چگونه کتاب بخوانیم؟


کتاب بخشی از زندگی تمامی انسان‌ها به حساب می‌آید که همه‌ی ما از کودکی تا...
کتاب بخشی از زندگی تمامی انسان‌ها به حساب می‌آید که همه‌ی ما از کودکی تا به الان با آن سر و کار داشته‌ایم. امروزه با ورود تکنولوژی و فضای اینترنتی به زندگی افراد، دیگر کمتر ک...

 

کتاب بخشی از زندگی تمامی انسان‌ها به حساب می‌آید که همه‌ی ما از کودکی تا به الان با آن سر و کار داشته‌ایم. امروزه با ورود تکنولوژی و فضای اینترنتی به زندگی افراد، دیگر کمتر کسی سراغ مطالعه کتاب می‌رود و درواقع اکثر افراد با فضاهای مجازی مشغول هستند. متاسفانه امروزه میزان مطالعه کتاب نسبت به سال‌های پیش بسیار کاهش یافته است و همین موضوع به یکی از معضلات اصلی جامعه تبدیل شده است.

برای اینکه بتوانیم دوباره ارتباط خود را با کتاب و کتابخوانی برقرار کنیم باید در ابتدا پرسش‌هایی را مطرح کرده و پاسخ آنها را بدهیم. برای مثال چرا کتاب بخوانیم؟ چگونه کتاب بخوانیم؟ کتابخوانی چه فوایدی دارد؟ و... که این پرسش‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا دید صحیحی از کتاب و کتابخوانی در ذهن خود داشته باشید.

در ادامه شما را با مطالب بیشتری درمورد نحوه کتابخوانی آشنا خواهیم کرد؛ پس با ما همراه باشید.

چگونه کتاب بخوانیم؟

 

کتاب و کتابخوانی

کتاب از مواردی است که انواع و اقسام گوناگونی دارد. در زمان‌های قدیم افراد از کتاب‌های گوناگونی استفاده می‌کردند و قادر بودند تا در ماه چندین کتاب بخوانند ولی امروزه میزان کتابخوانی افراد بسیار پایین آمده است. در صورتی که با کتاب و کتابخوانی ارتباط خوبی داشته باشید، کتاب می‌تواند به یکی از تفریح‌های دلنشین و زیبای شما تبدیل شود.

کتابخوانی خود چند نوع دارد و هر یک از آن‌ها با هم دارای تفاوت‌هایی هستند. نوع اول افرادی هستند که از کتاب‌های گوناگون استفاده می‌کنند تا هر روز مطالب جدید و آموزنده‌ای فرا بگیرند. نوع دوم نیز افرادی هستند که از کتاب به عنوان یک تفریح استفاده کرده و فقط مایل هستند زمان‌های خالی خود را پر کنند. پس تفاوت بسیاری بین نوع اول و دوم است و به صورت قطعی می‌توان گفت که نوع اول افراد موفق‌تری خواهند بود.

بانک کتاب عرضه کننده کتاب‌های گوناگونی است که شما می‌توانید با مراجعه به آن، کتاب مورد نظر خود را پیدا کرده و خریداری نمایید.

چگونه کتاب بخوانیم؟

خواندن، دارای سه نوع متفاوت است که از انواع آن می‌توان به مطالعه ساده و مقدماتی، مطالعه تحلیل گرانه و مطالعه کنجکاوانه اشاره نمود. برای اینکه بدانید چگونه کتاب بخوانید لازم است تا برخی نکات طلایی را مد نظر داشته باشید تا براساس آن‌ها بتوانید به بهره کافی از کتاب‌ها دست یابید. در ادامه به بررسی نحوه خواندن کتاب می‌پردازیم:

1 ) هدفی برای خود تعیین کنید و براساس آن پیش روید.

در ابتدای کار بهتر است هدفی برای خود انتخاب کنید تا به دلیل این هدف هم که شده با میزان انگیزه بالایی در امور خود پیشروی کنید. برای مطالعه کتاب هم انتخاب هدف می‌تواند به شما کمک زیادی کند تا هم باعث هدر نرفتن وقت خود شوید و هم مطالب خوبی بیاموزید.

2 ) قبل از مطالعه کتابی، از اطلاعات آن سر در بیاورید.

قبل از مطالعه هر کتابی باید پی ببرید که نویسنده آن چه کسی است موضوع کتاب چیست و سپس در صورت مناسب بودن به خواندن کتاب مد نظر بپردازید. نویسنده یک کتاب باید فردی موفق و دارای تجربیات زیادی باشد تا بتواند کتاب خوبی بنویسد. پس بهتر است قبل از مطالعه کتاب راجع به نویسنده کتاب تحقیق کرده و اطلاعاتی راجبش به دست بیاورید و سپس کتاب مربوطه را مطالعه کنید.

3 ) از استراحت نمودن در بین مطالعه جلوگیری کنید.

یکی از مسائلی که سبب مطالعه درست افراد نمی‌شود، استراحت کردن در بین زمان مطالعه است. نیازی نیست که کل روز خود را به مطالعه کتاب اختصاص دهید؛ شما می‌توانید با یک یا دو ساعت هم لذت کافی را از کتابخوانی کسب کنید. مطالعه بیش از حد می‌تواند ذهن و جسم شما را خسته کند و همین علت سبب استراحت شما در بین مطالعه خواهد شد. این موضوع باعث می‌شود شما زمان خود را هدر دهید و از مطالب کتاب نیز هیچ مطلبی نفهمید.

4 ) از مطالب مهم و جذاب کتاب یادداشت برداری کنید.

در صورتی که علاقه ‌مند هستید تا مطالب مهم و مفید کتاب را در یادتان نگه دارید در ابتدا باید آن‌ها را با دقت بالایی مطالعه کنید. روش دیگر برای در یاد نگه داشتن برخی مطالب، نوشتن آن‌ها بر روی کاغذی است که همیشه جلوی چشمتان قرار بگیرد تا آن‌ها را از یاد نبرید؛ به این منظور می‌توانید از کاغذهای رنگی کوچک استفاده کنید.

5 ) دنبال محتواهای متفاوت بروید.

به جای اینکه تنها یک نوع کتاب بخوانید، بهتر است کتاب‌های زیادی با انواع و اقسام موضوعات پیدا کرده و مطالعه کنید. انجام این کار سبب باز شدن فکر شما خواهد شد و میزان دانش شما از هرنوع مطلب و موضوعی افزایش خواهد یافت.

6 ) از کتاب مربوطه، یک کتاب خلاصه بنویسید.

برای اینکه بتوانید موضوع کتاب مورد نظر را بهتر درک کنید، موضوعات جذاب کتاب را جمع آوری کرده و از آن یک خلاصه کتابی بنویسید. این خلاصه کتاب می‌تواند 1 صفحه یا 10 صفحه باشد و البته این میزان، بستگی به فرد خواننده دارد.

فواید کتابخوانی

کتاب از جمله مواردی است که می‌تواند کمک زیادی به شما کند تا شما هم بتوانید قدرت دید گسترده‌تری داشته باشید و هم ارتباط خوبی با عموم مردم برقرار کنید. کتاب و کتابخوانی دارای فواید بسیاری هستند که می‌توانید با مطالعه صحیح آن‌ها شما نیز از این فواید برخوردار شوید.

در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

·        انتقاد بهتر از مسائل پیش آمده

·        برخورداری از دیدی گسترده

·        برقراری ارتباط صحیح با افراد اطرافتان

·        افزایش میزان تمرکز و فکر افراد

·        تقویت نمودن مهارت‌های نوشتاری و گفتاری

·        آشنایی با زندگی نامه انواع افراد جهان

·        و...

چگونه کتاب بخوانیم؟

 

سخن پایانی

کتاب یار دیرینه همه‌ی ما می‌باشد و تا به الان کمک‌های زیادی به ما کرده است. خواندن هر نوع کتابی می‌تواند آسان‌ترین کار دنیا به حساب بیاید ولی نکته مهم اینجا است که بتوانید از مطالعه کتاب مورد نظر بهره کافی را برده باشید. شما با مطالعه کتاب‌های زیادی قادر خواهید بود تا دانش خود را بالا ببرید.

وطن بوک از جمله وب سایت‌های پرطرفداری است که به امور عرضه و فروش انواع و اقسام کتاب می‌پردازد؛ شما می‌توانید در صورت نیاز به هر نوع کتاب، وارد وب سایت شده و کتاب مورد نظر را خریداری کنید. امیدواریم از مطالعه این مطالب لذت برده باشید و توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

 

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته