اخبار مذاکرات ایران و امریکا قیمت ها را در بازار خودرو جا به جا کرده / دولت تلاش دارد تا بازار داخل را از مذاکرات جدا کند، اما این شیوه‌ی قیمت‌گذاری، بازار را به سمت فضای خارجی سوق داده / فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار، باعث شده تقاضا‌های کاذب بسیار


اخبار مذاکرات ایران و امریکا قیمت ها را در بازار خودرو جا به جا کرده / دولت تلاش دارد تا بازار داخل را از مذاکرات جدا کند، اما این شیوه‌ی قیمت‌گذاری، بازار را به سمت فضای خارجی سوق داده / فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار، باعث شده تقاضا‌های کاذب بسیار

میلاد بیگی، کارشناس صنعت خودرو درباره افزایش قیمت خودرو‌های داخلی، گفت: «با توجه به اینکه قیمت فروش کارخانه‌ای خودرو‌ها از قیمت بازار فاصله بسیار زیادی گرفته است، فروش کارخانه عملا نمی‌تواند سیگنال دهنده به بازار باشد. فاصله قیمتی منجر به این شده است که تقاضا‌های کاذب بسیار زیادی شکل گیرد و عملا بازار خودروی ما را به اخبار و پیش‌بینی‌هایی که از...

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اخبار مذاکرات ایران و امریکا قیمت ها را در بازار خودرو جا به جا کرده / دولت تلاش دارد تا بازار داخل را از مذاکرات جدا کند، اما این شیوه‌ی قیمت‌گذاری، بازار را به سمت فضای خارجی سوق داده / فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار، باعث شده تقاضا‌های کاذب بسیار

یک کارشناس صنعت خودرو درباره افزایش قیمت خودرو‌های داخلی، گفت: «با توجه به اینکه قیمت فروش کارخانه‌ای خودرو‌ها از قیمت بازار فاصله بسیار زیادی گرفته است، فروش کارخانه عملا نمی‌تواند سیگنال دهنده به بازار باشد. فاصله قیمتی منجر به این شده است که تقاضا‌های کاذب بسیار زیادی شکل گیرد و عملا بازار خودروی ما را به اخبار و پیش‌بینی‌هایی که از سایر حوزه‌ها در این بازار می‌شود، وابسته کرده است.»

میلاد بیگی در گفت و گو با «انتخاب» درباره علت افزایش قیمت خودور‌های داخلی در ابتدای این هفته، عنوان کرد: «این افزایش قیمت از چند مسئله قابل توجه است؛ اولین نکته اینکه با توجه به اینکه قیمت فروش کارخانه‌ای خودرو‌ها از قیمت بازار فاصله بسیار زیادی گرفته است، فروش کارخانه عملا نمی‌تواند سیگنال دهنده به بازار باشد. به بیان دیگر، نمی‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند. این مهم لاجرم منجر به این می‌شود که بازار صرفا از حوزه‌های دیگر سیگنال گیرد. البته عدم فروش خودرو حتما سیگنال می‌دهد، ولی فروش بنگاه نمی‌تواند وضعیت را بهبود دهد.»

وی درباره علت اینکه فروش بنگاه تاثیری در بهبود وضعیت ندارد، عنوان کرد: «به علت اینکه فاصله قیمتی منجر به این شده است که تقاضا‌های کاذب بسیار زیادی شکل گیرد و عملا بازار خودروی ما را به اخبار و پیش‌بینی‌هایی که از سایر حوزه‌ها در این بازار می‌شود، وابسته کرده است. به ویژه بعد از فروردین ماه اخبار و بحث‌های ناشی از جنگ اوکراین و افزایش قیمت مواد اولیه بر خودرو که یک کالای نهایی اثرگذار است و در کنار این‌ها بحث‌ها و مسائلی که حول و حوش میان مذاکرات ایران و امریکا ست، مهم‌ترین پارامترهایی‌ست که در شرایط فعلی در این بازار اثر می‌گذارند و قیمت را جا به جا می‌کنند.»

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: «علیرغم اینکه دولت تلاش دارد تا وضعیت بازار داخل را از مذاکرات و مسائل خارج از مرز‌ها جدا کند، اما این شیوه قیمت‌گذاری بازار را به سمت فضای خارجی سوق داده است و در شرایط فعلی بزرگترین لنگر‌های قیمتی ما را دارد تشکیل می‌دهد. هر گونه مباحثی که در خارج از مرز‌ها شکل می‌گیرد، علاوه بر اینکه می‌تواند بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد، بازار خودرو را هم کاملا با خود جا به جا می‌کند.»

بیگی ادامه داد: «در مورد وضعیت بلند مدتش هم حتما مسئله تورم تاثیر دارد، ولی وقتی تغییرات قیمت کوتاه مدت و شوک‌های بازار را بررسی می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که بحث‌هایی مثل نقدینگی و تورم عوامل اصلی برای تغییرات و نوسانات کوتاه مدت نیستند.»

وی در واکنش به اینکه حجت الله فیروزی، نماینده مجلس یکی از علل افزایش قیمت خودرو را حذف شورای رقابت و مشخص نبودن متولی قیمت‌گذاری در دولت عنوان کرده است، گفت: «ستاد تنظیم بازار متولی قیمت خودروست و این معلوم است. اتفاقا رویه‌ای که از شورای رقابت شروع شده، این مسئله را تشدید می‌کند. وضعیت به این صورت است که از آن دوره شیوه قیمت‌گذاری به نحوی تنظیم شد که قیمت بازار و کارخانه با هم فاصله بسیار پیدا کردند و در مقابل هم قیمتی که برای کارخانه گذاشته شده با هزینه تمام شده خودروساز فاصله داشت. این امر هم منجر به این شد که خودروساز زیان بیند و هم آنقدر تقاضا بالا رفت که خریدار واقعی عملا نمی‌توانست خودرو از کارخانه خریداری کند.»

این کارشناس تاکید کرد: «در کنار مسائل ذکر شده، مسئله ارزی ما که منجر به ممنوعیت واردات را هم شد، این وضعیت نا به سامان را برای بازار خودرو ما ایجاد کرد. مسئله اختیار قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت مسئله‌ای را حل نمی‌کند بلکه خود یکی از عوامل اصلی بحران در این دو سال گذشته بوده است و به همین دلیل هم از شورای رقابت این اختیار گرفته شد. نه تنها در این دولت بلکه در دولت قبل هم داشت تلاش‌های صورت می‌گرفت که اختیار قیمت‌گذاری از شورا گرفته شود.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | بسته شدن صفحه اینستاگرام همسر سابق «مهدی قائدی»؛ علت چی بود؟