عملیات آزادسازی خرمشهر از پیچیده‌ترین تاکتیک‌های نظامی جهان بود


عملیات آزادسازی خرمشهر از پیچیده‌ترین تاکتیک‌های نظامی جهان بود

قزوین - ایرنا - جانشین قرارگاه عملیاتی لشکر 16 زرهی قزوین و فرمانده تیپ 116 شهید صفوی گفت: طرح آزادسازی خرمشهر در قالب عملیات بیت المقدس یکی از پیچیده‌ترین و دشوارترین تاکتیک‌های نظامی جهان بود که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی آن را در 40 سال پیش اجرا کردند.

به گزارش ایرنا، امیرمرادعلی بیژن وند روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر، اظهار داشت: بعد از ظهر ۳۱ شهریورماه سال ۵۹ رژیم بعثی عراق با هدف تسخیر خوزستان و شکست ایران هجوم وحشیانه خود را با بمباران سخت خرمشهر و سپس سایر شهرهای کشور آغاز کرد و این تصور را داشت که در عرض یک هفته جشن پیروزی خود را در میدان آزادی تهران برگزار می کند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط کشور و نوپا بودن انقلاب اسلامی و اینکه هنوز ارتش و نیروهای مسلح کشور بعد از پیروزی انقلاب جان تازه ای نگرفته بودند، این مساله بهترین فرصت را برای صدام ایجاد کرده بود تا به تصور خود با یورش سهمگین و وحشیانه با پشتیبانی ۴۰ کشور طراز اول جهان بتواند نواحی مرزی از جمله خرمشهر، اروندرود و در نهایت خاک خوزستان را به تصرف خود درآورد.

امیر بیژن وند با بیان اینکه نیروهای مردمی و نظامی کشور در خرمشهر و در بدترین شرایط توانستند ۳۴ روز در برابر ارتش تا بن مسلح رژیم بعثی عراق مقاومت کنند، تصریح کرد: پس از سقوط خرمشهر و تصرف این شهر به مدت ۵۷۵ روز، امام راحل دستور آزادسازی این شهر را صادر کردند که نیروهای ارتش و سپاه به فرماندهی شهید صیاد شیرازی و محسن رضایی توانستند با بهره گیری از اصل غافلگیری، طرح عملیات کربلای سه و بعد از آن عملیات بیت المقدس را اجرا و در نهایت این شهر را به همراه ۱۸۰ کیلومتر خط مرزی آبی آزاد کنند.

وی، ثابت کردن پوشالی بودن قدرت صدام، آزادسازی ساحل اروند و حق حاکمیت ایران در شط العرب و خارج شدن شهرهای هویزه، سوسنگرد، حمیدیه و بسیاری از شهرهای خوزستان از تیررس توپخانه های عراق را از مهمترین اهداف عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر برشمرد و افزود: در این عملیات که با کمترین تلفات برای ما همراه بود، ۱۹ هزار اسیر و بیش از ۱۶ هزار کشته و زخمی از نیروهای دشمن به همراه داشت و باعث شد تا عراق به مدت سه ماه تمام در لاک دفاعی فرو برود.

جانشین قرارگاه عملیاتی لشکر ۱۶ زرهی قزوین تاکید کرد: سرنوشت جنگ تحمیلی را عملیات های جنگی بی نظیری مانند بیت المقدس روشن کرد تا جایی که امروز فرزندان و سربازان ملت بزرگ ایران عنصری به نام امنیت را برای مردم به ارمغان می آورند که در هیچ کجای دنیا نظیرش را نمی توان یافت.

امیر بیژن وند خاطرنشان کرد: امروز همه آحاد جامعه اسلامی ما در کشور زیر سایه امنیت پایدار در کمال آرامش به زندگی خود می پردازند و نیروهای نظامی و انتظامی نیز در هشت هزار کیلومتر مرزهای آبی و خاکی در برابر کوچکترین تحرکات دشمنان، مردانه ایستاده اند تا در حفظ و بقای امنیت کشور، جانفشانی کنند.

وی، برگزاری صبحگاه مشترک نیروهای مسلح استان، غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا، دیدار با خانواده شهدا، ایثارگران و آزادگان را بخشی از برنامه های این قرارگاه در سوم خرداد ماه سال جاری عنوان کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | بسته شدن صفحه اینستاگرام همسر سابق «مهدی قائدی»؛ علت چی بود؟