آموزش نصب لوستر در سقف کاذب


آموزش نصب لوستر در سقف کاذب

اگر در گذشته سقف منازل تنها از تیرآهن، گچ، کاهگل و مواردی از این دست تشکیل شده بود، امروزه وضعیت کاملا متفاوت شده و متریال و سازه های جدیدی به داخل ساختمان ها راه پیدا کرده اند. سقف کاذب یکی از همین سازه های مدرن است که چند سالی است وارد بازار کشور شده است […] نوشته آموزش نصب لوستر در سقف کاذب...

اگر در گذشته سقف منازل تنها از تیرآهن، گچ، کاهگل و مواردی از این دست تشکیل شده بود، امروزه وضعیت کاملا متفاوت شده و متریال و سازه های جدیدی به داخل ساختمان ها راه پیدا کرده اند. سقف کاذب یکی از همین سازه های مدرن است که چند سالی است وارد بازار کشور شده است و جا پای خود را در خانه های ایرانی پیدا کرده است.

معمولا هدف از ایجاد سقف کاذب افزایش زیبایی ظاهری و ایمنی بیشتر ساختمان در برابر بلایای طبیعی مثل زلزله است. اما این سقف آیا برای موارد دیگری مثل نصب لوستر نیز آمادگی دارد؟ آیا می توان انواع لوسترها را بدون نگرانی روی این سقف ها سوار کرد؟

طرح این سوالات به این خاطر است که می دانیم ساختار سقف کاذب استحکام کمتری نسبت به سقف تیرآهنی دارد. در نتیجه منطقی است که در هنگام نصب لوستر در سقف کاذب کاملا مراقب باشیم تا اتفاق ناگواری رخ ندهد. در واقع اگر فرایند نصب لوستر در سقف را به درستی انجام دهید، می توانید هر لوستری را روی این نوع سقف ها سوار کنید. این پروسه البته نیاز به فوت و فن های خاصی نیز دارد که اگر با آنها آشنا نباشید، نمی توانید نتیجه مطلوبی به دست آورید. به همین جهت در ادامه این مطلب در رابطه با نحوه نصب لوستر در این سقف ها صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.

سقف کاذب چیست و چه ساختاری دارد؟

سقف کاذب به عنوان سقف ثانویه در زیر سقف اصلی قرار می گیرد. این سقف ها زیبایی ظاهری محیط داخلی ساختمان را افزایش می دهند، ساختمان را تا حدودی در برابر بلایای طبیعی ایمن می کنند و آن را از حرارت بیرون و سر و صدای مزاحم عایق می کنند. با توجه به این مزایا بی دلیل نیست که استقبال از سقف های کاذب تا این اندازه افزایش پیدا کرده است.

این سقف ها البته در انواع مختلفی در بازار عرضه می شوند که مهم ترین آنها عبارتند از:

سقف کاذب پی وی سی؛ این نوع از سقف ها به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت بیشتر در سرویس بهداشتی، حمام و استخر کار می شوند. سقف کاذب رابیتس؛ ساختار سقف کاذب رابیتس از گالوانیزه است که با آرماتوربندی به سقف اصلی متصل می شود. از این نوع سقف بیشتر در اتاق نشیمن استفاده می شود. سقف کاذب کناف؛ زیرسازی این سقف ها از فولاد سبک است که استحکام بالایی را به آن بخشیده است. سقف کاذب چوبی سقف کاذب گچی
آموزش نصب لوستر در سقف کاذب

چه لوسترهایی را می توان در سقف کاذب نصب کرد؟

علیرغم تصور بسیاری از افراد، هر لوستری را می توان در سقف کاذب نصب کرد. اگر سقف کاذب به درستی کار شده باشد و از مواد مستحکمی تشکیل شده باشد، می تواند وزن لوستر را به سادگی تحمل کند. تفاوتی نمی کند که لوستر انتخابی شما چه وزنی داشته باشد، زیرا اگر روش صحیح را برای نصب لوستر در نظر بگیرید، می توانید لوسترتان را روی آن سوار کنید.

تنها نکته ای که وجود دارد اینکه باید روش صحیح را برای نصب لوستر خود در نظر بگیرید. زیرا به دلیل محدودیت های سقف کاذب، روش نصب لوسترهای خیلی سنگین با لوسترهای سبک متفاوت است. در ادامه این روش ها را توضیح داده ایم.

