کنفرانس وب‌پژوهی مورد حمایت پایگاه بین‌المللی انستیتو مهندسان برق و الکترونیک قرار گرفت


کنفرانس وب‌پژوهی مورد حمایت پایگاه بین‌المللی انستیتو مهندسان برق و الکترونیک قرار گرفت

رییس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: کنفرانس وب پژوهی موفق شد در هفت سال گذشته اندکس‌های ISC و SID وزارت علوم را اخذ کند و مورد حمایت پایگاه بین‌المللی انستیتو مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) قرار گیرد.

کنفرانس وب‌پژوهی مورد حمایت پایگاه بین‌المللی انستیتو مهندسان برق و الکترونیک قرار گرفت

انستیتو مهندسان برق و الکترونیک (IEEE=Institute of Electrical and Electronics Engineers) یک پایگاه بین المللی داده تحقیقاتی و بزرگ ترین جامعه فنی جهان در ۱۵۰ کشور است. این پایگاه ۳۰ درصد از ادبیات پژوهشی در زمینه فنی و مهندسی جهان در مهندسی برق و کامپیوتر را چاپ می‌کند.
به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست، سعید هاشمی رییس دانشگاه علم و فرهنگ در نشست خبری هشتمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی افزود: مجموعه جهاد دانشگاهی و دانشگاه علم و فرهنگ همیشه به دنبال بحث های پژوهشی به ویژه در حوزه های میان رشته ای و مباحث جدید است از اینرو برای نخستین بار در کشور ایده برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی مطرح شد و از سال ۱۳۹۴ به همت دانشگاه علم و فرهنگ آغاز به فعالیت کرد.

وی به مزایای برگزاری این کنفرانس اشاره کرد و یادآور شد: یکی از محاسن برگزاری این کنفرانس ارتباط رشته های مختلف با یکدیگر است؛ با برگزاری این کنفرانس، علوم انسانی و مهندسی به ویژه علوم کامپیوتر و IT می توانند به خوبی با یکدیگر متصل شوند و از ظرفیت های هم نیز به خوبی استفاده کنند و هم افزایی علمی و مناسبی نیز داشته باشند.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ تصریح کرد: در سال های گذشته استقبال خوبی از برگزاری این کنفرانس شده است اما طی دو سال اخیر به جهت شیوع ویروس کرونا، قادر به برگزاری حضوری این کنفرانس نبودیم. امسال قرار شد این کنفرانس به صورت مجازی و حضوری برگزار شود. تحریم ها آسیب زیادی به کنفرانس های بین المللی وارد کرده است اما امسال با تمام همه مشکلات و محدودیت ها تعدادی از دانشمندان این حوزه برای روزهای ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت ماه سخنرانی خواهند کرد که امیدواریم بتوانیم از تجربیات و دانشمندان بهره ببریم.

هاشمی ابراز امیدواری کرد برگزاری این کنفرانس ها باعث ارتقای اساتید و دانشجویان و این حوزه علمی در دنیا شود. همچنین در کنفرانس وب پژوهی آینده با در نظر گرفتن ایده های مختلف بتوانیم بنیاد کسب و کار و هسته های کسب و کاری ایجاد کنیم که از دل آنها استارتاپ بیرون بیاید. این مهم با اهداف اصلی دانشگاه یعنی اشتغال زایی و کارآفرینی بسیار نزدیک است.

محمد جواد شایگان فرد دبیر اجرایی هشتمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی نیز در این نشست خبری اظهارداشت: در حال حاضر با توجه به اینکه روز به روز استفاده از وب و فناوری مجازی بیشتر شده و کاربرد آن نیز بسیار همه جانبه است، اهمیت آن بیش از پیش مشخص شده است.
وی تاکیدکرد: شاید سال ۱۳۹۴ که ما این ایده را مطرح کردیم آنچنان اهمیت موضوع پر رنگ نبود اما به تدریج این بحث به ویژه در ۲ سال اخیر که درگیر کرونا بودیم، بیشتر مطرح شد و خیلی از مردم که از فضای مجازی استفاده نمی کردند به اجبار به این سمت روی آوردند و وارد فضای مجازی شدند از اینرو استفاده از اینترنت و فضای مجازی در دنیا و ایران به شکل تصاعدی رشد پیدا کرده است.

