55 هکتار از حریم 60 متری دریا در استان بوشهر رفع تصرف شد


55 هکتار از حریم 60 متری دریا در استان بوشهر رفع تصرف شد

گناوه - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: در اجرای دستور پارسال رئیس‌جمهور برای رفع تصرف دستگاه‌های دولتی از حریم 60 متری دریا، تاکنون به مساحت 55 هکتار از اراضی ساحلی این استان به طول حدود 10 کیلومتر، آزادسازی و رفع تصرف شده است.

غلامرضا منتظری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عمده آزادسازی های صورت گرفته حریم ۶۰ متری دریا مربوط به جنوب و مرکز این استان است که با حمایت و همراهی و توجه خاصی که همه دستگاه‌ها اعم از دادستان ها، فرمانداران ، فرماندان نظامی و انتظامی، قضایی و همکاری و تعامل بین ۲ دستگاه منابع طبیعی و راه و شهرسازی وجود دارد، اقدام شد.

وی اظهارداشت: در شهرستان گناوه عمده تصرف حریم در محدوده قانونی شهر قرار داشت و مقداری هم در خارج از حریم شهر بود که متولی آزادسازی و حفاظت در محدوده حریم شهرها برعهده راه وشهرسازی و در خارج منابع طبیعی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری در ارتباط با اهمیت طرح های حوضه آبخیز گفت: باتوجه به وضعیت اقلیمی استان بوشهر ،انجام پروژه‌های آبخیزداری یکی از اقدام‌های بسیار مهم و اساسی و حیاتی برای این استان است که اداره کل نیز متناسب با شرایط شهرستان ها ، برنامه‌هایی در دست اقدام، پیشنهاد و تدوین برای سال جاری کرده است.

وی بیان کرد: ۲۴ پروژه در حوضه آبخیزداری استان بوشهر اعم از سنگی ملاتی، خاکی و بندهای خاکی فعال است که بخشی از آنها به شهرستان گناوه تعلق دارد.

منتظری افزود: کنترل فرسایش خاک، پیشگیری از سیل و مهار آن، تقویت و تغذیه سفره‌ آب های زیرزمینی و پوشش گیاهی از عمده اهداف و مزایای اجرای طرح های آبخیزداری است.

وی ادامه داد: در شهرستان گناوه بلحاظ شرایط خاص و متناسب با نیاز این منطقه، مطالعه در ۲ حوضه آبخیز در سال گذشته داشتیم و امسال نیز طرح‌های آماده برای اجرا داریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: طرح مطالعات آبخیز روستاهای چهارمحال و چهاربرج به مساحت هشت هزار و ۴۸۳ هکتاراز سال گذشته شروع شده و همچنین در زه چاه شور نیز به مساحت ۵ هزار و ۱۶ هکتار طرح مطالعه داریم.

وی بیان کرد: با مطالعه این حوضه ها، طرح های زیادی برای اجرا در این شهرستان داریم که درصورت تامین اعتبار اجرایی خواهد شد.

وی اظهارداشت: در سال ۱۴۰۰ دو پروژه آبخیزداری درگناوه با اعتبار بیش از ۷۰ میلیاردریال شامل حوضه آبخیز دره گپ تاجملکی و رجدون آغاز شد و در سال جاری نیز از محل اعتبارات ملی و استانی برنامه پیشنهادی برای احداث ۱۰ سازه در این شهرستان داریم که به ۲۷۰ میلیارد ریال نیاز است و امیدواریم در صورت تامین اعتبار، آمادگی برای اجرای آنها داریم.

منتظری ، میزان کل اراضی ملی استان بوشهر را که حفاظت آنها بر عهده این سازمان است ، یک میلیون و ۷۳۹ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: جنگل‌های دست کاشت و طبیعی ، مراتع و مناطق عرصه‌های بیابانی ، شامل این اراضی می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