مراحل نصب لوستر در سقف کاذب

نصب لوستر در سقف کاذب کاری سختی نیست و اگر لوسترتان سبک باشد، به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. به خصوص با توجه به نرخ اتحادیه برق کشی ساختمان، از نظر اقتصادی نیز بسیار به صرفه است که این کار را خودتان انجام دهید. انجام این فرایند اما از مراحل مختلفی تشکیل پیدا کرده که به شرح زیر می باشند:

از پیچ پروانه ای استفاده کنید

برای نصب لوستر در سقف کاذب نمی توان از پیچ و رولپلاک استفاده کرد، زیرا سقف کاذب با فاصله نسبت به سقف اصلی قرار گرفته و در این شرایط پیچ و رولپلاک به سقف اصلی سفت نخواهند شد. نتیجه این امر سقوط پیچ و لوستر است. در نتیجه به جای آنها باید از پیچ پروانه ای (رول بولت های پروانه ای) استفاده کنید. پس در مرحله نخست پیچ پروانه ای را از ابزارفروشی ها تهیه نمایید.

آموزش نصب لوستر در سقف کاذب

سقف را برای نصب پیچ پروانه ای سوراخ کنید

با مته (ترجیحا مته شماره 16) سقف کاذب را سوراخ کنید تا محلی برای نصب رول بولت پروانه ای ایجاد شود. سپس این رول بولت های پروانه ای را ببندید و در سوراخی که ایجاد کرده اید، فشارشان دهید. این پروانه ‌ها پس از عبور از ضخامت سقف کاذب در بالای آن باز می‌ شوند. در آخر قسمت چنگک مانند رول بولت پروانه ای را کاملا بچرخانید تا در جای خود سفت شود.

لوستر را نصب کنید

بعد از آنکه رول بولت پروانه ای را در سقف کار کردید، لوستر سبک خود را به چنگک آن وصل کنید و خوب آن را بررسی نمایید که مطمئن شوید به درستی در جای خود مستحکم شده باشد. سپس اتصالات برقی لوستر را وصل کنید.

نصب لوستر سنگین روی سقف کاذب چگونه است؟

اگر مدیر ساختمان هستید، حتما می دانید که نصب لوستر در لابی و ورودی ساختمان معمولا یکی از وظایف مدیر ساختمان است. و طبیعتا در اینگونه مکان ها لوسترها سنگین کار می شوند. حال اگر در لابی و سایر مشاعات از سقف کاذب استفاده شده بود، چطور می توان این لوسترهای سنگین را در محل اجرا کرد؟

باید بگوییم که در خصوص نصب لوسترهای فوق سنگین و بسیار بزرگ لازم است به شیوه‌‌ دیگری عمل نمایید. زیرا برای این کار مجبور به برداشتن قسمتی از سقف کاذب خواهید بود. البته استفاده از یک نگهدارنده مانند بریس فن می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

بریس فن یک ابزار جعبه ای مانند از جنس فلز یا پلاستیک بسیار مقاوم است که به وسیله پیچ به سقف متصل می ‌شود. این وسیله با چندین پیچ بلند و ایجاد سوراخ عمیق در سقف اصلی، کاملا به سقف محکم شده و وزن لوستر را به راحتی تحمل می کند. حتی می‌ توانید برای محکم‌ تر شدن جعبه بریس فن، آن را به یک میله مهاربند که در زیر سقف کاذب و روی سقف اصلی تعبیه کرده ‌اید، نصب کنید تا خیالتان از هر جهت راحت باشد. به خصوص زمانی که محل نصب لوستر میان دو تیرآهن سقف قرار گرفته باشد، مهاربند فن بهترین انتخاب است. برای نصب صحیح بریس فن هم می توانید کاتولوگ راهنمای آن را مطالعه نمایید.

آموزش نصب لوستر در سقف کاذب

البته روش های دیگری نیز برای نصب لوسترهای خیلی سنگین وجود دارد. مثلا اینکه اول با استفاده از قلاب و زنجیر لوستر را به سقف اصلی متصل کنید. در این روش باید دقت نمایید که محل نصب لوستر مشخص شده و یک قلاب یا زنجیر برای اتصال لوستر به سقف تعبیه شده باشد. در غیر این صورت خودتان باید مقداری از سقف را تخریب کرده و قلاب یا زنجیر را در محلی مناسب کار کنید (در چنین شرایطی از قلاب های پروانه دار استفاده کنید که به سادگی نصب می شوند).

سخن پایانی

استفاده از سقف کاذب انجام هر فرایندی را ساده تر می کند. و دقیقا به همین خاطر است که با رعایت دستورالعمل های بالا خودتان نیز می توانید کار نصب لوستر در سقف کاذب منزلتان را انجام دهید. با این وجود اگر در چگونگی نصب لوستر تردید دارید و دلتان می خواهید که کار توسط افراد کاربلد صورت بگیرد، می توانید از متخصصین نصب و تعمیرات لوستر نیز بهره بگیرید تا بهترین نتیجه ممکن به دست بیاید.

ضمنا به یاد داشته باشید که می توانید انواع خدمات منزل را از خدمات منزل اسپارد به بهترین شکل دریافت کنید و از پیشتیبانی کامل برخوردار باشید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه