل تقوا قرار ده.» نازل شد، رسول خدا (ص) به جبرئیل فرمودند: منظور از «مِنْ أَزْوَاجِنَا» کیست؟ حضرت جبرئیل عرض کرد: خدیجه (س). سپس پیامبر (ص) فرمودند: «ذُرِّیَّاتِنَا» چه کسانی هستند؟ حضرت جبرئیل گفت: فاطمه (س). پیامبر (ص) پرسیدند: مراد از «قُرَّةَ أَعْیُنٍ» چه کسانی هستند؟ جبرئیل پاسخ داد: حسن و حسین (ع). ایشان گفتند: منظور از«وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا» چه کسی است؟ جبرئیل گفت: علی بن ابی طالب (ع).

حضرت خدیجه (س) در آینه روایات بزرگان/ بهترین بانو

وی درباره جایگاه والا و با عظمت حضرت خدیجه (س) بر اساس روایات موجود در منابع فریقین گفت: طبق روایات شیعه و سنی، حضرت خدیجه (س) یکی از چهار زنی است که در دنیا به کمالی دست یافت که دیگر زنان عالم به آن جایگاه دست نیافته و نخواهند یافت. این بانوی بزرگ اسلام، در بندگی خدا آن‌چنان اوج گرفت که در کنار دخترش، عنوان برترین زنان بهشت را دارا است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «أفضلُ نساءِ أهلِ الجنةِ خدیجةُ بنتُ خویلدٍ و فاطمةُ بنتُ محمدٍ و مریمُ بنتُ عمرانَ وآسیةُ بنتُ مزاحمٍ امرأةُ فرعونَ، بهترین زنان بهشت، حضرت خدیجه، حضرت فاطمه، حضرت مریم و حضرت آسیه همسر فرعون هستند.»

غبطه حضرت آدم علیه‌السلام بر پیامبر اسلام (ص)

این کارشناس مذهبی بااشاره به غبطه حضرت آدم بر پیامبر (ص) گفت: طبق روایات، زمانی که حضرت آدم (ع) از جایگاه حضرت خدیجه (س) و بذل و بخشش اموالش در راستای آبیاری نهال جوان اسلام آگاه شد، نسبت به پیامبر اکرم غبطه خورد و فرمود: «مِمّا فَضَّلَ الله به إبنی عَلَیّ أن زوجته خَدیجهً کانَت عَوناً لَه عَلَى تَبلیغِ أمرِ الله (عزّ و جلّ) وَ أن زَوجَتی کانَت عَوناً لی عَلَى المَعصِیَه، (عمده القاری، ج۱، ص۶۳) یکی از تفضلات خداوند عالم بر فرزندم حضرت محمد این است که همسرش خدیجه، همکار و همیار او برای تبلیغ امر الهی بود، اما همسر من، همیار من برای معصیت خداوند بود.»

بصیرت خدیجه سلام‌الله علیها

حجت‌الاسلام خاتم با اشاره به بصیرت و تواضع حضرت خدیجه (س) گفت: زمانی که حضرت خدیجه کبری (س) احساس کرد مرگش فرا رسیده است به پیامبر اکرم (ص) به عنوان وصیت جملاتی را عرضه داشت که نشان از اوج بصیرت و معرفت این بانوی بزرگ اسلام است. وی در اولین جمله خود خطاب به پیامبر چنین فرمود: اگر من در حق تو کوتاهی کرده‌ام مرا عفو کن. پیامبر اکرم (ص) فرمود: ای خدیجه! من از تو کوچک‌ترین قصوری ندیده‌ام و تو تمام تلاش خود را در خدمت به من و اسلام به کار بردی و بسیار خسته شدی و تمام زندگی‌ات را خرج کردی. (شجره طوبی، ج ۲، ص۲۳۵)

وی در پایان گفت: حضرت خدیجه تمام ثروت خود را در مسیر اعتلای اسلام خرج کرد ولی از آنجایی که عظمت اسلام را درک کرده است نه تنها این عمل خود را بزرگ نمی‌پندارد بلکه خود را مقصر نیز می‌داند. این است بصیرتی که بزرگان عالم خلقت همچون حضرت آدم (ع) به آن غبطه می‌خورند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ ذوقم وه یه که بیای بشنوم دنگ صدات