دبیر اجرایی هشتمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی گفت: اکنون ما در فضای مجازی در زندگی دوم بسر می بریم. به اعتقاد متخصصان این زندگی دوم در حال تبدیل شدن به زندگی اول است زیرا بسیاری از جوانان و نوجوانان ما زمان زیادی را در فضای مجازی می گذرانند. البته نباید از اثرات جانبی این مساله نیز غافل بمانیم.

شایگان فرد عنوان کرد: کنفرانس وب پژوهی محلی برای ارایه موضوعات تحقیقاتی در حوزه های مختلف وب است؛ بحث وب یک موضوع بین رشته ای است و فقط صرفا مربوط به بحث مهندسی کامپیوتر و فضای اطلاعات نیست. در حال حاضر جنبه های مختلفی در حوزه وب پژوهی مانند روان شناسی، حقوقی و حتی هنری مطرح است.

به گفته وی، یکی از مزیت های کنفرانس وب پژوهی این است که صرفا مخصوص دانشکده فنی و کامپیوتر نیست. ما از دانشکده ها و گروه های مختلف مقاله داریم و هرکسی در حوزه کاری خودش می تواند آثارش را به کنفرانس وب پژوهی ارسال کند.

دبیر اجرایی هشتمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی اظهارداشت: کنفرانس وب پژوهی موفق شده طی هفت سال گذشته اندکس های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) وزارت علوم را اخذ کند و مورد حمایت حوزه بین المللی IEEE (یکی از معتبرترین پایگاه اطلاعاتی دنیا) نیز قرار بگیرد.

شایگان فرد گفت: امسال ۱۳۱ مقاله در حوزه های مختلف دریافت کرده ایم که ۲۵ مقاله به شکل شفاهی(۳۰ درصد) و ۲۷ درصد نیز به صورت پوستر پذیرش شده اند. همچنین امسال حداقل از ۱۰ کشور دنیا مقاله دریافت کرده ایم.

وی به محورهای این کنفرانس اشاره کرد و افزود: یک سری از محورهای کنفرانس فنی بوده و در ارتباط با یادگیری ماشین، بازیابی اطلاعات، سیستم های توزیع شده و ابری است و یک سری دیگر از محورها نیز مانند ارتباطات و مدیا، مدیا و رسانه و وب و همچنین حقوق فناوری و وب مربوط به حوزه علوم انسانی است. همچنین در حوزه علوم انسانی محورهایی مانند تعامل انسان با کامپیوتر داریم که بین رشته های هنر و علوم کامپیوتر مشترک است. جنبه فنی آن را علوم کامپیوتر و جنبه های بصری آن را نیز افراد هنری و گرافیکی درگیر می کند.

دبیر اجرایی هشتمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی درمورد کاربردهای این حوزه گفت: بررسی ها نشان داده اند که بیشتر این مقالات به سمت هوشمند سازی وب پیش رفته اند به عنوان مثال ماشین به کمک تحلیل وب آمده است. در علم وب انسان نمی تواند بسیاری از احساسات کامنت های یک خبر را تحلیل کند. فرضا تحلیل نظر مثبت و منفی کاربران یک رسانه بسیار سخت است اما تحلیل متن، تصویر، هوشمند سازی اغلب جنبه کاربردی دارد و از دل اپلیکیشن ها بیرون می آید.

به گزارش دانشگاه علم و فرهنگ، هشتمین کنفرانس وب پژوهی ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ توسط این دانشگاه برگزار می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)